Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Nestekidenäytöistä autoissa? (Luettu 2612 kertaa)
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Nestekidenäytöistä autoissa?
03.11.2022 klo 18:26:34
Tulosta viesti  
Vanhassa Toyotassani on nestekidenäyttö km-mittarissa ja nyt alkaa olla akunvaihto
suunnitelmissa. Edellinen akunvaihto oli vuonna 2008 ja silloin en vielä murehtinut
mahdollista km-mittarin nollautumista vanhan akun irroituksen yhteydessa. Mutta
nyt auton ollessa jo miehen iässä, tilanne arveluttaa? Pitäisikö laittaa ulkoinen
teholähde kaapelien rinnalle vaihdon ajaksi vai ei, onko kenelläkään kokemusta
vastaavasta tilanteesta?

Markku  Epävarma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 176
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #1 - 03.11.2022 klo 19:56:29
Tulosta viesti  
Eikös se oo positiivinen juttu jos kilomeeterit nollautuu ja pääsee aloittamaan alusta  Virnistys
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #2 - 03.11.2022 klo 21:31:31
Tulosta viesti  
Jos auto olisi satojatuhansia ajettu niin voisihan sen noinkin ajatella? Toki
katsastus muistaa alkuperäiset lukemat ja saahan ne numerot palautettua
merkkihuollossa entiselleen. Olen katsellut auton tietokantaa ja sieltä saa
ruutuun kaikki muutkin "mystiset" tiedot!

Markku  Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Urkki
Senior Member
****
Poissa


Pitkänlinjan radioharrastaja

Viestejä: 412
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #3 - 04.11.2022 klo 11:56:15
Tulosta viesti  
Ei auton ajetut kilometrit mihinkään häviä vaikka akun irroittaa. Trippimittari voi nollautua ja radion muistipaikat tyhjentyä mutta olennaiset tiedot säilyy auton keskusboksin (ECU) pysyväismuistissa. On joitain automalleja joissa akunvaihtoa itse ei suositella. Tämä tieto löytyy ohjekirjasta. Toyotassa voi akun irroittaa huoletta. Nimim: Monta omistanut Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 789
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #4 - 04.11.2022 klo 13:50:42
Tulosta viesti  
Ajan 2007 Kialla. Auton ohjekirjassa sanotaan, että akkua ei saa irrottaa. Toisessa paikassa kuitenkin neuvotaan irrottamaan akku, kun vasemman puoleisia ajovalojen polttimoita vaihdetaan. Ei niitä muuten pystyisikään vaihtamaan, sillä väli on niin pieni, että ei sinne mahdu mikään työkalukaan, eikä edes lapsen käsi.

Olen monesti irroittanut akun, noissa lampunvaihdoissa ja mm. kun asensin peruutuskameran. Kilometritiedot ovat säilyneet muistossa, samoin ajotiedot ja radion kanavien esiasetukset.

Auton kello heittäytyy syntymäpäiväänsä vuoteen 2006 klo 00:00. Oikeastaan muuta ei tarvitse tehdä, kuin laittaa päivämäärä ja kello oikeaan. Ajotiedot ja radion kanavien esiasetukset säilyvät.

Ohjekirjat ovat muutenkin erikoisia. Vaikka autossa on tunkki, niin sitä ei saa käyttää pyörien vaihtamiseen.  Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1127
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #5 - 04.11.2022 klo 15:30:03
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ohjekirjat ovat muutenkin erikoisia. Vaikka autossa on tunkki, niin sitä ei saa käyttää pyörien vaihtamiseen.  Virnistys


Monessa autoissa ei ole edes varapyörä ja silloinkaan ei myöskään tunkki. Nykyään on taas autot varustettu varapyörällä ja siinä on heiveröinen tunkki joka ei saa käyttää  talvi/kesä renkaiden vaihdossa. Tässä pitää olla järeämpi nosturi. Itse olen jo kauan sitten lopettanut koko rengasvaihdon rumban käyttämällä kitkarenkaita.
LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mi
Full Member
***
Poissa


