Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) FM taskuradiokitti mallia kiina 2018 (Luettu 8228 kertaa)
pekmatval
God Member
Poissa

FM taskuradiokitti mallia kiina 2018
12.12.2019 klo 21:38:22
Tulosta viesti  
Ohessa kuvat avatun paketin sisuksista just nyt  (12 12 19 klo 21.37) ... jos tästä saa toimivan, niin ostan lottoa huomenna ISOLLA rahalla.

rojut.jpg ( 182 KB | 279 latausta )
rojut.jpg
kytkis_002.jpg ( 188 KB | 255 latausta )
kytkis_002.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Re: FM taskuradiokitti mallia kiina 2018
Vastaus #1 - 12.12.2019 klo 23:39:02
Tulosta viesti  
Suomeksi sanottuna homma meni 'vit..si' heti alussa. Aikaa kului 5 min.  Tuo LCD näyttö on irrallinen palikka, eikä mitään hajua, miten sen saa kiinni korttiin, joka on mukana. Mitään ohjeita en löytänyt myyjän (banggood)  ilmoituksen kautta .  Lähetin sivustolle tuotteen arvosteluna alatylisen viestin. Saas nähdä, mitä tästä tulee. Ilmeisesti vehje olisi ok, mutta oheet kasaamiseksi on kiinan kiven alla. Radion kitti maksoi 9€, joten roskis ei ole paha paikka tälle. Valitettavasti. 

Hiukan tarkemmin  katsottna tuo voisi toimia ilman taajuusnäyttöä.  Joten ehkä tämän kanssa pitää jokunen tunti kuluttaa.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2019 klo 23:54:31 Kirjoittaja pekmatval »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jari
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulu
Vastaus #2 - 13.12.2019 klo 00:07:16
Tulosta viesti  
Tuolla on ohjeet kasaamiseen

https://www.youtube.com/watch?v=QUkfcqGfkUY

Jari

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2DD
God Member
Poissa

Dimi

Vastaus #3 - 13.12.2019 klo 00:44:01
Tulosta viesti  
Tilasin pari vuotta sitten hyvin samanoloisen kitin. Itse asiassa tilasin 2kpl, koska epäilin etten onnistuisi kuitenkaan ensimmäisellä, ja olisipahan varaosia. No ne tulikin tarpeeseen sillä juuri tuo LCD-näyttö tuotti minullekin vaikeuksia. En tajunnut ollenkaan miten siihen näyttöön pitäisi onnistua saamaan dataa kun siinä ei ole mitään jalkoja eikä johtimia. Sitten ymmärsin että noin raidalliset tarrat olikin niitä 'johtimia' sille. Mutta siinä vaiheessa olin jo tyrinyt sen verran ettei näytöllä näkyny mitään järkevää. Niinpä toisesta ostamastani samalaisesta kitistiä kannibalisoin sitten nuo näyttöön liittyvät osat.

Sain radion toimimaan, mutta ei se näyttö montaa käyttökertaa toiminut. Radiota sieltä kuului, muttei tiennyt missä ollaan menossa Hymiö No tulipahan juottamisharjoittelua. Eikä maksanut paljoa.

Yksi tuollainen 40m CW lähetin rakennussarja Kiinasta minulla on vielä kasaamatta, joka taisi olla myös jotain 10e luokkaa. Mutta en ole pitänyt sen kanssa kiirettä, kun en nyt valmiina vielä tekisi sillä kovinkaan paljoa.

Tämä digikello rakennussarja (2kpl, SA ja UTC varten) hamshackiin oli hauska kokemus https://www.oh2dd.fi/2016/04/digitaaliset-kellot-hamsackiin.html . Viimeisten akryylikotelolevyjen kasaus oli melkein yhtä vaikeaa kuin kaikki siihen mennessä Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

oh1feb
Senior Member
Poissa

Sijainti: Raisio
Vastaus #4 - 13.12.2019 klo 07:50:28
Tulosta viesti  
Tuosta banggoodísta sen verran, että ostellut kanssa aika paljon ja suurin osa pelkkää p´tä. Viimeisimmän jyrkän protestin jälkeen ei firmasta ole enää kuulunut mitään. Ei edes mainoksia. Kiitokset siitä.
ps. noita kelloja on mullakin useampia. Kyllä ne muuten on toimineet, mutta oikean ajan näyttämiseen niistä ei oikein ole. Yksikään ei ole käynyt tarkkaan oikein. Joko edistävät tai jätättävät.

ps 2 . Tarkin tähänastisista kellosarjoista, joka tullut hankittua, on ollut Nixie-putkilla toteutettu ja piirinä DS 3231. En tiedä aivan tarkkaa poikkeamaa vuositasolla, mutta näyttäisi olevan vain sekunnin osia. (on tosin vähän turhan hintava paketti)
« Viimeksi muokattu: 13.12.2019 klo 08:30:22 Kirjoittaja oh1feb »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #5 - 13.12.2019 klo 09:46:38
Tulosta viesti  
Omat kokemukset kiinansarjoista ovat pääsääntöisesti myönteisiä. Useampiakin taskuradioita on tullut tinailtua, ja toimimaan ne ovat lähteneet, tosin yhtään diginäyttöistä ei ole joukossa. Ei oikeastaan tule mieleen kuin yksi epäonnistuminen, yksiputkinen ularadio. Jos näitä aikoo tilata, tulee varautua siihen, että ohjeet ovat kiinaksi, tai niitä ei ole ollenkaan, se vaan kuuluu halpaan hintaan. Lisäksi olen ennen tinausta tarkistanut jokaisen komponentin, ihan aina ei ole ollut luottamista merkintöihin, tai toleranssit on turhan isoja. Mutta kiinalaisilla vastus- ja konkkalajitelmilla nämäkin on saatu korvattua.

Tuo LCD-näytön liittäminen zebrakumilla voi kyllä olla tekemätön paikka, niiden kanssa on tullut taisteltua ihan tehdastekoisten laitteidenkin kanssa. Yleensä huonolla menestyksellä.

Edit: Nyt kun katselin tuon videon, ei voi kun olla samaa mieltä aloittajan kanssa, lotto vetämään, jos tämän saa toimimaan. Ei ole helppo sarja.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2019 klo 11:29:27 Kirjoittaja RJL »  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #6 - 13.12.2019 klo 19:15:10
Tulosta viesti  
Kiitos porukalle vinkeistä (varsinkin tuosta videosta). 

Olen lyhytpinnainen jätkä. Kun sain tuon pa.kan kitin eteeni, niin ymmärrys loppui sekunneissa. Mielessäni näin heti ison lekan, jolla isken koko roskan littuun ja teen videon Youtubeen levitettäväksi  Silmänisku .  Tänään aamulla olen haukkunut bangood kinukit alimpaan helvettiin heidän customer support sivustoilla. Sieltä tulee 'ymmärrystä',mutta ei apua. Tuossa kulttuurissa taitaa olla meikäläisten jymäyttäminen meriitti?

Vielä kerran kiitti videosta. Nyt tsekkaan tuon videon ja sukellan pajalle uudella innolla.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2019 klo 23:44:06 Kirjoittaja pekmatval »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NT
God Member
Poissa

SRHS #840

Sijainti: Pännäinen
Vastaus #7 - 13.12.2019 klo 22:14:51
Tulosta viesti  
pekmatval kirjoitti 13.12.2019 klo 19:15:10:
Tänään aamulla olen haukkunut bangood kinukit alimpaan helvettiin heidän customer support sivustoilla. Sieltä tulee 'ymmärrystä',mutta ei apua. Tuossa kulttuurissa taitaa olla meikäläisten jymäyttäminen meriitti?.

Olen kokenut saman, mutta tulin siihen johtopäätökseen, että:
1) Eivät ymmärrä Kuukkelin käännöstä Englannin kielestä Mandariini-Kiinaksi
2) Eivät tiedä höläyksen pöläystä siitä mitä heidän joltain DIY-sivustolta kopioimansa laite tekee, tai miten se toimii. Kopioivat vaan!
3) Kukkeli ei osaa kääntää suomalaisia kirosanoja Mandariinksi!
Hymiö

Thomas
Sivun alkuun
IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #8 - 13.12.2019 klo 23:55:18
Tulosta viesti  
Tämän kitin kokoaminen kasvattaa kärsivällisyyttä.  Toistaiseksi ehdin vain tuon näyttömodulin kimppuun, mutta onneksi loppuhommat lienee perinteisempää ja hallitumpaa. 

Ekassa kuvassa näkyy osa näytön palikoista. Tuossa LCD näytössä on kirkaassa lasissa jotain johtavaa (toivottavasti).  Sopivassa valossa näin tummempia alueita, joihin tuo teipissä oleva 'rima' liimaantuu (toivottavasti). Lienee mahdollista, koska videossakin on onnistuttu.

Mikropiirikortin juottaminen oli minun näkökykyni äärirajoilla. Käyttämällä ohutta (0,5mm) tinaa ja upottamalla sa aina ennen juotosta juotostahnaan sain juotokset suht siististi tehdyksi. Kokeilu sen sitten näyttää.

Toisessa kuvassa on valmis moduli.  Videon kaveri oli laittanut nuo pienet peltinpalat (kytkimet) teipillä kiinni. Kaveri kuitenkin mainitsi tinaamisen mahdollisuuden ...sitä päätin kokeilla. Kovin helppoa ei sekään ollut.

DSC03834pieni.jpg ( 126 KB | 228 latausta )
DSC03834pieni.jpg
Sieppaa1.JPG ( 35 KB | 237 latausta )
Sieppaa1.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2DD
God Member
Poissa

Dimi

Vastaus #9 - 14.12.2019 klo 00:12:27
Tulosta viesti  
Hienosti etenee! Tuo mikropiiri oli minullekin hankala. Onneksi juottimeeni olin saanut hankittua terävän pään ja joltain hamilta joskus olin saanut pintaliitoskomponenttien juottamista varten todella ohutta tinaa. Laiton piirin noiden 'nastojen' päälle ja sitten juotin vastakkaiset nurkat kiinni että piiri pysyisi paikallaan. Sitten hyvin nopeasti aina kosketin mikropiirin ja piirilevyn nastaa ja nopeasti tökkäsin tinaa. Pelkäsin että kiehautan piirin sisältä mikroskooppisen ohuet johtimet, mikäli piiri kuumenee juottaessa liikaa. Jännitystä riitti Hymiö Ja piti varoa ettei tee oikosulkua viereiseen nastaan laittamalla liikaa tinaa. Rauhassa kun teki niin kyllä se lopulta onnistui. Eikä piiri palanut. Hyvää harjotusta se kuitenkin on vaikkei aina onnistuisikaan. Tuo ei ole helpoimmasta päästä oleva kitti Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

Hukkis
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Espoo
Vastaus #10 - 14.12.2019 klo 00:42:00
Tulosta viesti  
Youtubesta löytyy hyviä klippejä kuinka pienelläkin rasterilla olevia piirejä saa suht isollakin kolvin kärjellä juotettua helposti ja onnistuneesti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #11 - 14.12.2019 klo 07:44:00
Tulosta viesti  
Olen tinaillut noita tiheitä rastereita leveällä kolvin kärjellä niin, että ensin levitetään piirilevylle nestemäistä fluksia, sitten esitinataan piirilevy, tina ei leviä kovinkaan helposti juotospadilta toiseen, ja jos leviää, niin imusukalla pois. Sitten vaan piiri asemoidaan paikalleen, ja painellaan nastat kiinni kuivahkolla kolvinkärjellä. Piirilevyssä oleva tina riittää juotoksen onnistumiseen. Näin hommassa ei ole oikeastaan muuta kriittistä, kuin piirin asemointi ennen ensimmäistä juotosta. En minä tätä itse ole keksinyt, jostain oppinut.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #12 - 14.12.2019 klo 21:08:25
Tulosta viesti  
Seuraava rutistus tämän kitin kanssa.   Itse radion kortin kasaus oli hyvin helppoa. Hiukan kuitenkin huoletti, että osia jäi yli ... mutta paikkoja niille ei ole missään.  Kuva 1 tilanteesta ennen korttien yhdistämistä (näkyy ne ylimääräiset osat).

Kytkin osat yhteen ilman koteloa ja radio toimi heti!   Näyttökin näytteli aluksi jotakin suht järkevää, mutta se pimentyi muutaman minuutin käytön jälkeen. Mitään selitystä en voi kertoa. Nyt näyttö on pimeä, vaikka kortille menee jännete. Katsotaan että saanko inspiraation laitteen tarkempaan tutkimseen.  Kuva 2.

Radio tuntuu olevan herkkä. Tuolla 10cm antennijohdolla kuuluu heikompiakin asemia puhtaasti. Kokeilin laittaa kaiuttimeksi kunnolisen kokoäänialueen boxin ja ääni oli matkaradioksi hyvä.

Yhteenvetona voi todeta, että se Youtube video on todella  tarpeellinen (kiitos vinkistä!!!).   Itse radio on helppo kasata ja yllättävän hyvin toimiva.  Näytön kasaaminen vaatii ääretöntä tarkuutta. Mikropiirin juottaminen on tarkkaa puuhaa ja se johtava teippi tuntuu melko heppoiselta ratkaisulta.

osia_jdi_yli.jpg ( 66 KB | 237 latausta )
osia_jdi_yli.jpg
FM_radio.jpg ( 152 KB | 262 latausta )
FM_radio.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #13 - 14.12.2019 klo 23:53:29
Tulosta viesti  
Vielä päätin kokeilla, että saisiko näyttöä toimimaan.

Juotin uudelleen kaikki vähänkin huonon näköiset  mikropiirin  juotokseni ja se auttoi.  Taajuusnäyttö heräsi henkiin.Tosin vieläkin toimintaa  häiritsee tuon ihmeellisen teippikamman liitokset LCD'n lasipinnalle. Näytön ensimmäinen numero "1"  ei näy aina.  Paketissa tuli useita teippejä, joten koitan huomenna liimata uuden teipin.

Säätökonkan trimmerit ovat ties missä asennossa, silla max taajuus oli noin 94MHz.  Säätämällä C1-1 saa taajuuden nousemaan yli 110MHz. Täytynee perehtyä virittämiseen.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2019 klo 12:32:03 Kirjoittaja pekmatval »  

Ncyttckin_toimii.jpg ( 126 KB | 266 latausta )
Ncyttckin_toimii.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

AriH
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Turku
Vastaus #14 - 15.12.2019 klo 19:25:11
Tulosta viesti  
Aika hienosti värkätty, hattua pitää nostaa! Kyllä minun näpit tärisee jo sen verran ettei taitaisi onnistua. Hienoa kun löysit vielä viankin. Hymiö
Ari

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta