Normaali aihe Kiintolevyt (Luettu 2818 kertaa)
Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Kiintolevyt
01.05.2018 klo 15:57:38
Tulosta viesti  
Sain käsiini vanhan HP:n pöytäkoneen, joka oli viettänyt talvea autokatoksessa sään armoilla,
laitoin sen osiksi. Siinä oli kaksi kiintolevyä, Maxtor 160Gb ja Samsung 40Gb, Win (2006) Xp kone.

Laitoin Maxtorin kokeeksi koneseen ja Xp ei enää suostunut käynnistymään? Tuumasta toimeen,
Linux Rosa 17.3 asemaan ja yllätyin kun järjestelmä latautui ihan normaalisti levylle ja toimii ilman
mitään ylimääräistä kiintolevyn ääntelemistä. Latautumisen nopeus hiukan ihmetytti, yleensä se
ei mene alle puolessa tunnissa?

Toinen Samsung 40Gb on muuten samanlainen mutta puolta ohuempi kooltaan, se on odottamassa
kokeilua? Koneessa ollut cd-asema osoittautui niin ikään toimintakuntoiseksi. 1Gt:n muistikortteja
en ole vielä kokeillut. Näin yhteenvetona näyttää siltä että aika kestäviksi nämä osakomponentit
on aikoinaan suunniteltu.

Markku  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Re: Kiintolevyt
Vastaus #1 - 01.05.2018 klo 22:11:53
Tulosta viesti  
Hiukan toisenlainen kokemus. Minulla jäi yli kymmenen vuotta sitten laatikon pohjalle viisi kovalevyä, kolme Maxtoria ja kaksi IBM Deskstaria. Kovalevyt ovat olleet koko ajan sisätiloissa lämpimässä. Nyt kokeillessa kaikki kolme Maxtoria toimivat normaalisti mutta kumpikaan IBM Deskstar ei suostunut toimimaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

onre
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Tampere
Vastaus #2 - 02.05.2018 klo 05:57:36
Tulosta viesti  
Deskstar 75GXP? Sehän oli kuuluisa huonosta luotettavuudestaan, tunnettiin myös nimellä "Deathstar".

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #3 - 02.05.2018 klo 17:17:16
Tulosta viesti  
Jatkoin kokeilua, laitoin Linuxin Mint 17.2 Samsungin 4OGb, siinäkään ei ollut ongelmia. Siihen jäi vain
32Gb vapaata tilaa, mutta vanhassa Lenovon 57:ssa sillä ei ole merkitystä, koska se on käytännössä
selailukoneena. Koneen alkuperäinen WS 160Gb levy on hidas käynnistettävä, tekstiä tulee ruutuun ja
F2:n kautta se onnistuu, ikäänkuin kiintolevy olisi poistettu koneesta joka sammutuksen jälkeen?

Omissa Koneissa on Western Digitalin, Samsungin ja nyt sitten yksi Maxtorin levy. Ilmeisesti olen ollut
onnekas kun olen välttynyt isommilta kiintolevyongelmilta. Itse asiassa ainoa ongelma jota en on ole
pystynyt ratkaisemaan on tuo näytön resoluutiovalikon laajentaminen, saisi 22" näytöt käyttöön?
Linux voisi päivittää tuon Xserverinsä ajan tasalle, 17" näytöt ovat menneen talven lumia.

Mistä muuten johtuu että Linuxin päivitys ruudulle tulee ehdotus paikalliselle palvelimelle vaihtamisesta,
koska se olisi nopempi kuin käytössä oleva? Vain 17.2 tätä huomautusta ei esiinny sen sijaan jos päivitän
sen 17.3 teksti ilmaantuu ruudulle?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 02.05.2018 klo 19:38:16
Tulosta viesti  
Kovalevyllä voi olla vikaa ja käynnistyksessä sitä aina korjataan, ettei järjestelmä kirjoittaisi noille vika-alueille. Tarkista kovalevy valmistajan tarjoamalla diagnointi-ohjelmalla.

Näytön sopivuus saattaa riippua näytönohjain-ajureista, työpöytä-ohjelmasta ja muistin määrästä.
Onkohan kysymys tästä:  https://community.linuxmint.com/tutorial/view/877 ; ??

Mulla on 24" näyttö ja sen Linux asennus löysi ja tunnisti heti asennusen alkuvaiheessa samoin myös näytö-ohjaimen.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu