Normaali aihe Radioremonttia vuosien takaa (Luettu 1275 kertaa)
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 1254
Sijainti: Espoo
Radioremonttia vuosien takaa
27.10.2021 klo 18:26:35
Tulosta viesti  
Tapahtui radiopuhelinhuollossa joskus 1970-luvulla. Töihin oli tullut uusi kaveri, joka kehui hallitsevansa hommat. Korjaukseen tuli laite, joka ei lähettänyt selektiivikutsua ja kyseinen kaveri alkoi tätä aamulla työstää. Kun oltiin jo iltapäivän puolella, tuli huollon pomo kysymään meneekö korjauksessa vielä kauan. Korjaaja katsoi kelloa ja totesi aikaa kuluvan vielä noin kaksi ja puoli tuntia. Pomo ihmetteli näin tarkkaa arviota, johon kaveri totesi suunnilleen näin:

”Tässä yksikössä on yhteensä 20 transistoria ja 30 diodia. Nyt olen vaihtanut niistä 15 transistoria ja 20 diodia, aikaa yhden vaihtamiseen kului runsaat 5 minuuttia, joten jäljellä oleviin menee oletettavasti noin kauan.”

Muistan tämän kuin eilisen päivän, kyseessä oli sekvenssikutsuenkooderi ST685, joka on rakennettu täysin erilliskomponenteista. No, vika löytyi kuitenkin selektiivipiirin kelasta, josta oli käämilangan pää katkennut. Printitkään eivät tosin enää olleet priimakunnossa.

Tuo episodi jos mikä panee harkitsemaan koska komponentti on todella syytä vaihtaa. Eli järjestelmällinen vianhaku on kaiken A ja O.
  

Rami - OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: Radioremonttia vuosien takaa
Vastaus #1 - 27.10.2021 klo 19:26:05
Tulosta viesti  
Vianhaun tärkeydestä olen tasan samaa mieltä. Kuinkahan suuren määrän kondensaattoreita tämänkin foorumin remonttimiehet ovat täysin turhaan vaihtaneet?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6CN
Full Member
***
Poissa


SRSH

Viestejä: 106
Re: Radioremonttia vuosien takaa
Vastaus #2 - 27.10.2021 klo 21:54:28
Tulosta viesti  
Minä ainakin
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu