Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Salora Riviera 59 (Luettu 17714 kertaa)
Joboton
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 3
Salora Riviera 59
03.02.2014 klo 21:40:25
Tulosta viesti  
Hei.
Olen uusi foorumilla. Yksi Riviera 59 on ehjä ja toista kunnostelen autotalliin, ääni ja ulkonäkö miellyttää. Sitten on yksi Philips BSF210U joka tätä nykyä toimii mutta hieman vielä hurisee vaikka likimain kaikki konkat olen vaihtanut. Herkkä radio tuo Hollantilainen.
Olen nyt Salora 59:n koneistoa laittanut kuntoon ja ääni alkaa olla jo siedettävän hyvä.  Ongelma vaan on että kun ruuvarilla kopauttaa kerran runkoa niin ääni häviää. Tosin se tulee takaisin kuin kopauttaa toiseen kertaan. Olen ehkä paikantanut vian vastukseen. Sitä kun vähänkin koskee niin ääni häviää. Mittari antaa arvoksi 0,900Kohmia (ei irrotettuna). Kuvassa nuolen osoittamana. Värit ei auennut  minulle ollenkaan 900 ohmin tuntumaan. Kytkentäkuva netissä on liian sumea ja en löydä koko vastusta kuvasta. Joten osaako joku auttaa asiassa.



Terveisin Jobo
  

riviera_59_vastus.jpg ( 206 KB | 0 latausta )
riviera_59_vastus.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LowTech
Senior Member
****
Poissa


#652

Viestejä: 422
Sijainti: JKL
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #1 - 03.02.2014 klo 22:11:10
Tulosta viesti  
Näyttää olevan 1 kilo-ohmin vastus. Värikoodien tulkintaoppaita löytyy netistä melkoisen paljon.
  

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #2 - 03.02.2014 klo 23:10:36
Tulosta viesti  
Kiloinenhan se ja tuo 900 ohmia menee kyllä vielä toleranssin sisälle. Tosin varmaksi arvon tietää vain irrottamalla sen mittausta varten.

Vastus näyttäisi olevan skemassa ula-ilmaisimen elkon vieressä. Kyseinen elko (Plessey) näyttää olevan vaihtamatta joten senkin kunto kannattaisi tarkistaa. Nuo puna-mustat elkot eivät liene sieltä luotettavimmasta päästä.

Liitteenä kuvankaappaus skemasta jossa näkyy kyseinen 1k vastus.

Joskus nuo koputtamalla ilmenevät viat löytyvät lopulta ihan toisesta päästä radiota mistä ensin luulisi. Mutta voi se vastus silti olla osittain poikki.

Timo

PS. Se Philips on yleisvirtaradio ja niihin jää aina jonkinlaista sirinää tai muuta häiriöpörinää joka tulee sähköverkosta.
  

riviera59.jpg ( 13 KB | 0 latausta )
riviera59.jpg
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1028
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #3 - 04.02.2014 klo 00:03:07
Tulosta viesti  
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2584
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #4 - 04.02.2014 klo 08:51:01
Tulosta viesti  
Lainaus:
Kyseinen elko (Plessey) näyttää olevan vaihtamatta joten senkin kunto kannattaisi tarkistaa. Nuo puna-mustat elkot eivät liene sieltä luotettavimmasta päästä.


Ainakin pääteasteen katodilla olevat puna-mustat Plesseyt kannattaa vaihtaa ilman muuta, näitä kun mittaa ESR-mittarilla ovat niiden vastukset yleensä nousseet.

Mutta mitenkähän on tämän ilmaisimen elkon laita, tarviiko siinä edes olla alhainen ESR-arvo? Siitähän ei mitään virtoja oteta ja siinä on jo valmiiksi sarjassa kilo-ohmiluokan vastukset joten jos vielä on sarjassa konkan sisäinen muutaman ohmin vastus ei sen luulisi vaikuttavan tuon taivaallista? Ja onko kapasitanssinkaan kanssa niin tarkkaa, äänihän kuuluu vaikka konkka olisi pois kokonaan? AM-rajoitus tietysti poistuu ilman konkkaa. En ole mistään löytänyt kapasitanssille laskukaavaa mikä sen määräisi, olikohan Törön ULA-kirjassa maininta että kapasitanssi on vakiintunut 5 uF:n tietämille. Entä jos kapasitanssin tuplaisi 10 mikroon, mitä haittaa tai etua siitä olisi?

