Normaali aihe Celeston Argentum -55 (Luettu 6907 kertaa)
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1026
Celeston Argentum -55
01.03.2011 klo 01:04:57
Tulosta viesti  
Tuossa sitten avasin toisen kelapurkin putsaillakseni ja vastaan tulikin pari kuvan mukaista littanaa vahakonkkaa lisää. Niissä on merkintä 2½%, mitenkähän vakavasti tähän pitäisi suhtautua ja millä suosittelisitte (mahdollisesti ja nyt samalla avauksella) korvaamaan? Toisessa purkissa taitaa olla samat kaksi 150pF konkkaa, parin keraamisen lisäksi.

H.
  

kelapurkki2b.jpg ( 114 KB | 0 latausta )
kelapurkki2b.jpg

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #1 - 01.03.2011 klo 09:31:34
Tulosta viesti  
Epäilen että se on kiille-eristeinen konkka. Silloin sitä ei tarvitse vaihtaa. Paras konsti on mitata sen kapasitanssi että eristysvastus. Jos arvot ovat huonot niin sitten vaintoon, esim keraamiseen.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
1hilavitkutin
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 269
Sijainti: Petäjävesi
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #2 - 01.03.2011 klo 09:50:10
Tulosta viesti  
Mikäli radiosi kuuluu, älä suotta ryhdy vaihtelemaan kondensaattoreita välitaajuuspurkeissa, sillä harvemmin niihin on iskias iskenyt. Arvojen tarkkuus on virityksen kannalta tärkeä, eli täytyy mahdollisen vian ilmaannuttua, käyttää vastaavia arvoja ja malleja, ettei koneen viritys kärsi.

KKo
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1026
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #3 - 01.03.2011 klo 10:18:35
Tulosta viesti  
Juup, en tiedä tuon kuulumisesta viel mithän. Mutta uskon uskon. Ja mittaisin, jos olis soveltuva mittari Hymiö
Kauppaa juuri teen Lövångerin radiotubeshop.com:n Ralfin kanssa megaisesta volumepotikasta (jossa sopiva kiertokytkin). Hää vain ei taho oikein tietää mikä se semmoinen SEPA on ja mitä se edellyttää, tosin PayPalkin kelpaa. Eiköhän tämä tässä.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MartinT
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 272
Sijainti: Varkaus
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #4 - 01.03.2011 klo 14:28:09
Tulosta viesti  
Ralf ei taida tarkkaan katsoa laskujaan. Ainakin mulle tuli putkia niin laskun alareunassa oli IBAN ja BIC koodit, siis maksu onnistui omalta tililtä.

Martin
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #5 - 01.03.2011 klo 14:42:30
Tulosta viesti  
1hilavitkutin kirjoitti 01.03.2011 klo 09:50:10:
Mikäli radiosi kuuluu, älä suotta ryhdy vaihtelemaan kondensaattoreita välitaajuuspurkeissa, sillä harvemmin niihin on iskias iskenyt. Arvojen tarkkuus on virityksen kannalta tärkeä, eli täytyy mahdollisen vian ilmaannuttua, käyttää vastaavia arvoja ja malleja, ettei koneen viritys kärsi.

KKo


Minä ainakin olen aina radioissa tarkistanut virityksen senkin jälkeen jos olen joutunut siirtämään kytkentäjohtoja tms. jotka vähääkään muuttavat. Ja aina jos olen vaihtanut virityspiirin osia.
En tiedä sitten voiko yleisradiovastaanottimissa olla suurpiirteisempi, mutta liikennevastaanottimissa näin olen tehnyt.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1026
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #6 - 02.03.2011 klo 02:02:54
Tulosta viesti  
Ad OH2FBX

Kiille-eristeinen varmaankin, koska ehdin jo aiemmin muualta muutaman kovin kälyisen näköisenä poistaakin ja avata (toleranssimerkinnät niissä 10-15%). Ovatkos nämä siis jotenkin yhteneviä silver mica-tyyppisten edeltäjien l. mica-konkkien kanssa?

Ad Martin

Varmaan niin, mutta IBAN ja PIC ei vielä kerro Euro-valuutan käytössä olosta mitään. Teitkö itse siis tilisiirron euroissa, ilman lisäkuluja? Noh, kysyin kolmannen kerran, ehkä hää sieltä loihee jotakin lausumaan. Kuvittelin osaavani ruotsia vielä kohtuullisesti Hymiö Potikat ovat ilahduttavan halpoja, mutta ei jaksaisi pankille ylimääräistä kuutta euroa maksaa, tai enemmänkin. Sivusto on hieman epäselvä, saksankielisessä ohjeessa puhutaan tilisiirrosta saksalaiselle (mitä muuta se oikein voisi olla kuin euro-tili) tai ruotsalaiselle tilille; PayPal-ohjeessa taas halutaan loppusummaan +4% valuuttamuunnoksen (eur->kro) tähden.

---------

Asiasta viidenteen, kun korjasin tuossa (jopa menestyksekkäästi) vanhaa kirpparilta pimeänä hankittua Akain AM-UO2 integroitua vahvistinta 80-luvun taitteesta (vaihdoin ilmeisen kuolleen STK3042:n -> STK3082II; eBaysta löytyi) ja tulin mitanneeksi päiväaikaan myös suojaerotusmuuntajan (Muuntosähkö Trafox KLM 350 - 230V/230V) jälkeistä jännitettä, mittari ilmoitti viileät 248V. Hehkulamput eivät täällä kyllä koskaan kestäneet millään tavalla normaaleja ajanjaksoja ja poksahtelivat usein hyvin väkivaltaisesti (ei nyt lasia rikkoneet tietenkään), olisiko tuossa syytä? Miten ihmeen paljon se oikeasti voi poiketa nimellisestä 230V:sta?

Vahvari on 220V:n aikainen ja nyt siellä on eräässäkin uusitun piirin jalassa n. 40V kun huolto-ohjeen mukaan pitäisi(?) olla 35V, itse piiri sietää speksien mukaan kyllä paljon enemmänkin (ymmärtääkseni) ja laite käy ja kukkuu (laitoin lisäksi piitahnaa ja jäähysiilin piirin päälle: kiinnitys keksimättä, hopealiimoja en parin euron kirpparilaitteeseen ostele), mutta pitäisi kai jostain koittaa löytää jokin trimmeri/t, josta sitä saisi säädettyä, sikäli kuin semmoisia noissa on. Ehdokkaat löytyi, mutta en tee mitään, ennen kuin ymmärrän ja löydän taas vähän enemmän sen skemasta.


H.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2011 klo 03:22:15 Kirjoittaja HarO »  

OlaSoi.jpg ( 114 KB | 0 latausta )
OlaSoi.jpg

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1026
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #7 - 02.03.2011 klo 06:03:11
Tulosta viesti  
Jatkan itselleni höpinätä: No voi vehnä, olet jo napsaissut sieltä pari ilmeistä silver micaa, kosk' olivat ulkonäöltään juuri tällaisia:

http://cgi.ebay.com/NOS-LEMCO-150pf-500V-WAXED-SILVER-MICA-CAPACITOR-/4001951890...

Niin se käy. Tilalle olen lykkinyt pieniä Wiman polypropyleeneja, jotka eivät sitten ilmeisesti ole noihin kohtiin mitenkään kelpaavia (käyttö "low-frequency use" tms. syystä?). Lieköhän noilla siis mitään toivoakaan toimimisesta? En tosin nyt heti osaa näyttää skemasta, missä ne olivat. Mutta konkkatyypin käytölle on kai ollut syy.
Varaosakonekin olis, vai uusia micoja? Mittaria ei siis ole.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MartinT
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 272
Sijainti: Varkaus
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #8 - 02.03.2011 klo 08:00:59
Tulosta viesti  
Hei! "
Varmaan niin, mutta IBAN ja PIC ei vielä kerro Euro-valuutan käytössä olosta mitään. Teitkö itse siis tilisiirron euroissa, ilman lisäkuluja? Noh, kysyin kolmannen kerran, ehkä hää sieltä loihee jotakin lausumaan. Kuvittelin osaavani ruotsia vielä kohtuullisesti  Potikat ovat ilahduttavan halpoja, mutta ei jaksaisi pankille ylimääräistä kuutta euroa maksaa, tai enemmänkin. Sivusto on hieman epäselvä, saksankielisessä ohjeessa puhutaan tilisiirrosta saksalaiselle (mitä muuta se oikein voisi olla kuin euro-tili) tai ruotsalaiselle tilille; PayPal-ohjeessa taas halutaan loppusummaan +4% valuuttamuunnoksen (eur->kro) tähden. "

Ei mun mielestä tule mitään kuluja kun on nettitunnukset! Ja laskussahan on summat euroina kuten hinnastossakin. Ainakin mulle tulleessa laskussa oli IBAN ja SWIFT ADDRESS, eli BIC laskun alareunassa. Maksaminen oli helppoa kuin heinänteko, ei mitään ongelmaa.

Martin
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1026
Re: Celeston Argentum -55
Vastaus #9 - 02.03.2011 klo 17:23:19
Tulosta viesti  
Heitin hinnastossa on myös erinäisiä mainintoja kruunuhinnoista. Mutta homma kai selkis, kun R vastasi juuri. En tosin vieläkään tajua, miten euromääräisiä maksuja voi lähettää ei-euro-valuutamaihin/tileille ilman erillisiä kuluja. Kai se on nimenomaan ja juur sen SEPAN idea, mutta olen tullut vainoharhaiseksi, mitä pankkien palvelumaksuihin tulee.

EDIT

Yhtä kaikki, tilaus on tehty, laskukin tullut ja siinä kaksi tilivaihtoehtoa, molemmille ilmoitetaan IBAN/BIC. Taidan maksaa Saksaan, kun en opiskeluista huolimatta vieläkään yksiselitteisesti hahmottanut tuon euron asemaa Ruotsissa ja sikäläisissä "palvelumaksukäytännöissä".

H.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2011 klo 12:31:04 Kirjoittaja HarO »  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu