Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä (Luettu 8318 kertaa)
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
29.07.2014 klo 20:51:58
Tulosta viesti  
Moi,

Sain keväällä niin hyviä vastauksia tältä foorumilta kun tuskailin BC-348 vastaanottimeni kanssa että ajattelin nyt palata tänne uuden kysymyksen kanssa. Tällä kertaa kyseessä on kyseisen vastaanottimen kaveriksi löytämäni ART-13 lähetin. Kyseessä on siis -40 luvulta peräisin oleva amerikkalainen lentokoneradio.

Minulle tultaessa radio oli ihan käyttökelpoisessa kunnossa mutta amatööribandeista siinä ei toiminut kuin 80m taajuusalue. Korkeammat taajuusalueet eivät toimineet. Lähettimen taajuuskertojassa on kaksi 1625 putkea jotka kertovat VFO:n taajuutta sopivaksi. Vain ensimmäinen näistä toimi niinkuin sen piti. Löysin kertojamoduulista kaksi oikosuljettua kondensaattoria ja kun olin vaihtanut niitä ja puhdistanut joukon keraamisia trimmikondensaattoreita sain käsittääkseni molemmat kertojaputket toimimaan oikein.

Nyt päästään sitten tämänhetkiseen ongelmaan. 80 metrin bandilla kaikki toimii niin kuin pitääkin. Olen näin kesäkeleillä saanut hyviä raportteja kotimaan yhteyksistä. 20 metrin bändillä olen myös saanut 9-raporttia mustan meren takaa joten sielläkin pääsen ulos ihan ok. 40 metrin bändillä en kuitenkaan ole onnistunut saamaan aikaan yhtään QSO:ta enkä nyt tiedä missä virhe on. Mahdollisia selityksiä jotka ovat käyneet mielessä ovat ainakin:

  • Enkö sittenkään saa oikeaa taajuutta tuolta kertojasta?(Olisiko sittenkin jokin toivotun taajuuden monikerta, taajuuslaskuri puuttuu mutta oskilloskoopilla näyttää oikealta jaksolta.)
  • Enkö vastaa riittävän tarkasti oikealle taajuudelle? (Olen iltaisin lähnnä yrittänyt vastata CW-kutsuihin kun tuo ssb-alue on ollut niin täynnä enkä juuri ole viitsinyt mennä huutamaan molemmilla sivubandeilla sinne sekaan.)
  • Onko signaalini vaan liian heikko näin kesäkeleillä ettei kukaan kuule? (Pystyn kuitenkin kuulemaan kantoaaltoni Virossa ja Hollannissa WebSDR-weppiradioiden kautta.)
  • Enkö osaa virittää lähetintä oikein antennilleni?

Lähinnä tuohon viimeiseen kysymykseen toivoisin saavani apua teiltä. Lähtin on suunniteltu käytettäväksi lentokoneen perässä vedettävän lanka-antennin kanssa. Ohjekirja kertoo tarkasti kuinka tällaista antennia tunataan. Verkosta löytyy kyllä ohjeita siitä miten 50ohmilla syötettyä dipolia tunataan mutta nekään ohjeet eivät auta minua kun yritän käyttää 80m horisonttaalista loop-antennia jota syötän avolinjalla. Lähettimen sisäinen tuneri on liittenä olevan kuvan mukainen. Lähettimessä on kaksi eri mittaria, "Grid Current -mittari" ja Antennivirran indikaattori. Ymmärrän sen että antennia virittäessä haetaan resonanssia etsimällä kohtaa jossa grid current mittari "dippaa". Oscilloskoopilla tämän myös huomaa hyvin siitä että antenniin alkaa menemään sinikäyräistä jännitettä kun tämä tapahtuu. Se on toi toinen mittari jonka lukemia en ymmärrä. Radion ohjekirjakaan ei kerro muuta kuin että "A normal readin of the antenna current indicates that the high-frequency cirquits of the transmitter set are operative. The exact value of this reading is dependent upon frequency and antenna length."  Mitä tuo antennivirta kertoo lähettäminen virittämisestä käytettyyn antenniin? Antennivirran mittari on galvaanisesti kytketty suoraan ulosmenevään antennijohtoon.

Nykyään tuntuu ettei antennivirrasta puhuta muuta kuin että sitä pitäisi estää kulkemasta koaksalikaapelin ulkopintaa pitkin. Puhutaan SWR:stä ja radiot haluavat aina nähdä 50ohmin antennejä. Pitäisi varmaan jostain löytää riittävän vanhaa lukemista jotta voisin yrittää ymmrtää mitä tuo mittari näyttää. Voi olla että minä nyt paljastan tietämättömyyteni mutta eikö tuo antennin menevän virran suuruus ole aika merkitsemätön tieto ennen kuin teidän minkä verran siihen kertyy jännitettä ja kuinka jännitteen ja virran vaiheet ovat suhteessa toisiinsa?

No tästä tuli nyt pitkä tarina mutta toivon että jaksatte lukea sitä läpi jos aihe kiinnostaa.

73 de oh6eog, Pontus


« Viimeksi muokattu: 29.07.2014 klo 22:35:39 Kirjoittaja OH6OG »  

ART-13_Training-Manual.jpg ( 60 KB | 0 latausta )
ART-13_Training-Manual.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #1 - 31.07.2014 klo 11:27:54
Tulosta viesti  
Taisin tällä kertaa löytää vastaus kysymykseeni antennivirrasta SRAL:in keskusteluryhmistä. Voidaan kai sanoa että suurempi virta on aina parempi tässä tapauksessa.

Olen ollut oikeilla jäljillä mutta vaikuttaisi siltä että ongelman juuret ovat antennin, syöttölinjan ja lähettimen virityspiirien yhteensovittamisessa. Eli, lähetin itse (ainakin taajuuskertoja) toimii kyllä taas niin kuin sen pitäisi. Taidan jatkaa juttua tuolla SRAL:in ryhmässä kun tämä menee enemmän antenniteorian puolelle. Palaan kuitenkin varmasti tänne kun tulee lisää hasteita elektroniikan kanssa tässä lähetin-vastaanotin parissani.

Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea kirjoittamani tariointia ja pohtia siihen mahdollisia ratkaisuja!

73 de oh6eog, Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #2 - 31.07.2014 klo 12:06:09
Tulosta viesti  
Vasta huomasin että Collinsissa on Collins-suodin eli ns. Pii-filtteri (suodin) vähän monimutkaisempana. Se lienee aikoinaan pienempien putkilähettimien yleisin antennivirityspiiri.
Wiio-Somerikko (1950) näköispainoksessa sitä selvitetään sivulla 210.

Tavallinen rakennehan on että konkkien F,G,H tilalla on 250..350 pF säätökonkka, mahdollisesti iso ilmavälinen ja konkkien C124, C125 paikalla 500...1000 pF säätökonkka. Kirja toteaa että sillä saa melkein millaisen antennin tahansa toimimaan.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #3 - 31.07.2014 klo 21:16:33
Tulosta viesti  
Ongelmien selvittelyä helpottaisi oleellisesti tavanomainen antennituneri, jossa on mahdollisuus mitata lähtevä ja palaava teho. Tällä saisi sovitettua lähettimen ja syöttöjohdon keskenään ja samalla siitä näkisi konkreettisesti paljonko tehoa lähtee. Takaisinhan ei saisi tulla juuri mitään.
Toisin sanoen, antennituneri kertoisi heti onko toiminnalle edellytyksiä olemassa.

Kerroit, että antennisi on 80 m horisonttaalinen looppi syötettynä avolinjalla.
Onko se siis kehältään 80 m mittainen vai vireessä 80 m metrille vai mitä ?
Tiedätkö yhtään mitä impedansseja antenni edustaa eri bandeilla ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #4 - 31.07.2014 klo 22:17:38
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 31.07.2014 klo 12:06:09:
Wiio-Somerikko (1950) näköispainoksessa


Vaikuttaa ehdottomasti lukemisen arvoiselta julkaisulta! Pitääkin hankkia se jostain.


artosalo kirjoitti 31.07.2014 klo 21:16:33:
Ongelmien selvittelyä helpottaisi oleellisesti tavanomainen antennituneri, jossa on mahdollisuus mitata lähtevä ja palaava teho.


Tuota, oikaise minua mielellään jos olen ihan väärillä jälillä tässä. Mutta etkö nyt "tavanomaisella tunerilla" tarkoita laitetta jota laitetaan lähettimen ja syöttöjohdon väliin jolla sovitetaan lähettimen 50ohmin impedanssia syöttöjohdon ja antennin todelliseen impedanssiin, joka on jotain muuta kuin 50 ohm? Siinä laitteessa voi sitten olla semmoinen SWR-mittari joka näyttää lähtevän ja palaavan tehon suhteessa 50 ohmin loadia. Enhän minä oikein tee semmoisella mitään kun ART-13 lähettimen impedanssi on kaikkea muuta kuin 50ohm? Vai mitä?

artosalo kirjoitti 31.07.2014 klo 21:16:33:
Onko se siis kehältään 80 m mittainen vai vireessä 80 m metrille vai mitä ?
Tiedätkö yhtään mitä impedansseja antenni edustaa eri bandeilla ?


Antenni on 87,5 metriä päällystettyä kuparilankaa jota syötän vanhanaikaisella avojohdolla jonka johtimien välinen erotus on 11cm. Ei, en tiedä että se on vireessä 80 metrillä mutta käsittääkseni pituuden pitäisi olla ok 80m cw-osalle. En myöskään tiedä impedannista muuta kuin mitä muut, kenties viisaammat nettikirjoittajat väittävä. Ja se on että se ensimmäisellä resonointitaajuudella edustaisi 100-150 ohmin impedanssia, 40m ja 20m bandeilla se olisi sitten lähempänä 200-300 ohmia.

Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #5 - 31.07.2014 klo 22:39:59
Tulosta viesti  
Kyllä sillä ART:n omalla piifiltterityyppisellä tunerilla pystyy muodostamaan lähelle 50 ohmin lähtöimpedanssi. Ongelmahan on nyt, ettet tiedä SWR:n määrästä mitään.
Jos sinulla olisi keinokuorma ja tuo mainitsemani mittareilla varustettu tuneri, niin saisit aluksi todettua, että lähettimestä lähtee sen verran tehoa kuin pitäisikin ja saat viritettyä lähettimen keinokuormaan.
Tässä vaiheessa tarvitaan mainitusta tunerista vain mittareita. Sitä ei vielä käytetä sovitukseen.
Kun tämä on kunnossa, niin sitten voi siirtyä käyttämään tuneria antennin ja lähettimen väliseen sovitukseen.

Nuo luettelemasi luupin impedanssiarvot pätevät vapaassa tilassa. Kokoaallon luuppi säteilee vaakasuoraan, kun luuppi on pystyasennossa, joten (kokoaallon)vaakaluuppi säteilisi suoraan ylöpäin.
Kuinka korkealla se on maasta. ?

Arto / OH1ID
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #6 - 31.07.2014 klo 23:14:19
Tulosta viesti  
Ok, nyt olet taas kärryillä. Toi ainakin samassa tallissa.

Looppi on noin 12metriä maasta, 15 metriä meren pinnan yläpuolella (meri tuossa melko vieressä).
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #7 - 01.08.2014 klo 08:38:09
Tulosta viesti  
Kysy Wiio-Somerikon kirjaa SRALsta kunhan Annika on palannut lomilta.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #8 - 01.08.2014 klo 18:01:03
Tulosta viesti  
OH6OG kirjoitti 31.07.2014 klo 22:17:38:
Tuota, oikaise minua mielellään jos olen ihan väärillä jälillä tässä. Mutta etkö nyt "tavanomaisella tunerilla" tarkoita laitetta jota laitetaan lähettimen ja syöttöjohdon väliin jolla sovitetaan lähettimen 50ohmin impedanssia syöttöjohdon ja antennin todelliseen impedanssiin, joka on jotain muuta kuin 50 ohm? Siinä laitteessa voi sitten olla semmoinen SWR-mittari joka näyttää lähtevän ja palaavan tehon suhteessa 50 ohmin loadia. Enhän minä oikein tee semmoisella mitään kun ART-13 lähettimen impedanssi on kaikkea muuta kuin 50ohm? Vai mitä?


Pohdiskelin vielä hiukan antennitunerin tehonmittauspuolta ja tulin siihen tulokseen, että ei lähettimen puoleisessa päässä vallitsevan impedanssin tarvitse suinkaan olla 50 ohmia, jotta mittaus olisi toimiva.
Tehonmittaus on toteutettu suuntakytkin-periaatteella jossa siis voidaan mitata erikseen syöttöjohtoon menevä ja sieltä palaava teho.
Jos tunerin kummallakin puolella on sama impedanssi, sanotaan vaikkapa 10-kertainen, eli 500 ohmia, niin silloin kaikki teho joka menee myös jää kuormaan, eikä palaavaa tehoa ole.
Mittauksen skaalaus ei tietenkään pidä enää paikkansa, mutta oleellisin, eli oikea impedanssisovitus saadaan näinkin todettua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 176
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #9 - 04.08.2014 klo 14:53:22
Tulosta viesti  
Tästä antennin sovittamisesta lähettimeen.
ART-13 on tarkoitettu toimimaan suht lyhyillä lanka-antenneilla, eli impedanssit jolle ulostulopiiri on tarkoitetty ovat melko pieniä, alle 50ohm.
Tosin ulostulopiirin pitäisi virittyä myös 50 ohmiin (tai lähelle), netistä löytyy modifikaatio ohjeita, joilla saadaan parempi sovitus.