Tämä pohdinta siksi että oman filosofiani mukaan jokaista turhaa komponentinvaihtoa pitäisi välttää, aina kun komponentti vaihdetaan menetetään pikkuisen alkuperäisyyttä. Siinä sitä sitten taiteillaan alkuperäisyyden ja toiminnallisuuden välillä.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #5 - 04.02.2014 klo 12:58:01
Tulosta viesti  
Voi hyvin olla, että pieni ESR:n kasvu ei haittaa tässä tapauksessa ja kyllä olen huomannutkin, että elkon vaihto ei usein vaikuta mitään jos vanha on edes jossain kunnossa. Mutta joissakin radioissa em. elkon kapasitanssin romahtaminen mykistää ulan ja joissakin ei. ESR:n kasvu tarkoittaa kyllä, että elko alkaa olla tiensä päässä joten siinä mielessä vaihto saattaisi olla perusteltua. Mutta täytyy pitää tämäkin näkökulma mielessä.

5 uF lienee yleisin mutta ainakin Philips on käyttänyt myös 10 uF elkoja.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1160
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #6 - 04.02.2014 klo 13:21:20
Tulosta viesti  
Suhdeilmaisin on monien tekijöiden kompromissiratkaisu sellaisessa muodossa, kuin se esiintyy putkiradioissa 1950-luvun puolivälistä lähtien. Se ei ole miltään ominaisuuksiltaan hyvä, mutta huolellisesti toteutettuna kotiradioihin täysin tyydyttävä. Tärkeitä on ollut, että se on teollisessa tuotannossa halpa verrattuna muihin TM-ilmaisimiin.
Puheena olleen elektolyyttikondensaattorin suuruus vaihtelee sen mukaan mitä kompromissipaketin ominaisuutta halutaan painottaa.

Suomenkielellä perusteellisin selostus TM-ilmaisimista taitaa olla  Tammen radiotekniikan sarjan osassa TM-tekniikka.

Kauko Viitanen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1116
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #7 - 04.02.2014 klo 13:23:13
Tulosta viesti  
Komponenttien vaihdosta.
Itse kuuluu siihen "vääräoppisten" lahkoon, joka vaihtaa kuunneltavaksi tarkoitettuihin putkiradioihin lähes kaikki paperikonkat ja pikku-elkot sekä  250V suotoelkot tarpeen mukaan.  Samoin tarkistan oleellisten vastusten arvot.
Kyllä radio ilman näitäkin toimia voi kuulua mutta yllätyksiä aina voi tulla.
Pari päivää sitten kunnostin  tuttavan Riviera 58 j a löytyi ihan "hauskoja" kokkavikojen seurauksia.

Terv.
Åke
**
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2584
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #8 - 04.02.2014 klo 13:41:10
Tulosta viesti  
Lainaus:
Komponenttien vaihdosta.
Itse kuuluu siihen "vääräoppisten" lahkoon, joka vaihtaa kuunneltavaksi tarkoitettuihin putkiradioihin lähes kaikki paperikonkat ja pikku-elkot sekä  250V suotoelkot tarpeen mukaan.  Samoin tarkistan oleellisten vastusten arvot.
Kyllä radio ilman näitäkin toimia voi kuulua mutta yllätyksiä aina voi tulla.
Terv.
Åke
**


En toki tarkoittanut sitä että olisi jotain oikea- tai vääräoppisuutta, on vain taiteilua alkuperäisyyden ja toiminnallisuuden välillä. Minäkin olen vaihtanut makuuhuoneen nurkassa kököttävään käyttöphilipsiin kaikki paperikonkat ja muutaman vastuksen ja jonossa on Racalin putkiliikkari johon olen jo sovinnolla hankkinut kaikki vastukset ja kondensaattorit koska sekin on tulossa käyttöön.

Mutta sitten kun kunnostan radion hyllylle kokoelmaan ilman selkeää käyttötarkoitusta vaihdan vain ne osat jotka ovat välttämättömiä toiminnan kannalta. Haluan kuitenkin että kaikki kokoelman radiot ovat toimivia mutta mahdollisuuksien mukaan alkuperäisiä.

Tämä on vaan minun tapani johon olen päätynyt, yhtä oikea tai väärä kuin mikä tahansa muu tapa.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2400
Sijainti: Vantaa
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #9 - 04.02.2014 klo 23:58:24
Tulosta viesti  
Hei, vika voisi olla myös siinä 500 pF ruskeassa kiekkokonkassa joka on kelapurkin 1 ja 5 juotoskorvien välissä. Koita liikauttaa sitä ja juotokset uudelleen juottaa. Tuo on sen näköinen konkka, että lankakotakti voi irrota kiekosta.
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Joboton
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 3
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #10 - 06.02.2014 klo 21:16:55
Tulosta viesti  
Hei. Kiitos vastauksista ja neuvoista. Tuo vastus väri sivu oli oiva apu. tuo ruskea väri on aika vaikea. Vaihdoin tilalle uuden vastuksen. Kyllä se poikki on tai siinä on vikaa. Ääni ei häviä enää mihinkään.  Vaihdan tuon 4 uf presleyn kuinhan saan vaan uuden tilalle.  Teen tuosta radiosta kuuntelu ja käyttö radion, kun sen ääni on niin hyvä.

Hieman mietityttää tuo kaijutin muuntajan 50 uf elko olisikohan se alipäästö suodatin. Jos haluaisi hieman enemmän bassoa niin voisiko arvoa muuttaa? Mihin suuntaan onko kellään kokemuksia tuosta?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ville-Matti
God Member
*****
Poissa


SRSH<br />

Viestejä: 828
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #11 - 07.02.2014 klo 10:04:50
Tulosta viesti  
Hmm, tarkoitatko mahdollisesti basso- ja diskanttielementtien kytkennän välistä 50 uF:n suodatinkonkkaa? Tuo kondensaattori suojaa diskanttielementtejä suodattamalla niiltä matalat taajuudet pois. Sitä vaihtamalla ei bassoelementin toistoon voi käsittääkseni vaikuttaa. Bassotoistoon voi vaikuttaa myös radion sijoituksella. Seinän läheisyys tai nurkkasijoitus yleensä korostaa bassotoistoa.

Huomasin kytkentäkaaviosta, että Riviera 59:ssä ilmaisin- ja esivahvistinosio poikkeaa tavallisesta - apparaatissa ei ole lainkaan EABC80 -putkea. Miten ilmaisin/ esivahvistin on tässä radiossa toteutettu? Miksihän moiseen ratkaisuun olisi aikanaan päädytty?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1116
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #12 - 07.02.2014 klo 11:30:38
Tulosta viesti  
Riviera 59:n ilmaisintoiminnot on toteutettu aiempiin verrattuna toisella tavalla. AM-ilmaisin löytyy välitaajuusvahvistinputken EBF89:stä eli toinen diodi B-osta. FM-ilmasin on tehty 2* OA72 Ge-diodeilla.

EABC80:n pientaajuusvahvistintriodi (C -osa) on korvattu pentodilla EF89, jota on aiemmin käytetty yleensä välitaajuusputkena.
Teknistä syytä muutoksiin tuskin on, vaan kyseessä lienee muut, ehkä kustannus tai saatavuus.

Terv.
Åke
**
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Joboton
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 3
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #13 - 10.02.2014 klo 18:10:14
Tulosta viesti  
Vielä tuosta Plessey kondensaattorista. Kytkentä sanoo että pitää olla polariteetti ja jännite 150V 4mikroF. Kaupasta löytyy vain 3,3mF ja 4,7mF joissa on riittävä jännite kesto. Kumpikohan olisi oikeampi valinta?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2584
Re: Salora Riviera 59
Vastaus #14 - 10.02.2014 klo 18:20:58
Tulosta viesti  
4,7 uF on ehkä parempi valinta mutta tuo jännitekesto on kyllä ylimitoitettu, ei taida ULA-ilmaisimessa noin isoja jännitteitä olla ikinä? Olen nitsekin joksus ihmetellyt tuota konkkaa, ehkä silloin ei ollut halvalla saatavissa luokkaa 35 Voltin konkkia?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 
Lähetä aiheTulosta