Normaali aihe Kiteiden virittely (Luettu 368 kertaa)
OH8UBJ
God Member
Poissa

Kiteiden virittely
30.07.2025 klo 11:04:31
Tulosta viesti  
Retro-tee-se-itse-QRP-qsoilu voi olla erittäin palkitsevaa.

Usein se kuitenkin on turhauttavaa, koska et saa kutsuihisi vastausta, tai sinua ei kuulla kun jollekin vastaat.

Homma on toiminut hyvin kotimaan tolpalla, mutta muualla yhteydet ovat jääneet vähiin.

Syy taisi hahmottua, kun pidin yhteyden OH1DAU kanssa, joka usein kutsuu taajuudella 3554,5KHz .
Kuulin Dimmun kutsuvan, hänen kutsunsa tuli läpi SimpleX Superiini, jonka olin viritellyt 3556,25KHZ kiteeni taajuudelle.
Pikaisesti laitoin Yaesu FT-101ZD:n päälle ja hetken lämpenemisen jälkeen tarkistin taajuuden ja vastasin, yhteys syntyi.  Vaihdoimme QSL:n sähköpostin muodossa ja OH1DAU raportoi taajuuteni vaihtelevan. Katosin kuuluvista, mutta kun hän laittoi kuuntelun LEVEÄLLE, 300Hz:iin, olin jälleen kuultavissa.

No niin, syy siihen, miksi retro-QRP ei anna tuloksia, taitaa olla se, että asemat pitävät 150Hz filtteriä oletuksena ja sekä kutsusi, että vastauksesi jäävät kuulumattomiin, koska taajuutesi ei ole tasan +- muutama kymmenen Hz millään tolpalla.

Pitänee alkaa virittelemään kiteitään, että ne olisivat tasan jollain taajuudella, mutta asiaanhan toki vaikuttaa moni tekijä.

Eilen kilkuttelin pari tuntia CQ:ta 40m alueella ilman vastauksia.
Reverse Beacon-spottauksia tuli kyllä ympäri Eurooppaa.

« Viimeksi muokattu: 30.07.2025 klo 11:51:24 Kirjoittaja OH8UBJ » 
Syy: kirjoitusvirheen korjaus 

Screenshot_20250730-105055.png ( 286 KB | 41 latausta )
Screenshot_20250730-105055.png
Sivun alkuun

IP kirjattu