Normaali aihe Putkiradionromut (Luettu 947 kertaa)
jasonisti
God Member
Poissa

Putkiradionromut
14.10.2025 klo 19:39:24
Tulosta viesti  
Sohastaanpa muurahaispesää...

Just nyt, kun pörssisähkö on huipussaan, saan takasta mukavasti lämpöä polttamalla putkiradion koteloita. Aika hemmetin kuivaa värkkiä kun ovat olleet vuosia sisätiloissa. 30 koppaa on kirvelöitynä banaanilaatikoissa odottamassa kohtaloaan.

Miksikö näin?  Joku nyt tietty itkee museaalista ym menetystä,  mutta sen verran itsellinen olen, että olen antanut itselleni luvan toimia omien tavaroiden suhteen miten haluan. Mielestäni olen tehnyt palveluksen poistamalla tuon huonokuntoisen erän kiertelemästä markkinoita ja laskemasta parempien yksilöiden hintaa. Mitä vähemmän on tarjontaa, sen arvokkaampia ovat jäljellä olevat.

Joskus olen täällä yrittänyt kaupata puretuista radioista osia, huonolla menestyksellä. Nyt tuon 30 radion koneistot ovat jo romiksella. Ilmeisesti on niin, että harrastajien määrä ja into on vähenemään päin eikä osilla ole tarvetta.

Putket mittasin tuosta erästä toiveena saada 30% käyttökelpoisia mutta vain 10% osoitti elon merkkejä. Putkiradiot kuunnellaan näköjään ihan viimeiseen pihaukseen saakka ja sitten tunkiolle. Toki hyviä putkia löytyy mutta ihan muista laitteista. Tietäjät tietää....

Meniköhän tämä nyt ihan putkeen...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ismo Hautala
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Veteli
Re: Putkiradionromut
Vastaus #1 - 14.10.2025 klo 20:51:35
Tulosta viesti  
Eipä taida paljon olla vaihtoehtoja kun eivät kelpaa edes ilmaiseksi.
Itsekin olen joutunut varasto radioita tarkastelemaan joka vuosi kriittisemmin.
Nytkin on tullut tilalle lahjoituksena taas pari komeaa Philipsiä, pakko on harventaa. Täh

Ismo Hautala
Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #2 - 14.10.2025 klo 22:01:17
Tulosta viesti  
Ei hätää noiden huonokuntoisten poiston kanssa, kun Helsingin Herttikassa oli kierräys-yritys ja sinne tulleet vanhat hyväkuntoisetkin putkiradiot koki saman kohtalon ja niitä oli paljon.
Ainostaan putket nypittiin pois ja joku niitä kävi hakemassa.

Mä pelasti sieltä tietsikan emolevyn prossulla, siitä oli ainoastaan verkkopuolen suoritin hajonnut ja juotin sen piirin irti - oli mulla jokapäiväisessä käytössä vielä viime vuonna. 

Onhan se niin, että kaikkea ei voi eikä kannata säilyttää Silmänisku Mahtava

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki Rinnemaa
God Member
Poissa

Sijainti: tampere
Vastaus #3 - 16.10.2025 klo 21:02:10
Tulosta viesti  
Kelpaishan ne tänne vaan kun asuu kerrostalossa niin ei paljoa mahdu yhteen huoneeseen.

Itse olen purkanut muutaman joissa on ollut kotelo korjauskelvoton tai sitten koneisto niin pahasti ruostunut rungoltaan että ei kannata kunnostaa. Mutta jokaisesta on saanut tärkeitä varaosia poimittua mm.
- putkia
- painikkeita, muita kytkimiä
- asemalaseja
- potikoita
- vastuksia
- kaiuttimia
- tavallisia konkkia (ei elkoja yleensä)
- nippelitavaraa, ruuveja, jne, 50 luvun mallia

Usein olen sitten tarvinnut nippeliosia, vastuksia, konkkia, potikoita, putkia ja pari kertaa on asemalasikin löytänyt paikkansa.

Ei kannata heittää romuihin kaikkea, eikä kerätä liikaa radioita nurkkiin tai seinänviereen.  Hymiö Sitten melkein pärjää hyvin.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 27.10.2025 klo 11:10:51
Tulosta viesti  
Juuri olin huutokaupassa, jossa oli parisataa kohdetta, useimmat putkiradioita.
Siistikuntoiset ja erikoisemmat radiot menivät 15-30€ hintaan, useimmat nettihuudoille.
Monta tavallisempaa radiota jäi myymättä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Vastaus #5 - 27.10.2025 klo 14:06:34
Tulosta viesti  
Muuntajat ainakin kannattaa ottaa talteen.
Niitä joskus aina tarvitsee, eikä uusia oikein saa, tai maksaa liikaa.

Asteikkolasit myös, niiden säilöminen tietysti vähän hankalaa.

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Tessu
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #6 - 06.05.2026 klo 16:39:01
Tulosta viesti  
Joskus oikeen soitin Kouvolaan sähköiseen ääneen tms niin ei tullu kukaan hakemaan putkiradioita joita mulla tuolla on,osa kokonaisia osa risampia,ei siis kovin suuri ole tarve jemmata muillakaan...

Sivun alkuun

IP kirjattu