ErkkaSamuli kirjoitti 20.05.2025 klo 06:28:41:
No niin, Piti kirjoittaa pitkä alustus syistä joiden vuoksi tätä kirjoitan, mutta mennään suoraan asiaan.
Tiedän elektroniikasta hyvin vähän ja sen vianmäärityksestä vielä vähemmän, mutta haluaisin korjata Salora 6000 soittimen.
Soitin on mallia, jossa on kortit SSM001 ja SSPS01 eli virtalähde ja suojarele ovat eri korteilla.
Ongelmana on RM3 vastuksen ylikuumenemisen ja myöskään suojarele ei vedä. RM3 kuumeni valohehkuiseksi, kun kaikki laitteet olivat kytkettyinä.
Nyt kun kytkettyinä ovat enää mainitut kaksi korttia ja virtanapin sisältävä näppäimistö, RM3 lämpötila nousee karvan alle 60 astC. Mikään muu alue ei korteissa lämpökameralla katsoen kuumene.
Nauhurin moottori pyörii, jos se on kytkettynä virtalähteeseen.
Irroitin ja mittasin C1-C5 kondensaattorit ja RM3 lähinnä olevat diodit, mutta niissä ei ollut oikosulkuja ja arvotkin olivat aikalailla ok.
Relekortista mittasin C21 kondensaattorin, ok sekin.
Tämän version piirikaaviota minulla ei ole, enkä siitä paljon kostuisikaan.
Olen yrittänyt katsoa electronic repair aiheista videoita, mutta oppiminen on hidasta, koska nukahdan niihin nopeasti.
Onko joukossa empaattista ammattilaista, joka ohjaisi minua vianetsinnässä oikeaan suuntaan? "Vie korjaamolle" ei ole oikea suunta tälle kolmenkympin soittimelle.
Hiiltynyt SSM001 kortin R3 vastus on nyt vaihdettu.
Uuden vastuksen fyysinen koko vähän yllätti, mutta se on 68ohm ja mahtui paikalleen.
Töpö seinään ja puolen minuutin kuluuttua SSM001 R2 R4 ja D17 alkavat erottua kamerassa.
Kaikki liittimelliset johtimet ovat edelleen irti. Kytkettynä ovat vain relekortille menevät ruskeat L ja R sekä isoille kondensaattoreille menevät kolme johdinta.
Onko tuossa enää muita vaihtoehtoja kuin viallinen T1?