SRHS #1066

Viestejä: 235
Sijainti: Vantaa
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #6 - 04.11.2022 klo 15:33:42
Tulosta viesti  
Itse joudun talvinakit vaihdettettaessa Nissan -15 autosta "resetoimaan" rengaspainevalvonnan. Jostakin syystä ei tunnista kesän jälkeen renkaita. Tätä on huollossakin tutkittu ja itse anturit kyllä lähettävät. No itseoppineena tietokone nerona tuumailin, että tietokonehan se autokin nykyjään on. Pakko siihen on auttaa syväreset. Eli miinusnapa irti ja noin 10 sek. jälkeen takaisin. Johan löytyy sen jälkeen myös rengasvahdit. Muuta haittaa tuosta ei ole kuin palauttaa jotkin omat asetukset. Mieluummin näin kuin tuijottaa keltaista vikavaloa.
Sitten itse kysymykseen eli jokin backup ECUssa tietysti on, mutta kuinhan se on toteutettu? Jos siellä joku patteri/kondensaattori niin kyllä kai sekin sitten ajan saatossa kuolee. Epävarma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1051
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #7 - 04.11.2022 klo 16:05:06
Tulosta viesti  
Arvaan että ECU:ssa on käytetty FLASH-tyyppisiä muisteja, kuten esim. muistitikuissa. Tiedot säilyy kunnes sähköisesti poistetaan tai muutetaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #8 - 04.11.2022 klo 16:41:49
Tulosta viesti  
Urkki kirjoitti 04.11.2022 klo 11:56:15:
Ei auton ajetut kilometrit mihinkään häviä vaikka akun irroittaa. Trippimittari voi nollautua ja radion muistipaikat tyhjentyä mutta olennaiset tiedot säilyy auton keskusboksin (ECU) pysyväismuistissa. On joitain automalleja joissa akunvaihtoa itse ei suositella. Tämä tieto löytyy ohjekirjasta. Toyotassa voi akun irroittaa huoletta. Nimim: Monta omistanut Pyöritä silmiä

Kiitokset tiedosta, sorruin ilmeisesti taas kerran ns.yliajatteluun? Täytyy kaivaa auton käsikirja esille ja katsoa mitä sieltä löytyy, kirja olisi muutenkin hyvä selata aika ajoin!

Markku  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #9 - 04.11.2022 klo 17:21:37
Tulosta viesti  
Nuo on näitä "uusien" autojen omistajien murheitä.
Ei onneksi koske minua Virnistys.

  

IMG_20210915_162218__Medium_.jpg ( 190 KB | 64 latausta )
IMG_20210915_162218__Medium_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 789
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #10 - 04.11.2022 klo 18:22:51
Tulosta viesti  
Hehe.

Ja aatteleppa omalle kohalle, jos ajaisit sähköautolla, niiden renkaita ei kenen tahansa kuulemma pidä mennä vaihtelemaan, koska auton nostaminen väärästä paikasta ja väärällä tavalla voi vaurioittaa koko hemmetin akuston ja sitten menee uusiksi koko akkupaketti. Ei halba!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1127
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #11 - 04.11.2022 klo 19:08:34
Tulosta viesti  
Sähköautoista sen verran  kun on ajettu kovalla ryminällä läpi, mutta seurauksista ei ole puhuttu mitään. Akun valmistuksessa tarvitaan valtavat määrät aineksia nk litium ja koboltia, joka tarkoittaa lisää kaivoksia. Kysymys on sitten miten tule olemaan lopputulos kun kaikki ajavat sähköautolla???

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 858
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #12 - 04.11.2022 klo 21:20:53
Tulosta viesti  
Sähköautoista vielä, en ole voinut välttyä ajatukselta että siinä ollaan taas panemassa kaikkia munia samaan koriin. Olin aikoinaan mukana Tekes rahoitteisessa polttokenno tutkimusprojektissa yhdessä Turun yliopiston ja Åbo akademin kanssa. Projektin puitteissa joutui tutustumaan myös akkuteknologioihin. Polttokenno vaikuttaisi selvästi paremmalta ratkaisulta ja myös se olisi päästötön mitä nyt vesihöyryä. Itse asiassa polttokennoauto on liikkuva voimalaitos. Silloin kun ei olla ajossa niin sitä voisi käyttää asunnon sähköistämiseen. Silloin kun tuuli- ja aurinkovoimaa on ylenmäärin saatavissa niin tehtäköön ylimäärällä vetyä. Kun ei tuuli- eikä aurinkovoimaa ole käytettävissä niin voitaisiin käyttää autoja varavoimana.
Polttokenno on oikeastaan väärä nimitys, ei siellä mitään pala. Englanninkielinen nimitys fuel cell, polttoainekenno on selvästi parempi. Maailmalta löytyy niin polttokennobusseja kuin jokilaivojakin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 858
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #13 - 04.11.2022 klo 21:41:57
Tulosta viesti  
Jatketaan vielä vedystä. Siitä ja ilmakehän hiilidioksidista voitaisiin valmistaa synteettistä bensaa tai dieseliä. Näinkin päästään nettonollapäästöön. Pienen mittakaavan koelaitoksissa on päästy bensn hinnassa jo alle kahden euron litralta. Tällä ratkaisulla voitaisiin käyttää nykyistä autokantaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuulessää
Full Member
***
Poissa


SRHS 885

Viestejä: 209
Re: Nestekidenäytöistä autoissa?
Vastaus #14 - 04.11.2022 klo 22:23:44
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 04.11.2022 klo 17:21:37:
Nuo on näitä "uusien" autojen omistajien murheitä.
Ei onneksi koske minua Virnistys.


Vaikka autojen kanssa työurani olenkin elänyt niin enpä vaan tunnistanut edes merkkiä mallista puhumattakoon...???
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta