Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Vanhan kännykän toiminta-aika (Luettu 2568 kertaa)
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Vanhan kännykän toiminta-aika
13.03.2025 klo 17:11:02
Tulosta viesti  
Muotoillaan nyt otsikko noinkin lahjakkaasti. Semmoista ihmetellyt, kun vanha Nokia läppäpuhelin vonkaa latausta melkoisen epätasaisesti, tai siis yleensä se edelleen pysyy usean päivän ajan valmiudessa, mutta toisinaan (kuten pariin otteeseen viime päivinä) tuskin vuorokautta, eikä käytössä tai lataamisissa mitään eroa - en puhu sillä, eikä siihen soiteta. Akku tietysti on kaikkea muuta kuin hyvökuntoinen, mutta edelleen se enimmäksee toimii aivan johdonmukaisesti.
Liittymä on puhelimen tapaan muinainen ja 3G putosi ohjelmasta tässä joskus viime vuonna, eli 2G:ssa ollaan. Ottaako se jotain yhteyksiä mastoon joisakin oloissa aivan eri tahtiin kuin tavallisemmissa oloissa, vai mistä valmiustilan virrankulutuksen suuret erot voisi johtua?

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 647
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #1 - 13.03.2025 klo 17:27:11
Tulosta viesti  
Vähän samaa olen huomannut minun CAT-puhelimessa. Ja olen huomannut, että välillä puhelin hakee verkkoa aivan itsekseen. Onkohan tukiasemilla joitakin katkoksia? Puhelin on oli G3 ja toimii nyt G2-verkossa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mi
Senior Member
****
Poissa


SRHS #1066

Viestejä: 469
Sijainti: Vantaa
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #2 - 13.03.2025 klo 17:34:11
Tulosta viesti  
Enpä tiedä onko tästä mitään iloa aloittajalle. Mutta, minun mielestä, lähes tulkoon uusi SamsunginS4 (vain 12vuotta vanha) alkoi oireilemaan.
Akku (vaihdettu) kestää normaalisti vajaan viikon. Käyttö varsin vähäistä. Muutama kuukausi sitten halusi ladata joka päivä ja lopulta pimeni kokonaan. Syylliseksi varmistui viallinen sim-kortti. Sim vaihdettu ja nyt pelittää taas normaalisti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #3 - 13.03.2025 klo 17:38:07
Tulosta viesti  
Tjaah. Kunhan ääneen ihmettelin ja kiinnostavaa yhtä kaikki lukea kokemuksista. Papattaakohan se sopivan huonon audiolaitteen äärellä, kuten täälläkin esittelemäni kontakrimikrofonin "vahvistimen", sen joka toimi kaukana kaikesta aika häiriöttä, mutta kaupunkiin tuotuna kauheat papatukset ja häiriöt heti riesana. Pitäisi kai uteliaisuudesta alkaa suerailla.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Urkki
God Member
*****
Poissa


Pitkänlinjan radioharrastaja

Viestejä: 632
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #4 - 13.03.2025 klo 18:38:53
Tulosta viesti  
Ehkä se puhelin hakee jatkuvasti sitä 3G-verkkoa jota ei enää ole ja siksi kuluttaa virtaa?

Kannattaa katsoa verkkoasetuksista jos voisi lukita puhelimen käyttämään vain 2G-verkkoa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #5 - 13.03.2025 klo 22:37:21
Tulosta viesti  
Aivan, vaan asetus on GSM, kun toinen vaihtoehto on UMTS.
Toisaalta kun nyt vähän valikoissa pälyilin, latauspiippaus näemmä heräsi hyvin pian, että ehkä se on vain nieltävä, että 2016 kaverin SER-korista saadun pöhelimen alkuperäinen akku saattaa olla hieman förbi, ehkä itse puhelinkin lievästi ränsistynyt.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Raita
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 53
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #6 - 15.03.2025 klo 06:08:56
Tulosta viesti  
HarO kirjoitti 13.03.2025 klo 22:37:21:
Aivan, vaan asetus on GSM, kun toinen vaihtoehto on UMTS.


Aivan oikein.  GSM = 2G.  UMTS = 3G.  Eli jos on tuo GSM valittuna, niin ei sen silloin pitäisi yrittää huhuilla 3G-verkkoa.

Mutta kyllä tosiaan noin vanha akku voi olla jo toiminnallisesti aika epävarma.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #7 - 23.04.2025 klo 00:42:36
Tulosta viesti  
Koska yleisöä kuitenkin niin kiinnostaa, todettakoon, että piakkoin ketjun aloituksen jälkeen mainittu veteraanipuhelin alkuperäisakkuineen on taas käyttäytynyt täysin normaalisti ja (aina, äänettömällä) päällä ollessa latausväli vähintään muutamia päiviä. Merkillisehköjä asioita.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A15W
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 179
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #8 - 03.05.2025 klo 01:10:06
Tulosta viesti  
Vastaan tullut itellä tapauksia, että toimivan kännykän akku äkkiä kuollut(ei lataa) ja laite ei enään käynnisty. Kaverilla S22 alkoi buuttaamaan itsekseen, akku arpo latausastetta ->kaput.  Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2589
Sijainti: Kokkola
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #9 - 03.05.2025 klo 19:31:53
Tulosta viesti  
Minulla kuoli Nokia 808 PureView puhelin. Yhtenä päivänä se ei enää käynnistynyt; eikä latautunut. En hankkinut uutta akkua, kun epäilen, että siitä ei enää olisi ollut iloa. Tämä puhelin oli todella vallankumouksellinen, kun siinä oli 41 megapikselin kamera, jossa on Carl Zeiss -optiikka. Nokia 808 PureView kameraa kutsuttiin "hirviökameraksi". Tämän puhelimen tuottamat makrokuvat olivat erittäin laadukkaita kännykäksi. Otin tällä monia kuvia laitteiden sisältä. Liki kymmenen vuotta tämä kännykkä oli käytössä, joista noin viisi vuotta vain digikamerana.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #10 - 06.05.2025 klo 06:49:52
Tulosta viesti  
Nimeltä tuttu puhelin tuokin, lienen ihmetellyt juurikin sen kameran ominaisuuksia aikoinaan enemmänkin. Lienisi edelleen ihan nk. kilpailukykyinen ainakin hyvässä valossa, tai näin olin jostain melko hiljattaisesta "testistä" ymmärtävinäni.

On näköjään osannut käyttää suurta ja aikaansa suhteutettuna aivan jättimäisen resoluution kennoaan jollain lailla fiksustikin, eli mm. juurikin hämärässä monta vierekköistä pikseliä muodostamaan yhden.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokia_808_PureView

https://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_binning

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vesku
Junior Member
**
Poissa


SRHS 919

Viestejä: 91
Sijainti: Hattula
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #11 - 17.05.2025 klo 15:06:58
Tulosta viesti  
Ehkä tämä akkujen vaihteleva kulutus johtuu kentästä. Minulla oli riistakamera, joka ei tosin ole puhelin, mutta käytti 3G/2G verkkoa kuvien lähetykseen. Paristot kestivät vaihtelevasti 4-6kk. 3G:n sammuttua kamera ilmeisesti etsi sitä kokoajan  ja kulutti kolmessa viikossa juuri vaihdetut paristot tyhjiksi. Ennen 4G aikaa silloinen kännykkä kulutti akun varauksen puoliin 150 km matkalla autolla ajettaessa. Autoradiosta kuului vähän väliä kurnutusta puhelimen soitellessa tukiasemalle "hei täällä mennään". Nykyään tätä ei enää kuule ja akkukin kestää autoilla ilman muutoksia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #12 - 19.05.2025 klo 10:53:23
Tulosta viesti  
Kertaus: puhelin on asetettu 2G-tilaan, sijaitsee 95% ajasta tuossa pöydällä skannerin päällä, äänettömällä, näyttökin väärin päin Hymiö Pienehkön kaupungin keskustan alueella. Toiminut nyt siis taas viikkoja aivan kuten aina ennenkin, vaan ei ketjun aloitusajankohdan tienoilla, jolloin viikon tai parin aikana varaus katosi aina päivässä, sittemmin taas ehkä neljässä-viidessä. Latausvaiheessa ei havaittavissa mitään eroa, joinakin vuosina on muutaman kerran ilmennyt mystinen ilmoitus, että puhelin ei tue laturia, joka on alkuperäinen. Ja ei, siihen ei silloin soitettu tai sillä soitettu enempää kuin tavallisesti. Mutta kuinka vain.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2692
Sijainti: Vantaa
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #13 - 19.05.2025 klo 11:20:05
Tulosta viesti  
Voihan se olla niinkin, että operaattori "pollaa" sun liittymässä olevaa aparaattia tiuhaan ja känny-parka joutuu vastailemaan noihin - kyllä siinä akkua kuluu.
Niillä voi olla oma lehmä ojassa ja siellä puhelinkauppa Täh.
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1230
Re: Vanhan kännykän toiminta-aika
Vastaus #14 - 19.05.2025 klo 11:27:51
Tulosta viesti  
Miten onkin, olen siis lähes järkyttynyt, miten hyvin se kaikissa (jopa huonoimmissa) tapauksissa on toiminut ja edelleen toimii. Halukkaasti ajattelisin pahaa nykylaitteista, vaikka ehkä ei aivan nykylaite olekaan.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta