Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT (Luettu 22518 kertaa)
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
24.09.2011 klo 16:31:39
Tulosta viesti  
Ajattelin kirjoittaa mitä mittareita tarvitaan putkiradion korjauksessa.

En ole huomannut,että joku olisi kirjoittanut minkälaisilla mittareilla kukakin korjaa.

Aloitetaan yleismittarista.Olen käyttänyt dikitaalista yleismittaria eikä siintä löytynyt mikä on sisäinen vastus.
Siten huomasin,että Partco myy analookista mittaria.
Tilasin kyseisen mittarin välittömästi,siinä on iso viisarinäyttö ja 20 kiloohmin sisäinen vastus.

Dikitaaliset mittarit on leluja kun vertaa kyseiseen mittariin.Mielestäni analookinen mittari on ainoa oikea mittari kun puhutaan putkiradiosta.

Kyllä on virittäminenkin helppoa kun viisari näyttää minnepäin mennään.Viisarin liike on vakaa se ei hypi sinne sun tänne niin kuin tekee dikitaaliset mittarit.
Tietysti analookisessa mittarissa pitää tietää onko vaihto-vai tasavjännite ja mitä suuruusluokkaa.

Tämä on minun mielipiteeni.Jokainen saa lausua oman mielipiteensä.
Ja mittareista lisää.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #1 - 24.09.2011 klo 19:06:22
Tulosta viesti  
VOI

Seuraavassa putkiradioitten laitteita. Transistori-puolen erikoislaitteista en tiedä.

Kyllä molemmilla yleismittari malleilla on käyttöä.

Hinnakas nykyaikainen digitaalimittari on monipuolinen ja helppo käyttöinen, siinä on virrar, jännitteet, vastukset, kapasitanssia jne. Automatiikkaa yms. Kaikki riippuu hinnasta. Halpaa ei kannata ostaa, varsinkaan köyhän. Niitä saisi olla ainakin pari että voi mitata yht.aikaa virtaa että jännitettä.

Analooginen viisarimittari on poikaa virittämistyössä, siinä olet oikeassa. DC ja AC jännitteet että virrat.

Joissakin tapauksissa voisi tarvita vielä putkivolttimittaria.

Lisäksi induktanssi / kapasitanssi mittari pienille arvoille on tarpeen. Digimittareissa on usein isot arvot.

Konkkien kuntotesterit ovat hyödyllisiä. Sellaisen voi käyttä esim. eristysvastusmittaris, mutta parempiakin on.

Putkitesteri jossakin lähellä on tarpeen.

RF-signaaligeneraattori on tärkeä ja äänitaajuusgeneraattori on omalla alueelle hyödyllinen. Vahvistin-miehille elintärkeä.

Oskiloskooppi mulla on mutta aika vähän sitä käytän.

Mitähän unohtui?

  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #2 - 24.09.2011 klo 19:25:18
Tulosta viesti  
Minä käytän digitaalista mittaria lähes aina. On minulla analoginen AVO mutta sitä ei tule juuri käytettyä muuten kuin jos tarvitsee nähdä viisarin liikkeen perusteella jotain. Se on niin ison kokoinenkin, että sitä on aika kömpelö käyttää. Digitaalisella mittarilla kyllä pärjää putkiradion korjaamisessa täysin, virittäminen on sitten asia erikseen. Se on vain tottumiskysymys. Esim. vastusmittaus on ehdottomasti kätevämpää digimittarilla.

Digitaalisten mittarien sisäinen vastus on yleensä joko 1 tai 10 Megaohmia, kallimmissa enemmänkin. Se on aika lailla riittävä melkein mihin vaan. Tosin kytkentäkaavioissa ja huolto-ohjeissa jännitteet on yleensä ilmoitettu mitattuna analogisella mittarilla, joka kuormittaa enemmän. Mutta se ei yleensä ole ollenkaan niin tarkkaa.

Muita mittareita, joita käytän on ESR-mittari (itse tehty) elkojen kunnon mittaamiseen ja Isotest-vuotovirtamittari (myös itse tehty), jolla saa todella kätevästi testattua vahakonkkien kunnon. Itse tehty on myös kaiuttimen paikalle laitettava analogisella näytöllä oleva mittari jolla saa viritettäessä etsittyä huippukohdan ilman, että tarvitsee kuunnella sitä mittalähettimen vinkunaa.

Sitten on vielä Sencore Mighty Mite TC154 putkimittari, jota en kyllä vaihtaisi pois. Se on vain yksinkertainen emissiomittari mutta se löytää kyllä heikot putket todella helposti. Siinä on myös hyvä hilavuotovirtamittaus, joka paljastaa hankalatkin tapaukset. Vielä löytyy Normende RPS3302 mittalähetin, jolla saa viritettyä sekä AM että FM-alueet. Tosin en ole sitä paljon käyttänyt, yleensä viritykseen ei tarvitse koskea. Tuota Normendea varten olen tehnyt erillisen digitaalisen taajuuslaskurin, jonka avulla taajuus on helpompi asettaa paikalleen kuin sen omalla viisariasteikolla. On minulla oskilloskooppikin, mutta sen käyttö vianetsinnässä täytyy vielä opetella. Kuten edellä sanoin, sekin on tottumiskysymys. Ilmankin pärjää aika pitkälle.

Minulla on myös kulutusmittari jolla saa tarkistettua ottaako radio sen tehon mitä tyyppikilvessä sanotaan. Säätömuuntajassa on minulla myös virta- ja jännitemittarit (digitaaliset).

Ulan asteikon ja virityksen paikkansapitävyys on todella helppo tarkistaa pienellä FM-lähettimellä, jossa saa taajuuden valita portaattomasti.

Tulikohan siinä jo kaikki. Onpas noita laitteita näköjään kertynytkin...

Täytyy vielä joskus rakentaa yksinkertainen äänitaajuusgeneraattori, jolla voi etsiä esim. kohdan jossa radiossa lakkaa ääni kuulumasta (katkos). Sen hienompi nimi taisi olla merkinseuraaja tms.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LowTech
Senior Member
****
Poissa


#652

Viestejä: 422
Sijainti: JKL
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #3 - 24.09.2011 klo 19:43:36
Tulosta viesti  
Omista mittalaitteistani käytän eniten Fluke 79 digitaalimittaria, koska se on nopea käyttää automaattisine aluevalintoineen. Kapasitanssimittaus on riittävän laaja-alainen ja toimii muutaman nF:n konkillakin siedettävästi, kunhan huomioi johtimien käyttäytymisen.

Sen lisäksi löytyy jokunen viisarimittari, pari kappaletta Goerz Unigor 6e:tä, Unigor 4 ja parhaana kaikista AVO 8. Mainittakoon vielä, että Unigor 6e:n jännitealueen impedanssi on yli 10 voltin alueilla 10 M ohmia eli digitaalimittaritasoa. Tosin 6e sisältää hieman enemmän elektroniikkaa kuin perusanalogimittarit.

Oskilloskooppina on Philipsin (hyi mikä kirosana) PM3262, joka riittää enemmän kuin tarpeeksi kotikäyttöön. Lisäksi korjaamista odottelevat pari Telequipmentiä.
  

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #4 - 24.09.2011 klo 21:10:10
Tulosta viesti  
Mittauskapineina on:
Muutama digitaalinen yleismittari
Isotest- konkkatestauksiin
Kapasitanssimittari
ESR-testeri
Fluke taajuuslaskin
Puolijohdetesteri ,joka tunnistaa komponentin tyypin,pinnijärjestyksen.
Philipsin stereokooderi 100Mhz )luovuin varsinaisesta HF-mittalähettimestä)
2 kanavainen oskilloskooppi
Funktiogenis
Kellarista saattais löytyä vielä analoginen Normatest 2000 yleismittari
« Viimeksi muokattu: 24.09.2011 klo 22:04:00 Kirjoittaja Jukka Rajala »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #5 - 24.09.2011 klo 21:20:40
Tulosta viesti  
Kyllä dikitaalinen yleismittari on hyvä laite,mutta minulle on muutaman kerran käynyt niin kun olen mittailut jännitteitä numerot ovat vilkuneet huonon kosketuksen takia sitten olen yrittänyt saada paremman kontaktin ja mitta pää on luiskahtanut anodista runkoon senkuin tulet leiskahti.

Minusta dikimittari on liian herkkä numerot vilkkuu vaikka johdot ei oo missään kiini.

Se niisä on hyvä ettei tarvi valita esim.jännite aluetta kun se on automaatinen.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2476
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #6 - 24.09.2011 klo 22:02:25
Tulosta viesti  
Lainaus:
Minusta dikimittari on liian herkkä numerot vilkkuu vaikka johdot ei oo missään kiini.

Se niisä on hyvä ettei tarvi valita esim.jännite aluetta kun se on automaatinen.


Minulla oli joskus tällainen automaattisesti alueen tunnistava/valitseva mittari ja sen huono puoli on juuri tuo.

Kokeilepa valittavilla alueilla varustettua mittaria, niin toiminta on aivan toista luokkaa.

Analoginen FET- tai putkivolttimittari on mukava säätöhommissa. Minulla on myös yksi yhdistelmämalli (Hung Chang) jossa on diginäyttö sekä normaali viisarinäyttö.
Ehkä se olisi paras, jos saisin pitää vain yhtä. Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #7 - 24.09.2011 klo 22:44:18
Tulosta viesti  

Yleismittareita saa olla useampiakin ja ainakin yksi laadukas sellainen.
Tarkoitan siis mittaria jossa on 250VAC-suojaus kaikilla alueilla, nopea
ja vakaa näyttö, sekä analogia-palkki.

Valitettavasti kunnollisten analogisten yleismittarien hankinta alkaa olla
vain käytettyjen etsimistä, samoin kuin putkivoltti-mittarienkin, itse en
ainakaan ole nähnyt. ( Min. AC:llä 30kHz > /sini = kunnollinen)

Minulla on tuo LCR-mittari heti seuraavaksi käytetyin yleismittarin jälkeen,
digi-sellainen. Tämä kuuluu ehdottomasti radiomiehen mittarivalikoimaan,
kallis mittari, mutta helpottaa merkittävästi harrastelua.

Kunnollinen oskilloskooppi on myös tärkeä, mitä hankintaan tulee niin,
että hyvä käytetty on mielestäni parempi vaihtoehto, kuin halpa uusi.

Yksi hyödyllinen laite on säädettävä tasajännitelähde, rakensin itsel-
leni tällaisen, 10V....350V, virtarajoitus 1 - 5 - 15 -100mA. Pätevä
laite elkojen herkistelyssä, latausajasta voi laskea kapasitanssin jos
haluaa. Suunnitelmissa on tehdä toinen paranneltu versio jossa jän-
nitealue on 10V...500V ja 1 -5 - 15 - 50 - 100 - 200mA + hehkut.
Tästä on hyötyä myöskin putkiradio/vahvistin projekteissa.

Markku  Mahtava






  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #8 - 25.09.2011 klo 00:13:22
Tulosta viesti  
Nuo automaattisesti mittausaluetta vaihtavat mittarit voivat kyllä aiheuttaa ongelmia. Esim. muuntajan käämien resistanssimittaus ei kuulemma aina onnistu koska induktanssi hämää mittaria eikä se osaa valita oikeaa aluetta. Digimittarissa on se hyvä puoli, että sitä ei saa aivan niin helposti rikki jos valitsee väärän mittausalueen (riippuu tietysti mittarista). Paitsi jos tökkää sen vahingossa putkitelkkarin suurjänniteosaan... Melkein uusi 50 euron mittari meni romukoppaan kertalaakista Hymiö

Mittapäiden luiskahdusongelma koskee myös analogista mittaria. Siihen auttaa jonkin verran kun laittaa kutistesukkaa siihen piikkiin niin, että vain kärki jää näkyviin. Jos piikki on lisäksi aika terävä niin se pureutuu helpommin kiinni.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jesse N
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 374
Sijainti: Valkeakoski
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #9 - 25.09.2011 klo 08:46:14
Tulosta viesti  
Itse käytän 30 vuotta vanhaa kaisen digitaali yleismittaria
pitäisikö hankkia uus vaikka se on erinomainen mutta
toimii paremmin kuin nykyaikaset digitaalimittarit kuntokin
on mainio vain paristot ja kerran sulake piti vaihtaa ja
sulakkeen vaihdosta on noin 3kk hyvin se kyllä toimii
Kumman sitte kannattaa ostaa digi vai analooginen mittari   Hymiö
  

Radioiden keräilijä ja kunnostaja.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2517
Sijainti: Kokkola
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #10 - 25.09.2011 klo 11:32:20
Tulosta viesti  
Itselläni on Fluke 77 series II digitaalinen yleismittari. Se on ollut jo 18 vuotta käytössä vailla ongelmia. Olen siihen kokonaistyytyväinen. Mittajohtoina käytän Hirschmann:in banaani johtoja ja liitän niihin tarpeen mukaan erilaisia mittapäitä. Olen harkinnut hankkivani tälle nykyiselle mittarille kaveriksi Fluke 28-II:n, jossa on True-RMS AC -jännite ja -virta epälineaaristen signaalien tarkkaan mittaamiseen. Ongelmana on vain, että tällainen yleismittari maksaa noin 420 euroa Surullinen
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #11 - 25.09.2011 klo 12:49:19
Tulosta viesti  
Oskilloskooppi on kätevä myös rf -signaalien tutkimiseen. Tuossa on kuva Telefunken Bajazzon ensimmäisen välitaajuustransistorin kannalta ( edit. ei, vaan kollektorilta) mitattua ULA -signaalia. Kikusuissa on kätevä taajuuslaskuritoiminto.

-Jouko
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011 klo 15:19:56 Kirjoittaja jklaukka »  

mittaus_001.JPG ( 66 KB | 0 latausta )
mittaus_001.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #12 - 25.09.2011 klo 16:33:23
Tulosta viesti  
Putkiradioiden mittauksista kun on kyse, niin tässä vielä Jubilaten ECH81:n heptodin anodilta 330 pF:n konkan kautta mitattu vastaava signaali.
  

mittaus_004.JPG ( 82 KB | 0 latausta )
mittaus_004.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #13 - 25.09.2011 klo 19:10:21
Tulosta viesti  
Lainaus:
Itse käytän 30 vuotta vanhaa kaisen digitaali yleismittaria
pitäisikö hankkia uus vaikka se on erinomainen mutta
toimii paremmin kuin nykyaikaset digitaalimittarit kuntokin
on mainio vain paristot ja kerran sulake piti vaihtaa ja
sulakkeen vaihdosta on noin 3kk hyvin se kyllä toimii
Kumman sitte kannattaa ostaa digi vai analooginen mittari   Hymiö

Eipä sitä uutta kannata ostaa ellei välttämättä tarvitse toista. Analogisen voit hankkia sitten jos alat virittelemään radioita ym. Jos eteen tulee AVO merkkinen mittari halvalla niin osta pois. Ne ovat todella laadukkaita.

Minulla on ollut pari luokkaa 10 euron digitaalimittaria mallia Biltema yms. ja kaikki ovat hajonneet jossain vaiheessa. Nyt minulla on 50 euroa maksanut mittari ja se on ollut parempi. Fluke olisi tietysti paras mutta eipä siihen raaski investoida kun ovat aika hintavia.

Vanhemmat halvat mittarit ovat varmaan kestäviä mutta tarkkuudessa voi olla toivomisen varaa, ainakin analogisissa. Nykyiset digitaaliset taas ovat kyllä tarkkoja, halvimmatkin, mutta kestävyys on sitten huonoa.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 618
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #14 - 25.09.2011 klo 19:29:37
Tulosta viesti  
Radiotekniikan käsikirjasta (TM-tekniikka) seuraava pätkä:
"Huoltolaitteena on signaalinseuraaja korvaamaton. Sen avulla voidaan seurata signaalin kulkua vastaanottimessa ja niinikään todeta se piste, missä signaali häviää. Riippuen valmistajasta saattaa indikaattorina olla joko kaiutin, väköviritysputki tai mittari.
Jotta signaalinseuraajalla voitaisiin tutkia suurtaajuuspiirejä, on siihen liitettävä mittapää tasasuuntaajineen."

Esimerkkinä kirjan kuvassa oli Philips GM 7600.

Ollessani vähemmän "ikääntynyt" tein jonkin ohjekirjan perusteella signaalinseuraajan, jolla pystyi antamaan myös signaalia. Kytkentä oli jonkinlainen multivibraattori, joka toimi "asennossa 1" vahvistimena kuulokkeelle ja "asennossa 2" antoi mittajohtoon sakarapulssia.

Onko teillä kokemuksia tehdasvalmisteisista signaalinseuraajista? Onko jollain sellainen toimivana hyllyssä tai käytössä?

Heikki M
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 
Lähetä aiheTulosta