Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) höpöhöpö (Luettu 19790 kertaa)
akkuvaari
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 308
Sijainti: Nurmijärvi
höpöhöpö
27.02.2018 klo 07:41:56
Tulosta viesti  
Arenan dokumentissa https://areena.yle.fi/1-307937 kerrotaan elohopeamittarin käytöstä tv vastaanottoon. Sähkömiehenä pidän sitä astrologisena höpöhöpönä. Kuitenkin tuttavani tutkamies kertoo kuulleensa moisesta aiemmin ja uskoo moiseen. Olenko kutenkin oikeassa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: höpöhöpö
Vastaus #1 - 27.02.2018 klo 07:57:37
Tulosta viesti  
Elohopeamittari taitaa olla lähinnä kuumemittari, ja sellaisena vanhennut.

Ei taida olla soveltuva TV-vastaanottoon, erityisesti ei digitaali-TV:n vastaanottoon.

AJY
  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 901
Sijainti: Kokkola
Re: höpöhöpö
Vastaus #2 - 27.02.2018 klo 08:22:15
Tulosta viesti  
Itsekkin tuota ihmettelin ja yritin löytää sille jotain järkevää selitystä. Mutta en keksinyt. Miksi se olisi häirinnyt muita mutta ei itseä?


Janne
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
jsmaa
Full Member
***
Poissa


SRSH

Viestejä: 207
Re: höpöhöpö
Vastaus #3 - 27.02.2018 klo 10:02:56
Tulosta viesti  
Samaa kamaa kuin varvulla kaivonpaikan etsiminen,Homeopaattiset "lääkkeet",Telepatia yms. Uskontoja kaikki,listaa riittäisi loputtomiin. Herkkäuskoisten höynäyttämista ja rahat pois.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: höpöhöpö
Vastaus #4 - 27.02.2018 klo 10:36:10
Tulosta viesti  
  Vaikka suomalaisilla on siniset silmät niin ei olla sisisilmäisiä ja uskota kaikkea ulkomaan hapatuksia!   Virnistys
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 838
Re: höpöhöpö
Vastaus #5 - 27.02.2018 klo 14:05:05
Tulosta viesti  
Juu, itsekin näin dokumentin tv-lähetyksestä, vissiin jo uusintana. Hyvä tarinahan tuo on ja siihen on kehitetty ympärille kaikenlaista. Mm. se, että peilausauto olisi pystynyt paikantamaan antenniviritelmän.

Luulisin, että olen nähnyt vielä toisenkinlaisen Viro-dokumentin, jossa kerrottiin enemmän siitä, millä tavalla Neuvosto-Virossa rakenneltiin lisälaite, jolla Suomen TV-kanavien ääni saatiin kuulumaan. Olisikohan sen oskillaattori lähettänyt hajasäteilyä niin, että _se_ olisi voitu paikallistaa.

Itse muuten kuuntelin Tallinnan TV-kanavien ääntä täällä Suomen päässä Jostykitin konvertterilla. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akkuvaari
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 308
Sijainti: Nurmijärvi
Re: höpöhöpö
Vastaus #6 - 27.02.2018 klo 14:14:44
Tulosta viesti  
Hei oliskohan tossa elohopea vastaanotossa sittenkin jotain perää. Kertokaapa mihin elohopea tasasuuntaus perustuu. Voisko tommonen toimia radiotaajuuksillakin
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: höpöhöpö
Vastaus #7 - 27.02.2018 klo 14:49:11
Tulosta viesti  
akkuvaari kirjoitti 27.02.2018 klo 14:14:44:
Hei oliskohan tossa elohopea vastaanotossa sittenkin jotain perää. Kertokaapa mihin elohopea tasasuuntaus perustuu. Voisko tommonen toimia radiotaajuuksillakin


https://fi.wikipedia.org/wiki/Elohopeatasasuuntaaja

  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: höpöhöpö
Vastaus #8 - 27.02.2018 klo 14:52:43
Tulosta viesti  
Eero Aro kirjoitti 27.02.2018 klo 14:05:05:
Juu, itsekin näin dokumentin tv-lähetyksestä, vissiin jo uusintana. Hyvä tarinahan tuo on ja siihen on kehitetty ympärille kaikenlaista. Mm. se, että peilausauto olisi pystynyt paikantamaan antenniviritelmän.

Luulisin, että olen nähnyt vielä toisenkinlaisen Viro-dokumentin, jossa kerrottiin enemmän siitä, millä tavalla Neuvosto-Virossa rakenneltiin lisälaite, jolla Suomen TV-kanavien ääni saatiin kuulumaan. Olisikohan sen oskillaattori lähettänyt hajasäteilyä niin, että _se_ olisi voitu paikallistaa.

