Normaali aihe Tunnistajat tunnistaa. (Luettu 654 kertaa)
Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Tunnistajat tunnistaa.
02.09.2024 klo 00:22:04
Tulosta viesti  
Petäjävedeltä tullut ULA-lisälaite, joka oli museon kaupassa nimellä "Helvar-lisälaite". Itse en ole saanut sitä sopimaan mihinkään yleisesti näkyvään tietoon noista laitteista.

Mitään vihjeitä antavaa tekstiä tai numerointia ei ole näkyvissä. Vt-muuntajissa merkkinä "Torotor". Näyttäisi siltä, että moduuli olisi ennen purkuaan ollut kiinni isommassa kokonaisuudessa kevyesti pistehitsillä.
Putket ja viimeksi yksi kelansuojus evakuoitu. Kalustukseen sopisi kuulumaan kaksi noval-pentodia esim EF80 ja yksi rimlock EF41 tai EF42 sekä kaksoisdiodina 6AL5/EAA91. Näinollen valmistusvuosi voisi olla 1952-54 palttiarallaa oman päättelyni mukaan.

Eli joku arvoisista lukijoista varmaan tietää sanoa suorilta jaloiltaan mikä missä ja milloin?

ulalisdlaite.jpg ( 145 KB | 54 latausta )
ulalisdlaite.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Re: Tunnistajat tunnistaa.
Vastaus #1 - 02.09.2024 klo 00:27:13
Tulosta viesti  
Puntanen J kirjoitti 02.09.2024 klo 00:22:04:
Petäjävedeltä tullut ULA-lisälaite
Kuva II

ulalisdlisdd.jpg ( 177 KB | 53 latausta )
ulalisdlisdd.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

kkv
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 02.09.2024 klo 09:33:06
Tulosta viesti  
Minulla on valokuvia samanlaisesta ULA-lisälaitteesta, joka on AEG:n radiotehtaan valmistamassa Teletikka radiossa. En tiedä kenellä radio nyt on, luullakseni se kuitenkin on yhä olemassa.
Kuvissa olevan laitteen putkissa on AEG:n radiotehtaan laput, joten olen ajatellut, että se on tehtaan omaa tekoa.
Ensimmäinen putki on kuvien mukaan 12AT7 eli ECC81. Muut eivät kuvista selviä.

Kauko Viitanen

ula-lisdlaite.jpg ( 185 KB | 61 latausta )
ula-lisdlaite.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #3 - 02.09.2024 klo 11:20:39
Tulosta viesti  
kkv kirjoitti 02.09.2024 klo 09:33:06:
Minulla on valokuvia samanlaisesta ULA-lisälaitteesta, joka on AEG:n radiotehtaan valmistamassa Teletikka radiossa.

Erinomaista! Kiitos tiedosta, tunnistajat taas tunnisti! Olikin vähän harvinaisempi laite.
Google Lense ei löytänyt kuvalla netistä mitään, eli ei mistään osastakaan kuvaa.

Amerikkalaisten putkien käyttö (paitsi EF4X) erikoista. 1. pentodi on luultavasti joku amerikkalaista noval-pentodeista.

Eurooppalaisissa EF80:ssa tai EF85:ssa (sama perusputki, toisen gain vain säädettävä) on aina "hukkatilaa" yläosassa, ainakin näkemissäni. EF89 ei ollut noin vuonna 1952 vielä markkinoilla.

[EDIT: oli ilmeisesti varhainen Telefunkenin EF80, joka on tuollainen verkoton matala monoblokki. 2. pentodi on EF42 koska ei vahvistuksen säätöä.]

Korjataan ja laitetaan soimaan.

Jos jollakulla on varastoissaan tuohon sopiva ylimääräinen Torotorin kelan suojakuori, niin saa tarjota.

« Viimeksi muokattu: 02.09.2024 klo 18:12:41 Kirjoittaja Puntanen J »  
Sivun alkuun

IP kirjattu