Ko. looppiantennissa on usean sadan ohmin impedanssi, kuten jo todettiin. ART-13 ulostulo ei pystyne virittämään niin korkeaa kuormaa.
Itse en ihan heti suorittaisi muutoksia alkuperäiseen ulostulo piiriin, vaan käyttäisin ulkopuolista tuneria apuna, kuten on ehdotettu. Ja tietenkin tunerin ja radion välissä tehomittaria.

Säätö ART-13 piirit noin 50ohm. kuormaan.
A coarse = 7
B fine = keskelle
C tuning = 11
D tuning = 16
E loading = 112

lisä tunerilla säätäen paras kuuntelu herkkyys.
Varovasti tehoa päälle ja tunerista säätämällä pienin palaava teho.
ART-13 ja tuneria vuoron perään säätäen paras ulostulo / pienin palaava teho.

Nämä ja paljon muuta löytyy mm.
I0JX ART-13 PDF ohjeesta

Terv. 6FSQ
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #10 - 04.08.2014 klo 19:12:45
Tulosta viesti  
Syöttöjohdon (avolinjan) pituutta ei ole kerrottu joten sen päässä näkyvää impedanssia on näillä tiedoilla mahdoton arvioida luotettavasti.
Lisäksi yksi syy 40 alueen toimimattomuuteen voi olla, että antenni ei yksinkertaisesti "worki" tällä taajuudella.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #11 - 04.08.2014 klo 22:08:23
Tulosta viesti  
Avolinjan pituus on kuta kuinkin 16,5 metriä. Onko yleistä ettei 80metrin täysaaltolooppi jostain mystisestä syystä ei suostu workkimään 40:llä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #12 - 04.08.2014 klo 22:34:56
Tulosta viesti  
Kiitos vinkistä Matti vaikka tuo linkki oliki tuttu entuudestaan.

Matti kirjoitti 04.08.2014 klo 14:53:22:
Itse en ihan heti suorittaisi muutoksia alkuperäiseen ulostulo piiriin, vaan käyttäisin ulkopuolista tuneria apuna, kuten on ehdotettu.


Itse en oikein lämpene ajatuksesta ulkoisesta tunerista. Lähettimessä itsessään kun kuitenkin on virityspiiri johon ihan suunnittelijan toimesta on jätetty mahdollisuus tarpeen vaatiessa lisätä ulkopuolista kapasitanssia (Antenna Shunt Capacitor) tai kelaa (Loading Coil). Saan tuon Harrastelijan Radiokirjan huomenna ja taidan nyt ensin syveytyä siihen siinä toivossa että siitä seuraisi aito ymmärrys siitä miten tuo virityspiiri toimii. Jos kerran herra Somerikko on väittänyt että sillä saa antennin kuin antennin tomimaan niin en viitsisi käyttä mitään muuta kikkakonsteja ennen kuin olen osoittanut hänen olvan väärässä... No ei, mutta sillon tämä asema pysyisi aika lähellä alkuperäistä kokoonpanoa.

73 de oh6eog, Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #13 - 20.09.2014 klo 13:01:59
Tulosta viesti  
Laitetaan nyt loppuraportti tähänkin. Ongelmaksi paljastui taajuuskertoja joka ei ollutkaan viritetty oikealle harmoniselle. Kävin sen uudestaan läpi, tällä kertaa oikein taajuuslaskijan kanssa  Nolostunut , ja nyt toimii paremmin.

59 tuli äsken raportiksi Puolasta 40 metrillä joten tästä on hyvä jatkaa. Kiitos kaikiille jotka auttoivat minua tämän ratkaisemisessa!

73 de oh6eog, Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 176
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: Collinsin ART-13 lähettimen tunaaminen 40 metrillä
Vastaus #14 - 23.09.2014 klo 13:58:32
Tulosta viesti  
Sunnuntaisin suomen AM rinki 80 metrillä.
3720khz alkaen klo 12:00sa
Perinne radistit ja muut kiinnostuneet, tervetuloa vorkkimaan AM kusoja.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu