Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT (Luettu 22511 kertaa)
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #15 - 25.09.2011 klo 20:17:27
Tulosta viesti  
Heikki M kirjoitti 25.09.2011 klo 19:29:37:
Radiotekniikan käsikirjasta (TM-tekniikka) seuraava pätkä:
"Huoltolaitteena on signaalinseuraaja korvaamaton. Sen avulla voidaan seurata signaalin kulkua vastaanottimessa ja niinikään todeta se piste, missä signaali häviää. Riippuen valmistajasta saattaa indikaattorina olla joko kaiutin, väköviritysputki tai mittari.
Jotta signaalinseuraajalla voitaisiin tutkia suurtaajuuspiirejä, on siihen liitettävä mittapää tasasuuntaajineen."

Esimerkkinä kirjan kuvassa oli Philips GM 7600.

Ollessani vähemmän "ikääntynyt" tein jonkin ohjekirjan perusteella signaalinseuraajan, jolla pystyi antamaan myös signaalia. Kytkentä oli jonkinlainen multivibraattori, joka toimi "asennossa 1" vahvistimena kuulokkeelle ja "asennossa 2" antoi mittajohtoon sakarapulssia.

Onko teillä kokemuksia tehdasvalmisteisista signaalinseuraajista? Onko jollain sellainen toimivana hyllyssä tai käytössä?

Heikki M



Meillä oli koulussa muistaakseni juuri tuollainen Philips:
http://www.radiomuseum.org/r/philips_signal_tracer_gm7600gm_76.html
Kätevä joissakin vikatapauksissa. Eipä ole kuitenkaan sen jälkeen tullut käytettyä.

-Jouko
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011 klo 20:33:22 Kirjoittaja jklaukka »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #16 - 25.09.2011 klo 21:35:53
Tulosta viesti  
Lainaus:
Suunnitelmissa on tehdä toinen paranneltu versio jossa jännitealue on 10V...500V ja 1 -5 - 15 - 50 - 100 - 200mA + hehkut.


Joko skema on olemassa ? Putki vai fettiregulaattorilla ?
Olen samantyyppistä poweria suunnitellut.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #17 - 25.09.2011 klo 22:48:22
Tulosta viesti  
Lainaus:
Lainaus:
Suunnitelmissa on tehdä toinen paranneltu versio jossa jännitealue on 10V...500V ja 1 -5 - 15 - 50 - 100 - 200mA + hehkut.


Joko skema on olemassa ? Putki vai fettiregulaattorilla ?
Olen samantyyppistä poweria suunnitellut.

Minuakin kiinnostaisi skema. Jos joskus saisi vihdoinkin aikaiseksi alkaa rakentaa omaa putkitesteriä niin siihen tuollainen sopisi. Olen ajatellut juuri samanlaista 200 mA / 400...500 V virtälähdettä anodijännitteeksi. Feteillä toteutettuna. Jätetään ne putket ns. nostalgiaprojekteihin...

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1160
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #18 - 26.09.2011 klo 06:22:26
Tulosta viesti  
Olen vuosikaudet käyttänyt signaalin seuraajana monia 60-luvun paristokäyttöisiä matkaradioita, joissa on tavallisesti DIN-liitin ja vaihtokytkin levysoitinta varten. Mittajohtoja päineen on tullut tehdyksi erilaisten tarpeiden mukaan.
Omiin tarpeisiini tämä on ollut yksinkertainen ja toimiva ratkaisu.

Kauko Viitanen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #19 - 26.09.2011 klo 20:07:21
Tulosta viesti  
Lainaus:
Minuakin kiinnostaisi skema.


Erinäisten protoilujen perusteella piirtelin tällaisen skeman:


http://kuva.termiitti.com/v.php?img=19369

Regulaattoriosan molemmat fetit ovat samoja. Tein protoni Onsemin tyypillä MTP4N50E, joita saa mm. Vaasan Elektroniikkakeskuksesta hintaan alle 2 euroa/kpl.
Muuntajan tyyppi on tullut valituksi satunnaisesti sen mukaan, mitä laatikoistani löysin.

Tässä olisi mielestäni aika hyvä poweri putkihommiin. Anodijännitettä riittää 450 V asti, negatiivisen hilaetujnnitteen ja hehkujen lisäksi.

Virta- ja jännitemittarien skaalaus pitää tietysti tehdä sen mukaan, minkälaisia mittareita kukin käyttää.

En siis ole vielä rakentanut tällaista kokonaisuudessaan. Ainoastaan suurjänniteregulaattorin, mutta loppuosa on mielestäni aika yksinkertainen ja sitä tuskin saa paljoa yksinkertaistettua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #20 - 26.09.2011 klo 20:34:52
Tulosta viesti  
Kiitos kaaviosta. Olen ymmärtänyt, että fettejä saa laittaa rinnan useamman ilman mitään lisävastuksia tms. kuten BJT:llä täytyy tehdä? Olen ajatellut laittaa ainakin 2 fettiä rinnan niin tehonkulutuksen saisi jaettua niiden kesken. Taitaa käydä muuten aika kuumana jos ottaa täydet virrat pienellä lähtöjännitteellä (tehohäviö yli 100 W).

Säädettävä virranrajoitus olisi myös todella kätevä...

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #21 - 26.09.2011 klo 21:21:50
Tulosta viesti  
Tämä käyttämäni MTP...-fetti on 500 V / 75 W-kokoinen, joten rinnankytkentä on tarpeen jos haluaa suurta virtaa pienellä lähtöjännitteellä.

Laittaisin pienet 4R7...10 ohmin vastukset fettien katodeille kun niitä rinnankytketään. Tämä ainakin tasaa jo riittävästi mahdollisia eroavaisuuksia fettien kesken.

Säädettävä virranrajoitus olisi tosiaan hyvä ominaisuus.
Enpä tullut edes ajatelleeksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #22 - 27.09.2011 klo 00:12:53
Tulosta viesti  
Ajattelin tällaista lisäystä kytkentään, jotta virranrajoituksen saisi toteutettua säädettävänä.



En pääse sitä ihan heti kokeilemaan, mutta eiköhän se toimi.
Ainakin pienen viilailun jälkeen.

BC337 rupeaa siis johtamaan kun säädettävän sarjavastuksen (2...25 ohm) yli oleva jännite nousee 0,6 V tietämiin ja sulkee sitten sarjafettiä jolloin regulaattorin antama virta asettuu sarjavastuksen mukaiseksi. Ja kun sarjavastus on säädettävissä, niin säädettävä virranrajoitus toteutuu tällä tavoin.

Kommenttia ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
plamminen
God Member
*****
Poissa


SRHS: 610

Viestejä: 1588
Sijainti: Loviisa
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #23 - 27.09.2011 klo 18:55:48
Tulosta viesti  
Kyllä tuo toimi. Potentiometrin tehon kesto kannattaa yli mitoittaa koska käyttö voi olla aika pitkäaikaista.

pentti
  

Pentti Lamminen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #24 - 27.09.2011 klo 21:17:25
Tulosta viesti  
Rakentelin omani paljon yksinkertaisemmin, Elektor 302:ssa olevan kytkennän
pohjalta, puolijohteita tarvittiin vain muutama, 1xBU426, 2xBC547 ja muutama diodi,
vanhalla putkiradionmuuntajalla. Virranrajoitus on toteuttetu yksinkertaisesti vastuksilla
ja laite on oikosulkusuojattu. Kytkennän etu on se että siitä voi kehitellä helposti erilaisia
versioita.

Feteistä minulla ei ole kokemuksia, mutta toteutus varmaan onnistuu, joskin kytkentä
näköjään on hieman monimutkaisempi. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä etuja tuosta
fettien käytöstä on, noin käytännössä?

Markku  Pyöritä silmiä

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #25 - 27.09.2011 klo 21:50:29
Tulosta viesti  
Tätäkin kytkentää saa yksinkertaistettua, jos ei ole tarvetta saada säädettyä lähtöjännitettä nollasta alkaen. Jos esimerkiksi minimijännitteeksi riittää vaikkapa 50 V, niin koko "miinussähköhässäkkä" voi jäädä pois.
Eikä tässäkään aktiivisia puolijohteita sen enempää ole, kaksi fettiä ja yksi transistori.

Tässä käytetty tehofetti on hyvin "on/off" tyyppinen toiminnaltaan. Se johtaa hyvin kun hilan jännite on n. 3,5 V positiivisempi kuin katodin, ja on vastaavasti täysin poikki, kun em. jännite-ero on vaikkapa 3 V. Lisäksi ohjaukseen ei tarvita virtaa (=tehoa) vaan ohjaus tapahtuu puhtaasti jännitteellä toisin kuin transistorilla.

Olisi mukava nähdä mainitsemasi Elektorin kytkentä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #26 - 27.09.2011 klo 22:50:01
Tulosta viesti  
Minulle on vuosien mittaan siunaantunut aika joukko mittalaitteita jotka tosin ovat pääasiassa käytössä muissa harrastushommissa kuin vanhojen radioiden rassauksessa.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/mittalaitteet.html
Kiinnostusta kun on vähän joka puolelle suurtaajuustekniikkaa ollut. Välillä se tosin on mennyt mittalaitteiden mittaamiseksi...

Minulla on putkilaitteiden testaukseen käytössä Oltronixin vanha ihan putkitekniikalla tehty virtalähde ja modernimpi on ollut monta kertaa harkinnassa rakentaa.

Samoin olen ajatellut tehdä putkitesterin joka olisi vähän monipuolisempi kuin värkit ovat yleensä. Tuommoiset laboratorioluokan testerit kun ovat yleensä taivaallisissa hinnoissa jos niitä yleensä löytää myytävänä. Ja taas toisaalta semmoisen rakentaminen ei kuitenkaan ole mikään mahdoton homma.
Jotenkin kiinnostaisi mittailla putkia vähän perusteellisemmin vaikkei siitä mitään "hyötyä" olisikaan - minkä sitä luonteelleen voi...

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #27 - 27.09.2011 klo 23:24:30
Tulosta viesti  
Kävin sivuillasi, ja olen sanaton (ja hiukan kateellinenkin, myönnetään) Itku Itku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #28 - 27.09.2011 klo 23:45:29
Tulosta viesti  
Lainaus:
Samoin olen ajatellut tehdä putkitesterin joka olisi vähän monipuolisempi kuin värkit ovat yleensä. Tuommoiset laboratorioluokan testerit kun ovat yleensä taivaallisissa hinnoissa jos niitä yleensä löytää myytävänä. Ja taas toisaalta semmoisen rakentaminen ei kuitenkaan ole mikään mahdoton homma.
Jotenkin kiinnostaisi mittailla putkia vähän perusteellisemmin vaikkei siitä mitään "hyötyä" olisikaan - minkä sitä luonteelleen voi...

Ilpo

Itse olen ajatellut rakentaa tuolta löytyvien ohjeiden mukaisesti: http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=48853

Tuo Sussex Valve Tester on suunniteltu AVO Mk4:n pohjalta ja käyttää samoja putkitaulukoita. Kyseinen AVO on kuulemma maailman parhaita putkitestereitä ja niiden hinnat ovat todella korkealla, joten en sellaista koskaan varmaan tule hankkineeksi. Sussex käyttää nykyaikaisia digitaalisia mittareita, joten tarkkuuden pitäisi periaatteessa olla jopa parempi. Lisäksi nykykomponenteilla jännitteet saa reguloitua tarkasti yms. Aion tehdä siihen muutamia muutoksia ja parannuksia mutta se on vielä suunnitteluasteella. Osia olen kyllä jo keräillyt, esim. mittareita on vino pino valmiina. Mittareita tulee siihen enemmän ja joitain muitakin toimintoja. Alkuperäinen Sussex on hieman karsittu versio AVOsta mutta haluan omani pystyvän vähintään samaan kuin AVO ja mieluummin vähän enemmänkin.

Joku voi kysyä, että onko tässä järkeä. Todennäköisesti, ei mutta tarvitsen kuitenkin testerin jolla pystyy testaamaan vanhempiakin putkia (nykyiseen testeriini sopii vain uudemmat putket). Melkein samalla vaivalla tekee sitten vähän paremmankin.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: KORJAUKSESSA TARVITTAVAT MITTARIT
Vastaus #29 - 28.09.2011 klo 08:21:51
Tulosta viesti  
Hei

Jos sulla on Sussex:sta kytkistä ja muitakin ohjeita niin olen kiinnostunut. Mulla on kyllä vanha AVO163 mutta parempi kiinnostaa. Mail osoitteen tiedät.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aiheTulosta