Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
› Stereon summaaminen monoksi
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu:
[1]
2
3
Lähetä aihe
Tulosta
Stereon summaaminen monoksi (Luettu 11570 kertaa)
Bajazzo
Full Member
Poissa
Stereon summaaminen monoksi
04.10.2022 klo 22:05:56
Tulosta viesti
Bluetooth-moduulin stereo-lähtö pitäisi summata putkiradiota varten monoksi.
Minulle suositeltiin kahta 10kO vastuksen kytkemistä + johtoihin. Niillä ääni vaimenee ihan liikaa.
Nyt olen kokeillut 1 kO:n vastuksia ja nekin tuntuvat joidenkin radioiden kanssa liikaa ääntä vaimentavilta.
Kuinka pieniohmiset vastukset uskaltaa laittaa bluetooth-moduulin johtoon? Käytän tuota useammissa eri putkiradioissa, joissa on 4 mm banaani-liittimet. Eli sellainen kaikille sopiva patentti pitäisi tehdä.
IP kirjattu
genrad
Full Member
Poissa
Re: Stereon summaaminen monoksi
Vastaus #1 -
05.10.2022 klo 01:03:14
Tulosta viesti
10 kohm vastuksilla summasignaalin lähdeimpedanssi on vähän päälle 5 kohm (kun moduulin lähtöjen sarjavastuksetkin huomioidaan). Putkiradion suuri-impedanssinen linjatulo ei sitä merkittävästi kuormita.
Ongelma ei luultavasti ole summavastuksissa vaan moduulin pienessä lähtötasossa.
IP kirjattu
Bajazzo
Full Member
Poissa
Vastaus #2 -
05.10.2022 klo 12:43:07
Tulosta viesti
genrad kirjoitti
05.10.2022 klo 01:03:14:
Ongelma ei luultavasti ole summavastuksissa vaan moduulin pienessä lähtötasossa.
Näin se varmasti on. Kuitenkin 1kO vastuksilla ääni kuuluu jo kohtalaisesti. Siksi mietin kuinka paljon vastusta uskaltaa pienentää, niin voisi noita jo hankittuja bluetooth-moduuleja käyttää. Selkeästi auttoi, kun pienensi vastusta.
IP kirjattu
genrad
Full Member
Poissa
Vastaus #3 -
05.10.2022 klo 13:38:16
Tulosta viesti
Voisi olettaa, että linjatulossa ensimmäisenä vastassa on megaohmiluokkaa oleva voimakkuuspotikka. Sitä seuraavien piirien kanssakin tuloimpedanssin pitäisi silti olla "suuri".
Jos taso muuttuu, niin voisi olla hyödyllistä mitata radioiden todellinen tuloimpedanssi.
Yksinkertaisinta on lisätä väliin sarjavastus ja kun jännite tippuu puoleen, niin radion tuloimpedanssi on vastusarvon suuruusluokkaa. Kun taajuudeksi valitsee 100 Hz, niin mittaus onnistuu funktiogeneraattorilla ja tavallisella edullisella digitaalisella yleismittarilla.
Passiivisen sävynsäätöpiirin konkat voivat vaikuttaa isommilla taajuuksilla. Yleismittarin taajuusvasterajoituksia voi yrittää kiertää suhteellisella mittauksella.
Bajazzo kirjoitti
05.10.2022 klo 12:43:07:
Siksi mietin kuinka paljon vastusta uskaltaa pienentää
1 kohm alkaa olla käytännön alaraja monille operaatiovahvistimille. Tässä kuitenkin auttaa ohjelmasignaalin luonne eli stereokomponentin pienehkö osuus. Jos vasemman ja oikean kanavan signaalit ovat identtiset (täysin mono), niin summaus ei näy vahvistimille kuormana ollenkaan.
IP kirjattu
Perunapiirakka
Senior Member
Poissa
Sijainti: Suomi
Vastaus #4 -
05.10.2022 klo 14:45:59
Tulosta viesti
Miten vastukset on tällä hetkellä kytketty? Merkittävää vaimentumista (niin että huomaa ja häiritsee) ei pitäisi tulla 1k-10k vastusarvoilla.
IP kirjattu
Bajazzo
Full Member
Poissa
Vastaus #5 -
05.10.2022 klo 20:00:28
Tulosta viesti
Perunapiirakka kirjoitti
05.10.2022 klo 14:45:59:
Miten vastukset on tällä hetkellä kytketty? Merkittävää vaimentumista (niin että huomaa ja häiritsee) ei pitäisi tulla 1k-10k vastusarvoilla.
Stereo-johdon molemmissa + johdoissa on 1kO vastukset, jotka on monon päästä yhdistetty ja josta lähtee johto eteenpäin putkiradiolle.
Stereo-kaapelin miinus-johdossa ei ole vastusta ja siitä lähtee se mono-kaapelin toinen johto.
Äänen vaimentumisen huomaa hyvin siinä miten ääni vaimenee, kun vaihtaa ULA:lta bluetoothille, eli magnetofoni/levysoitin tilaan. Vaimenemisen voimakkuudessa on radiokohtaisia eroja, mutta keskimäärin vaimenemista pitäisi saada vähäisemmäksi. Tuntuu ikävältä korjata voimakkuus-nupista äänen vaimenemista.
IP kirjattu
VjpA
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Vantaa
Vastaus #6 -
05.10.2022 klo 22:19:17
Tulosta viesti
Tuolla on selkeää ohjetta:
https://www.instructables.com/Simple-Way-to-Convert-Stereo-to-Mono/
t. // Jukka
IP kirjattu
Bajazzo
Full Member
Poissa
Vastaus #7 -
05.10.2022 klo 22:39:39
Tulosta viesti
VjpA kirjoitti
05.10.2022 klo 22:19:17:
Tuolla on selkeää ohjetta:
https://www.instructables.com/Simple-Way-to-Convert-Stereo-to-Mono/
kytkentäkuvan liittäminen ei jostain syystä onnitunut, mutta se löytyy jutusta.
Kiitos! Juuri noin olen kytkenyt. Tuolla mainittiin vastusten arvoksi 470-1000 Ohm. Tässä nyt ei maailmaa kaataisi, vaikka käräyttäisi bluetooth-moduulin liian pienillä vastuksilla, mutta hyvä tietää, että nyt on melko optimi koko jo ja noilla kilosilla pitäisi moduuli kestää ja äänen kuulua sen mitä kuuluu.
Se voi olla, että tuolta moduulista lähtevä ääni on putkiradiolle alunperinkin liian vaimea.
IP kirjattu
oskari71
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Vaajakoski
Vastaus #8 -
06.10.2022 klo 06:12:27
Tulosta viesti
Bajazzo kirjoitti
05.10.2022 klo 22:39:39:
Se voi olla, että tuolta moduulista lähtevä ääni on putkiradiolle alunperinkin liian vaimea.
Tämä on se juuri syy. Itsekin olen mono välijohdolla joskus kuunnellut (vastukset 1 - 10k,riippuu mitä on pakissa ollut
) ja jäähän se vaimeaksi mutta volumepotikassa on minun korville riittänyt kierroksia korjaamiseen
.Nykyään käytän pientä FM-lähetintä niin taso on samaa luokkaa kuin YLEN lähetyksissä ja saa virityssilmänkin luomaan lisää tunnelmaa.AM - radio jos on kyseessä niin sitten tietenkin AM - lähetin.
Tuossa linkissä on käytössäni oleva pieni ja edullinen FM - lähetin.Näitä on nettikaupat pullollaan.
https://estore.nu/fi/3-5mm-fm-lahetin/144-fm-lahetin---lcd-n-ytto.html?SubmitCur...
IP kirjattu
Bajazzo
Full Member
Poissa
Vastaus #9 -
06.10.2022 klo 11:06:43
Tulosta viesti
oskari71 kirjoitti
06.10.2022 klo 06:12:27:
Bajazzo kirjoitti
05.10.2022 klo 22:39:39:
Tämä on se juuri syy. Itsekin olen mono välijohdolla joskus kuunnellut (vastukset 1 - 10k,riippuu mitä on pakissa ollut
) ja jäähän se vaimeaksi mutta volumepotikassa on minun korville riittänyt kierroksia korjaamiseen
.Nykyään käytän pientä FM-lähetintä niin taso on samaa luokkaa kuin YLEN lähetyksissä ja saa virityssilmänkin luomaan lisää tunnelmaa.AM - radio jos on kyseessä niin sitten tietenkin AM - lähetin.
Tuossa linkissä on käytössäni oleva pieni ja edullinen FM - lähetin.Näitä on nettikaupat pullollaan.
https://estore.nu/fi/3-5mm-fm-lahetin/144-fm-lahetin---lcd-n-ytto.html?SubmitCur...
Vähän tekee vain pahaa vääntää lisää ääntä äänenvoimakkuus-nupista, vaikka kyllähän siten ääntä lähtee. Olen ajatellut sen rasittavan turhaan radiota, jos koittaa nupin väännöllä korjata vaimean äänen sisääntulon radioon.
'
Tuo linkin FM-lähetin ei taida sopia puhelimeeni. Mutta tuollainen olisi kyllä hyvä verstaallani, jossa FM-lähetykset kuuluvat huonosti ja pitää usein kantaa korjattavana oleva radio parempaan paikkaan, jotta saa jotain asemia kuulumaan. Tuollaisen FM-lähettimen avulla voisi myös saada säädettyä radion herkkyyttä paremmaksi. Minulla kun ei ole mitään oikeita säätölaitteita.
IP kirjattu
RJL
God Member
Poissa
SRHS 612
Vastaus #10 -
06.10.2022 klo 11:31:05
Tulosta viesti
Eipähän radio siitä sen enempää rasitu, vaikka äänenvoimakkuutta kiertää isommalle. Mutta monesti ääni kyllä huononee, bassoja jää puuttumaan. Tämä johtuu siitä, että fysiologinen äänensävyn säätö ei enää ole makeimmalla toiminta-alueellaan. Monesti bluetooth-yksikön perään onkin lisätty 2...4 kertaa vahvistava vahvistusaste.
Niistä sarjavastuksista vielä. Jos oletetaan putkiradíon sisäänmenoimpedanssiksi tuo aikaisemminkin mainittu tyypillinen 1 Mohm, hävittää 1 kohmin sarjavastus vain 0,1% signaalista, ja 10 kohmia 1 %, ei siis paljon mitään, ja tuota eroa ei pitäisi korvin kuulla.
Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
IP kirjattu
Urkki
God Member
Poissa
Pitkänlinjan radioharrastaja
Vastaus #11 -
06.10.2022 klo 11:41:04
Tulosta viesti
Lainaus:
Tuo linkin FM-lähetin ei taida sopia puhelimeeni. Mutta tuollainen olisi kyllä hyvä verstaallani, jossa FM-lähetykset kuuluvat huonosti ja pitää usein kantaa korjattavana oleva radio parempaan paikkaan, jotta saa jotain asemia kuulumaan. Tuollaisen FM-lähettimen avulla voisi myös saada säädettyä radion herkkyyttä paremmaksi. Minulla kun ei ole mitään oikeita säätölaitteita.
Minulla on autossa bluetooth versio. Ideana siinä on että ääni siirtyy bluetoothilla puhelimesta fm-lähettimeen niin ei tarvitse piuhoja. Tuo tietysti tarvitsee tupakansytytin verkkolaitteen jos jossain verstaalla käyttää.
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=fm+l%C3%A4hetin
https://www.motonet.fi/fi/tuote/463210/Virtalahde-230-V---12-V
IP kirjattu
Bajazzo
Full Member
Poissa
Vastaus #12 -
06.10.2022 klo 12:54:44
Tulosta viesti
RJL kirjoitti
06.10.2022 klo 11:31:05:
Eipähän radio siitä sen enempää rasitu, vaikka äänenvoimakkuutta kiertää isommalle. Mutta monesti ääni kyllä huononee, bassoja jää puuttumaan. Tämä johtuu siitä, että fysiologinen äänensävyn säätö ei enää ole makeimmalla toiminta-alueellaan. Monesti bluetooth-yksikön perään onkin lisätty 2...4 kertaa vahvistava vahvistusaste.
Niistä sarjavastuksista vielä. Jos oletetaan putkiradíon sisäänmenoimpedanssiksi tuo aikaisemminkin mainittu tyypillinen 1 Mohm, hävittää 1 kohmin sarjavastus vain 0,1% signaalista, ja 10 kohmia 1 %, ei siis paljon mitään, ja tuota eroa ei pitäisi korvin kuulla.
Olen käyttänyt tuollaista bluetooth-moduulia.
https://fi.grandado.com/products/bluetooth-5-0-jl6925a-stereomusiikki-3-5mm-tee-...
En tiedä mistä sitten johtuu, että ero oli selkeä, kun pienensin vastuksia 10kO:sta 1kOhmiin. Edelleenkin ääni vaimenee ULA:aan verrattuna, mutta on se ratkaisevasti voimakkaampi kuin 10kOhmin vastusten kanssa.
Bluetoothilla toimiva FM-lähetin olisi varmaan toimivin minun käytössäni. Muutenkin täytyy keksiä jokin uusi bluetooth-vastaanotin, kun noita aiemmin käyttämiäni ei enää saa ja minulla on enää yksi niitä varastossa. Sen ajattelin kytkeä AM-radiooni.
Kiitoksia vaivannäöstänne
IP kirjattu
Urkki
God Member
Poissa
Pitkänlinjan radioharrastaja
Vastaus #13 -
06.10.2022 klo 13:38:34
Tulosta viesti
Bajazzo kirjoitti
06.10.2022 klo 12:54:44:
Bluetoothilla toimiva FM-lähetin olisi varmaan toimivin minun käytössäni. Muutenkin täytyy keksiä jokin uusi bluetooth-vastaanotin, kun noita aiemmin käyttämiäni ei enää saa ja minulla on enää yksi niitä varastossa. Sen ajattelin kytkeä AM-radiooni.
Nyt olisi halvalla:
https://uraltone.com/hw-407-wireless-bluetooth-4-2-audio-receiver.html
IP kirjattu
Bajazzo
Full Member
Poissa
Vastaus #14 -
06.10.2022 klo 22:57:06
Tulosta viesti
No ei olisi paha hinta. Täytyy pitää mielessä, kun saattaa tarvita pian muutakin tuolta
IP kirjattu
Sivu:
[1]
2
3
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu ««
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.