Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 5 6 ... 20 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Kidekone (Luettu 100179 kertaa)
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 596
Re: Kidekone
Vastaus #45 - 11.12.2019 klo 23:23:53
Tulosta viesti  
Käämin kelan uusiksi. Siinä on nyt 40mm pahviputken päällä 50 kierrosta 0,25mm lankaa. Konkka on kaikki pakat rinnan 600pF.

Tein 6 kierroksen erillisen antennikelan edellisen käämin päälle.
Antennilinkki on kelluva dipoliantennia ajatellen.

Tuhrin kelan kuumaliimalla kiinni kytkentäriman palaseen, johon tinailin johdotuksen ja diodin, toistaiseksi antennikin syöttöjohtokin on juottamalla kiinni. Kuului useita asemia, joskin heikosti.

Pitääpä tsekata mittalähettimen kanssa  mille kaistalle tuo virittyy, saattaa olla kelassa liian vähän kierroksia keskiaalloille.
Kotkeampitaajuisessa päässä kuuluu joku sotilaslähetyspajatus, kuin joku traktorin kuutoskone reilu 1000rpm.

Kovin heikkoa kuuluminen on, mutta en odottanut kyllä kidekoneella kuulevani mitään...
« Viimeksi muokattu: 12.12.2019 klo 00:00:50 Kirjoittaja OH8UBJ »  

Resized_20191211_231319.jpeg ( 234 KB | 211 latausta )
Resized_20191211_231319.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 735
Re: Kidekone
Vastaus #46 - 12.12.2019 klo 07:58:43
Tulosta viesti  
Milläs tavalla tuo kidekoneen taajuus määrittyy - siis ilmeisesti kiteen (ominais)värähtelytaajuuden mukaanko? Eli mitä vaatisi että saisi kidekoneen ULA:lle, elikkä nykyisten lähiradioiden alueelle? Sitten kuvioon tulee FM-modulaatio. Ja se taas vaatisi varmaan jo sitten enemmän tekniikkaa mukaan kuin AM modulaatio, joka on tavallaan ehkä yksinkertaisempi tuoda ääneksi. Toisaalta jos kidekoneen saisi AM:llä virittymään tuonne, esim. 900-1500kHz tai sitten joku muu alue, missä nykyään DX:iä pystyy kuuntelemaan (ja kuulemaan) niin olisi hauskempaa kun sillä olisi jotain kuunneltavaakin. Mielenkiitoista olisi saada siihen jonkinlainen tapa tunnistaa taajuus, ilman että siitä täytyy rakentaa täysiverinen digiradio Hymiö
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 596
Re: Kidekone
Vastaus #47 - 12.12.2019 klo 08:50:58
Tulosta viesti  
Kidekoneessa(kuten muissakin vanhanajan suorissa vastaanottimissa) kelan ja kondensaattorin muodostama resonanssipiiri määrää vastaanottotaajuuden.

Kideilmaisin tai puolijohdediodi toimii tasasuuntaajana, joka ilmaisee lähetteeseen moduloidun audiosignaalin.

Tässä ketjussa esitetyt kytkennät ovat nimenomaan keskiaaltotaajuuksille, joilla pimeään aikaan esiintyvät voimakkaimmat AM- lähetteet.

Taajuuden tunnistukseenhan on vanha konsti.
Säätökondensaattorin nuppiin laittaa viisarin ja naamatauluun asteikon,  johon merkkaa tunnistamansa asemien taajuudet.
Tai vanhaan tyyliin aseman nimen.

FM- asemien taajuudelle pääsee muuttamalla resonanssipiirin komponentit vastaamaan taajuutta.
Konkka n.20pF ja vastaavasti kela pienempi,.
FM- lähetettä voi kuunnella AM- radiolla virittämällä hieman sivuun, jolloin taajuusmodulaatio ilmenee voimakkuuden muutoksena, ja lähete tulee ilmaistuksi.

Yksinkertaiset vastaanottimet toimivat parhaiten matalimmilla taajuuksilla ja kidekone on yksinkertaisin mahdollinen....


Onko kukaan kokeillut kidekonetta näin FM:llä?
« Viimeksi muokattu: 12.12.2019 klo 10:02:10 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1051
Re: Kidekone
Vastaus #48 - 12.12.2019 klo 10:29:53
Tulosta viesti  
Mittailin uteliaisuuttani diodien ominaiskäyriä. Valitettavasti kätköistäni löytyi vain yksi shottky tyyppi HP5082-2800. Tämä oli ainakin ominaiskäyrän perusteella selvästi epäherkempi kuin vertailuna käyttämäni OA70 ja OA91. Mielenkiintoista oli se, että shottkyn Vf pienenee dramaattisesti diodia lämmittäessä. Näinhän datalehden mukaan pitääkin käydä. Sama ilmiö oli havaittavissa Ge-diodeillakin, joskin lievempänä. Diodia lämmittämällä saattaisi siis saada herkkyyttä parannettua? Kai tässä on ryhdyttävä kidekonetta kokeilemaan ☺
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 596
Re: Kidekone
Vastaus #49 - 12.12.2019 klo 10:45:45
Tulosta viesti  
Kannattaa lukea se Harrastelijan Radiokirja ajatuksella läpi, samoin uudemmat versiot, Uusi radiokirja ja Elektroniikkaa Sinulle.
OH2DD kirjoitti 12.12.2019 klo 07:58:43:
Milläs tavalla tuo kidekoneen taajuus määrittyy - siis ilmeisesti kiteen (ominais)värähtelytaajuuden mukaanko? Eli mitä vaatisi että saisi kidekoneen ULA:lle, elikkä nykyisten lähiradioiden alueelle? Sitten kuvioon tulee FM-modulaatio. Ja se taas vaatisi varmaan jo sitten enemmän tekniikkaa mukaan kuin AM modulaatio, joka on tavallaan ehkä yksinkertaisempi tuoda ääneksi. Toisaalta jos kidekoneen saisi AM:llä virittymään tuonne, esim. 900-1500kHz tai sitten joku muu alue, missä nykyään DX:iä pystyy kuuntelemaan (ja kuulemaan) niin olisi hauskempaa kun sillä olisi jotain kuunneltavaakin. Mielenkiitoista olisi saada siihen jonkinlainen tapa tunnistaa taajuus, ilman että siitä täytyy rakentaa täysiverinen digiradio Hymiö

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MartinT
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 272
Sijainti: Varkaus
Re: Kidekone
Vastaus #50 - 12.12.2019 klo 11:11:05
Tulosta viesti  
Gooklettamalla: "värähtelypiiri" löytyy hyvin selitetetyt sarja- ja rinnakkais resonanssipiirit. Itseasiassa kela ja kondensaattori ovat se radio ja kide vain leikkaa amplitudi modulaation toisen puolen pois, muutoinhan ne kumoaisivat toisensa eikä kuuluisi mitään.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 618
Kidekone Ulalle
Vastaus #51 - 12.12.2019 klo 11:19:13
Tulosta viesti  
Kokeilin kidekonetta ula-alueelle. Siitä oli juttua Radiot 2/2016.

Heikki M
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 1254
Sijainti: Espoo
Re: Kidekone
Vastaus #52 - 12.12.2019 klo 11:58:38
Tulosta viesti  
Tulipa FM-kidekonetta kokeiltua joskus 1960-luvulla. Ilmaisuhan siinä tapahtuu ns. luiskailmaisuna, herkkyyttä tuollaisessa ei juuri ole selektiivisyydestä puhumattakaan. Muistaakseni sain yhden ULA-aseman jotenkin kuulumaan. Nyt asemia on kymmenittäin, joten rohkenen epäillä kidekoneen valintatarkkuuden riittävyyttä niiden kuunteluun. Aivan lähettimen lähikentässä saattaa ehkä onnistua.
  

Rami - OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2584
Re: Kidekone
Vastaus #53 - 12.12.2019 klo 13:32:59
Tulosta viesti  
OH8UBJ kirjoitti 11.12.2019 klo 23:23:53:
Tein 6 kierroksen erillisen antennikelan edellisen käämin päälle.
Antennilinkki on kelluva dipoliantennia ajatellen.

Kovin heikkoa kuuluminen on, mutta en odottanut kyllä kidekoneella kuulevani mitään...


Taitaa dipolin viikset olla aivan liian lyhyitä aallonpituuteen nähden. Kannattaisi ehkä kokeilla tinata syöttöjohdon molemmat karvat yhteen, ja nämä virityspiirin yläpäähän. Tällöin saadaan T-antenni, joka toimii keskiaalloillakin. Maa sitten mahdollisimman hyvään maajohtoon, tai vastapainoon, ilman tätä ei hyvälläkään antennilla kuulu mitään.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 596
Re: Kidekone
Vastaus #54 - 12.12.2019 klo 13:45:21
Tulosta viesti  
Dipoli on 62m pitkä, hieman lyhythän toki on, olen T- antenninakin sitä maajohdon kanssa kokeillut, mutta dipoli on ollut yhtä hyvä tai parempi(jopa pitkillä aalloilla).
Ehkä tämä johtuu siitä, että radiohuoneeni on keskellä taloa ja syöttöjohto kiemurtelee talon päädystä ulos ja ylös.
Dipoli ja syöttöjohto on symmetrinen, mutta T- antennin alaosa kulkee talon sisällä keräten kaikki sähinät ja pörinät.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2584
Re: Kidekone
Vastaus #55 - 12.12.2019 klo 13:52:12
Tulosta viesti  
Jos sitä hyvää maajohtoa ei ole mahdollista käyttää, voi symmetrinen syöttö olla parempi. Maajohdon merkitys tuli erittäin hyvin tutuksi kun poikana näiden kidekoneiden kanssa puuhasin. Minulla oli onni saada hakattua paksu kupariputki jotain 1,5 metrin matkalle kosteaan saveen, Lahden pitkäaaltoasema 70 km:n päästä kuului hienosti parinkymmenen metrin L-antennilla. Mutta ei kuulunut huonommilla maajohdoilla.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 596
Re: Kidekone
Vastaus #56 - 12.12.2019 klo 14:23:52
Tulosta viesti  
Juu, tuossa on jotain 1m  kupariputkea lyötynä hietaan.

Kun on  maa erityisen kuivaa, huomaa kyllä maadoitustehon heikentyvän.

Syksyllä ajelin  tehoa väkisin tunerilla 14MHz:lle  sovitettuun 1/2 aallon LA- antenniin ja alkoi sähkötysavain polttelemaan sormia. Kun saimme hieman reilummin sadetta, hävisi ilmiö.

Pitäisi varmaan pari metriä veden avulla painaa kuparia maahan, että olisi kunnollinen maadoitus.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2019 klo 14:49:37 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 632
Re: Kidekone
Vastaus #57 - 12.12.2019 klo 16:29:08
Tulosta viesti  
Jos on pöydällä mittalaitteita yms. maadoitetussa pistorasiassa, kidekoneeseen ja paristoputkivastaanottimeen toimivan maan olen saanut laitteen rungosta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 596
Re: Kidekone
Vastaus #58 - 12.12.2019 klo 19:50:51
Tulosta viesti  
Vanhan talon nollamaat...

Juu, paremman maan löysin vesikiertoisesta lämpöpatterista.
Teippasin termostaatin mutteriin piuhan.
Ensi kesänä kyllä upotan pidemmän maadoitussauvan, tuo nykyinen toimi silloin kuin laitoin, mutta silloin oli märkää.

Kytkin antsan T:ksi kululuu useita asemia taas.
Aiemmin ihan luettavasti tullut ilmeisesti ukrainalainen asema nyt kuuluu heikommin, mutta pari muuta nousi kuuluviin.
Voihan olla kyseessä kelinkin vaihtelu.

Se, että lapsena en saanut kidekoneella mitään kuulumaan(paitsi leikkiauton moottorista rakentamani kipinälähettimen), varmasti oli siis heikon maadoituksen syy.

Pyydänpä siis anteeksi aiempia pötypuheitani, ettei kidekoneella olisi enää mitään annettavaa.
Jos on mahdollisuus muutamia kymmeniä metrejä lanka-antennia vetää ja saa hyvän maan, voi kidekoneella saada kuulumaan muutaman voimakkaan keskiaaltoaseman.

Hauskaa askartelua resonanssipiirin ja sen sovituksen kanssa myös tarjoaa.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 632
Re: Kidekone
Vastaus #59 - 12.12.2019 klo 20:37:18
Tulosta viesti  
Mulla on n. 90 metrin päästä syötetty lanka ja vastapainona on kymmenkunta n. 10 metrin lankaa parin metrin korkeudella maasta. Komeus on syötetty 50 ohmin koaksiaalilla ja 1:9 balunilla, eli radion pää on aikalailla matalaohminen. Se toimii mukavasti, kun tekee ihan vaan parin kierroksen linkkikelan, jota saa vielä siirrettyä virityspiirin kelaan nähden. Eiköhän tuommoinen toimi lyhyemmälläkin langalla. Koaksiaali on kätevä tuoda sisään, ei ole niin väliä, missä antennin päätepiste on. Lähettämiseen tuo ei käy, paitsi sillälailla, että veisi automaattivirittimen koksin päähän antennin syöttöpisteeseen.

Kolme tai neljä eri asemaa ainakin kuuluu keskipitkillä, kun vähän vielä säätää antennikytkentää tarpeen mukaan. Eikö tuon linkkikelankin kanssa onnistuisi sillä tavalla, että tekee vähän isomman linkin ja sitten laittaa säätökonkan linkin kanssa sarjaan sovituksen säätöä varten?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 5 6 ... 20
Lähetä aiheTulosta