Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
› Tee itse viritysmeisseli
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Tee itse viritysmeisseli (Luettu 8303 kertaa)
Timo Haveri
God Member
Poissa
Sijainti: Parkano
Tee itse viritysmeisseli
11.03.2012 klo 16:35:01
Tulosta viesti
Minulla tuli tarve virittää Ultra Laji 6650W radiota mutta sopivaa meisseliä ei ollut. 5 mm kuusiohylsy sopii kelasydämiin (ks. liitekuva) mutta se on metallia eikä sovellu tarkoitukseen. Tein siis valumuotin em. hylsystä ja valoin sellaisen hartsista. Hylsyn ulkomitta oli vähän liian suuri mahtuakseen kelarungon sisään mutta pienensin sitä viilalla. Lisäksi tein siihen muovivarren ja meisseli oli valmis. Kuva liitteenä. Tällä tavoin voinee tehdä muitakin erikoisen muotoisia viritystyökaluja.
Timo
PS. Tein muita valuhommia ja käytin ylimääräisen hartsin tekemällä lisää noita hylsy-aihioita joten niitä on muutama ylimääräinen jos kiinnostaa (siis pelkkiä aihioita, ei valmiita meisseleitä).
kuva_001.jpg
( 35 KB | 0 latausta )
viritysmeisseli.jpg
( 30 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
OHhami
Full Member
Poissa
SRHS, Helsinki
Re: Tee itse viritysmeisseli
Vastaus #1 -
11.03.2012 klo 20:36:16
Tulosta viesti
Minulla olisi tarve tälläiselle viritysmeisselille perinneradion viritykseen. Laitatko aihion hintatiedot toimituskuluineen! Aiemmin minulla oli vanha bakeliittinen vastaava meisseli, mutta opiskelun jälkeisten muuttojen aikana se jäi matkan varrelle.
S-posti: Alla oleva kutsu@sral.fi
Eero, OH2AXU
«
Viimeksi muokattu: 11.03.2012 klo 21:32:09 Kirjoittaja OHhami
»
Eero Leppämäki - OH2AXU
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #2 -
12.03.2012 klo 00:54:00
Tulosta viesti
OK. Laitan postia...
Liitteenä vielä kuva aihioista. Ne ovat kauniin läpinäkyviä mutta viilaaminen samentaa pinnan kuten yllä olevassa kuvassa näkyy.
aihiot.jpg
( 64 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
OH2FBX
God Member
Poissa
Sijainti: Hanko
Vastaus #3 -
12.03.2012 klo 10:49:15
Tulosta viesti
Hei Timo
Jos sulla on joutilas 6mm aihio niin täälä olisi sille varsi, pistätkö postiin. Tai voin lähettä sulle sellaisen sydämmen jos sille voit tehdä hylsän. Ei kiirettä.
Osoite löytyy seuran tiedoista
Ilmari Nikander
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #4 -
12.03.2012 klo 13:20:37
Tulosta viesti
Ilmari, voin kyllä tehdä uuden muotin 6 mm kuusiohylsystä jos siitä vaan tulee sinulle sopiva. Nämä valmiit ovat siis 5 mm.
Mitähän muita kokoja kelasydämissä on yleensä käytetty? Jos on tarvetta niin kyllähän niitä voi tehdä vielä muitakin kokoja. Tuumaisiakin hylsyjä löytyy.
Timo
IP kirjattu
OH2FBX
God Member
Poissa
Sijainti: Hanko
Vastaus #5 -
12.03.2012 klo 16:01:35
Tulosta viesti
Kiitos.
Käyn läpi kaikki kotona olevat perinneradiot ja millaisia ferriittikelasydämmiä niistä löytyy. Katotaan mitä voisi tarvita. ts. palaan asiaan.
Mulla on Laivaston tutkimuslaitokselta saatu siellä hylätty saksalainen Bernstein:n eristeaineesta tehty ruuvarisarja joka sisätävä eripituisia ja erilaisia meisseleitä ja pitkät kelasydämmien säätöhylsät. Siinä on 3 , 3.5, 4, 4.5 ja 5 mm hylsät. Puuttuu ainakin 5.5 ja 6 mm hylsät.