Itse muuten kuuntelin Tallinnan TV-kanavien ääntä täällä Suomen päässä Jostykitin konvertterilla. Hymiö


Suomessahan oli PAL.

https://fi.wikipedia.org/wiki/PAL

Eikös USSR:ssa ollut SECAM?

Ei tuon lisälaitteen tekeminen olisi ollut vaikeata.

  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH3MVV
Senior Member
****
Poissa


SRHS 735

Viestejä: 333
Sijainti: Lempäälä
Re: höpöhöpö
Vastaus #9 - 27.02.2018 klo 15:29:18
Tulosta viesti  
Kyllä tuollaisen PAL-SECAM transkooderin tekeminen silloin Eestistä saatavilla komponenteilla olisi ollut melkoinen haaste, eikä toisaalta varmaan väritelevisioitakaan ihan joka kodissa ollut. Paljon tärkeämpää oli saada ääni kuuluviin ja se oli jo hieman helpompaa.

--
Tuukka OH3MVV
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 838
Re: höpöhöpö
Vastaus #10 - 27.02.2018 klo 15:54:32
Tulosta viesti  
Juu, siis ainakin PAL-televisiolla näkyi ja kuului Tallinnan Secam-lähetys. Oletan, että naapurissa homma toimi vastaavasti. Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin järjestelmissä kuva- ja äänikantoaallon taajuuserotus on erilainen.

Täällä pääkaupunkiseudulla näkee vieläkin talojen katoilla vanhoja Tallinnaan suunnattuja yageja. Ovat jääneet purkamatta, vaikka niillä ei ole olut käyttöä vuosikymmeniin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 1561
Sijainti: Espoo
Re: höpöhöpö
Vastaus #11 - 27.02.2018 klo 16:28:06
Tulosta viesti  
Eero Aro kirjoitti 27.02.2018 klo 15:54:32:
Juu, siis ainakin PAL-televisiolla näkyi ja kuului Tallinnan Secam-lähetys.


Kyllä näkyi, mutta mustavalkoisena. Ja äänikin kuului, mikäli OIR-lisälaite oli asennettuna. Ns. moninormi-televisiolla näkyivät tietysti väritkin. Ainakin Saloran joissakin malleissa oli optiopaikka Secam-dekooderille, ääni hoitui 5,5MHz:n keraamisen filsun rinnalle kytketyllä 6,5MHz:n vastaavalla, ilmaisimen kelan kanssa sarjaan kytkettiin toinen niin ikään 6,5MHz:lle viritetty kela.
  

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: höpöhöpö
Vastaus #12 - 27.02.2018 klo 16:51:54
Tulosta viesti  
Muuan suomalainen artisti totesi kerran että, "usko puolet siitä mitä näet,
älä mitään mitä kuulet" pitänee tässäkin paikkaansa?

Markku  Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: höpöhöpö
Vastaus #13 - 27.02.2018 klo 17:03:01
Tulosta viesti  
Maja kirjoitti 27.02.2018 klo 16:51:54:
Muuan suomalainen artisti totesi kerran että, "usko puolet siitä mitä näet,
älä mitään mitä kuulet" pitänee tässäkin paikkaansa?

Markku  Silmänisku


    Tais olla puolisokea ja kuuro artisti!  Kliseinen
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 838
Re: höpöhöpö
Vastaus #14 - 27.02.2018 klo 17:25:04
Tulosta viesti  
akkuvaari kirjoitti:
> Hei oliskohan tossa elohopea vastaanotossa sittenkin jotain perää.
> Kertokaapa mihin elohopea tasasuuntaus perustuu

Lähetin oli 80 kilometrin päässä Espoon Kivenlahdessa. Suurin osa lähetysantenneista oli suunnattu sisämaahan.

Jos en väärin ymmärtänyt, niin kuumemittariantenni kytkettiin television antenniliittimeen.

Kuumemittarin elohopeaosan olisi siis pitänyt toimia antennina ja elohopea-kupariliitoksen ilmaisimena? Ko? Millä taajuudella kuumemittarin pituinen pätkä olisi ollut resonanssissa? Veikkaan että gigahertseillä, joilla Kivenlahdessa ei kuitenkaan lähetetty.

Mitä taajuuksia kuumemittari-kuparilanka olisi säteillyt ympäristöönsä, paitsi televisiossa normaalistikin olevia taajuuksia, niin että Isoveli olisi sen voinut peilata?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 
Lähetä aiheTulosta