Hyyiä koettimia ovat normaalit pitkät teräshylsät. Sellaisella voi kokeilla mikä hylsä on oikea ja saa varovaisesti sydämmen irroitettua. Varo ettei pää murru.
Varo
ferriitit (vanhat) on usein tehty selluloidilakalla joka liukenee tinneriin ja sitten liimautuu lopullisesti.
Monesti sydämmen kuusoipää on vähän vioittunut jolloin tarvitsee jonkin epästandardin hylsän. Siksi sun mainitsemat tuumaset ovat joskus tarpeellisia.
Bernstein löytyy netistä, mutta en tiedä myyvätkö he yksityiselle. Hinnat taisivat olla myös korkeita.
Ilmari Nikander
IP kirjattu
Timo_JR
God Member
Poissa
SRHS jäsen nro 602
Sijainti: Loppi
Vastaus #6 -
12.03.2012 klo 19:12:33
Tulosta viesti
Terve!
Edellämainittujen lisäksi voi joskus olla tarvetta myös tällaisille työkaluille. Vasemmanpuoleinen korvaa oikeanpuoleisen mallinkin. En muista missä radiossa näitä käytettiinkään, ehkä joku muistaa... Jos tarvetta ja kiinnostusta tällaisen valumallille, voin tarvittaessa lähettää tuon vasemman monikäyttöisemmän yksilön lainaksi. Noilla mitoilla taitaa silti näppärästi tekaista muotin muutenkin...
Viritysavaimet_2.jpg
( 96 KB | 0 latausta )
www.timonradiosivut.fi
www.timonradiosivut.bl.ee
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #7 -
12.03.2012 klo 19:50:56
Tulosta viesti
Lainaus:
Jos tarvetta ja kiinnostusta tällaisen valumallille, voin tarvittaessa lähettää tuon vasemman monikäyttöisemmän yksilön lainaksi. Noilla mitoilla taitaa silti näppärästi tekaista muotin muutenkin...
Jos viitsit lähettää niin kyllä minä siitä muotin voin tehdä.
Ilmari, jos katsot minkä kokoisille on tarvetta niin voin ensi viikonloppuna tehdä muotteja. 6 mm muotin tekeminenkin jää ensi viikonloppuun ja sitten sen täytyy ohjeiden mukaan kuivaa muutaman päivän joten valuhommiin pääsee aikaisintaan vasta seuraavana viikonloppuna.
Timo
IP kirjattu
Timo_JR
God Member
Poissa
SRHS jäsen nro 602
Vastaus #8 -
12.03.2012 klo 20:21:03
Tulosta viesti
Kyllähän tuo postissa kulkee helposti, kunhan keksin sopivan suojuksen siihen, ettei mene poikki. Laitatko osoitetta vaikka yv:nä niin pistän tulemaan?
www.timonradiosivut.fi
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #9 -
12.03.2012 klo 20:28:20
Tulosta viesti
Lainaus:
Kyllähän tuo postissa kulkee helposti, kunhan keksin sopivan suojuksen siihen, ettei mene poikki. Laitatko osoitetta vaikka yv:nä niin pistän tulemaan?
http://radiohistoria.fi/yhteystiedot.htm
IP kirjattu
Timo_JR
God Member
Poissa
SRHS jäsen nro 602
Vastaus #10 -
13.03.2012 klo 21:33:05
Tulosta viesti
Hyvä, minäpä laitan tulemaan, kunhan ehdin. Löytyi sopiva kotelokin sille.
www.timonradiosivut.fi
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #11 -
18.04.2012 klo 13:17:58
Tulosta viesti
Nyt on muotit valmiina kuusioavaimille 4...6 mm puolen millin välein eli yhteensä 5 kpl. Lisäksi on Timo_JR:n lähettämästä avaimesta tehty muotti. Nämä ovat siis pelkkiä kärkiä, joihin täytyy lisätä varsi ja hieman viilailla oikeaan muotoon.
Voin valaa niitä lisää jos joku tarvitsee.
Timo
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla ««
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.