Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) LED-loisteputki ja kuristin (Luettu 6853 kertaa)
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Re: LED-loisteputki ja kuristin
Vastaus #15 - 04.09.2024 klo 15:18:16
Tulosta viesti  
1-putkisissa kalusteissa riittää sytyttimen korvaaminen oikosulkupalalla. 2-putkisissa sarjaankytketyissä menee koko kytkentä uusiksi. Samalla kannattaa jättää kuristin ja sytyttimien pititimet kytkennästä kokonaan pois.

Määräysten mukaan kaluste tulee varustaa merkinnällä sen sopivuudesta vain LED-putkille. Vastuu toimivuudesta siirtyy samalla muutoksen tekijälle, jonka täytyy omata sopiva pätevyys.

Loisteputkimuutos.png ( 52 KB | 197 latausta )
Loisteputkimuutos.png

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #16 - 04.09.2024 klo 17:16:13
Tulosta viesti  
Raimo Sjöberg kirjoitti 04.09.2024 klo 15:18:16:
2-putkisissa sarjaankytketyissä menee koko kytkentä uusiksi.

Itsehän laitoin 2 kertaa kaksi LED-putkea miniloisteputkien tilalle kylppäriin enkä muuttanut mitään, silti valo yhä tulee pimeään. Olivat parittain selvästikin sarjassa.

Raimo Sjöberg kirjoitti 04.09.2024 klo 15:18:16:
1-putkisissa kalusteissa riittää sytyttimen korvaaminen oikosulkupalalla. 2-putkisissa sarjaankytketyissä menee koko kytkentä uusiksi. Samalla kannattaa jättää kuristin ja sytyttimien pititimet kytkennästä kokonaan pois.

Määräysten mukaan kaluste tulee varustaa merkinnällä sen sopivuudesta vain LED-putkille. Vastuu toimivuudesta siirtyy samalla muutoksen tekijälle, jonka täytyy omata sopiva pätevyys.

Tuota, sen oikosulkupala-"sytyttimen" saa asentaa kuka hyvänsä, ja sehän ei sen jälkeen sovellu kuin LED-putkille!
Missä tuollainen säännös muuten on?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Pitkänlinjan radioharrastaja

Vastaus #17 - 04.09.2024 klo 17:38:01
Tulosta viesti  
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 17:16:13:

Tämä asia mainittiin jo ketjun alussa mutta tässä kertauksena Tukesin ohjeet:

https://tukes.fi/sahkotyot-ja-urakointi/loisteputkivalaisimen-muuttaminen-led-va...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #18 - 04.09.2024 klo 19:31:05
Tulosta viesti  
Urkki kirjoitti 04.09.2024 klo 17:38:01:
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 17:16:13:

Tämä asia mainittiin jo ketjun alussa mutta tässä kertauksena Tukesin ohjeet:

https://tukes.fi/sahkotyot-ja-urakointi/loisteputkivalaisimen-muuttaminen-led-va...

Kerrataan vain. Siinä linkissäsi ei puhuta kuluttajatuotteista mitään, eli niistä, joihin kuluttaja on itse valtansa ja vastuunsa nojalla (yksinkertaiset sähkötyöt) vaihtanut vain putken ja sytyttimen ilman työkaluja. Nämä kun eivät ole varsinaisia muutostöitä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Vastaus #19 - 04.09.2024 klo 19:42:23
Tulosta viesti  
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 19:31:05:
Kerrataan vain. Siinä linkissäsi ei puhuta kuluttajatuotteista mitään, eli niistä, joihin kuluttaja on itse valtansa ja vastuunsa nojalla (yksinkertaiset sähkötyöt) vaihtanut vain putken ja sytyttimen ilman työkaluja. Nämä kun eivät ole varsinaisia muutostöitä.

Mitä jos laittaisit kakkulat päähäsi ja lukisit uudestaan?

"Retrofit led-valoputket (retrofit-asennukset)

Led-valoputki voi olla rakenteeltaan nk. retrofit tyyppiä. Retrofit led-valoputki voidaan asentaa loisteputkivalaisimeen ilman, että alkuperäiseen valaisimeen tarvitsee tehdä mitään muutoksia (ottaen huomioon valmistajan ilmoittamat mahdolliset putkimalli- ja valaisinkohtaiset rajoitukset)"

"Retrofit-asennustapaan soveltuvissa valaisimissa on tavallisesti magneettinen virranrajoitin eli kuristin. Retrofit-asennuksissa loisteputken sytytin pitää myös yleensä korvata nk. led-sytyttimellä (oikosulkupalalla). Loistelampun sytyttimen korvaamista led-sytyttimellä ei pidetä valaisimen rakenteen muuttamisena. Led-sytyttimen käyttö ei kuitenkaan saa aiheuttaa turvallisuustason laskua eikä se voi olla uuden led-valoputkiasennuksen kannalta ainoa oleellinen turvakomponentti (sulakkeen sisältävä led-sytytin)"

Sivun alkuun

IP kirjattu

Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #20 - 04.09.2024 klo 19:55:49
Tulosta viesti  
Urkki kirjoitti 04.09.2024 klo 19:42:23:
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 19:31:05:

Mitä jos laittaisit kakkulat päähäsi ja lukisit uudestaan?

"Retrofit led-valoputket (retrofit-asennukset)

Led-valoputki voi olla rakenteeltaan nk. retrofit tyyppiä. Retrofit led-valoputki voidaan asentaa loisteputkivalaisimeen ilman, että alkuperäiseen valaisimeen tarvitsee tehdä mitään muutoksia (ottaen huomioon valmistajan ilmoittamat mahdolliset putkimalli- ja valaisinkohtaiset rajoitukset)"

"Retrofit-asennustapaan soveltuvissa valaisimissa on tavallisesti magneettinen virranrajoitin eli kuristin. Retrofit-asennuksissa loisteputken sytytin pitää myös yleensä korvata nk. led-sytyttimellä (oikosulkupalalla). Loistelampun sytyttimen korvaamista led-sytyttimellä ei pidetä valaisimen rakenteen muuttamisena. Led-sytyttimen käyttö ei kuitenkaan saa aiheuttaa turvallisuustason laskua eikä se voi olla uuden led-valoputkiasennuksen kannalta ainoa oleellinen turvakomponentti (sulakkeen sisältävä led-sytytin)"

Ei tarvi alkaa mulle kettuilla vai tarviiko? Lainasit edellä juuri samaa kuin mitä minäkin sanoin:

Retrofit ei nimenomaan ole asennus- tai muutostyö eikä siihen vaadita sähkömiestä, vaan se on kuluttajan itse tekemäksi sallittu.
Lamppuun tai valaisimeen ei näinollen tarvitse merkitä yhtään mitään. Jos tarvitsisi, se olisi sanottuna myyntipakkauksessa EU-uhkasakon uhalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Vastaus #21 - 04.09.2024 klo 20:04:19
Tulosta viesti  
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 19:55:49:
Ei tarvi alkaa mulle kettuilla vai tarviiko? Lainasit edellä juuri samaa kuin mitä minäkin sanoin:

Retrofit ei nimenomaan ole asennus- tai muutostyö eikä siihen vaadita sähkömiestä, vaan se on kuluttajan itse tekemäksi sallittu.
Lamppuun tai valaisimeen ei näinollen tarvitse merkitä yhtään mitään. Jos tarvitsisi, se olisi sanottuna myyntipakkauksessa EU-uhkasakon uhalla.

En kyllä ymmärrä yhtään mitä ajat takaa?
Mikä on ongelma?

Kaupasta ostetut putket on retrofittiä koska ne voi asentaa kuka vaan ilman työkaluja.
Jos valaisin avataan ja poistetaan jotain tai muutetaan kytkentää niin silloin pitää merkitä valaisimeen että se soveltuu vain led-putkille.
Jos mitään ei muuteta ja vaihdetaan vain led-putket/sytytin niin valaisimeen voi aina palauttaa perinteiset putket sytyttimet vaihtamalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Puntanen J
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #22 - 04.09.2024 klo 21:07:13
Tulosta viesti  
Urkki kirjoitti 04.09.2024 klo 20:04:19:
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 19:55:49:

En kyllä ymmärrä yhtään mitä ajat takaa?
Mikä on ongelma?

Kaupasta ostetut putket on retrofittiä koska ne voi asentaa kuka vaan ilman työkaluja.
Jos valaisin avataan ja poistetaan jotain tai muutetaan kytkentää niin silloin pitää merkitä valaisimeen että se soveltuu vain led-putkille.
Jos mitään ei muuteta ja vaihdetaan vain led-putket/sytytin niin valaisimeen voi aina palauttaa perinteiset putket sytyttimet vaihtamalla.

Niin kuten jo sanoin kahteen kertaan, jos kuluttajana vaihdan putken ja sytyttimen tai "sytyttimen", niin silloin kyseessä ei ole muutostyö eikä kytkentä muutu.
"Avaaminen" ei tässä ole se kriteeri, silloinhan pelkkä lampun vaihto moneen kattovalaisimeen olisi "muutostyö".

Sanoin (3. kertaa nyt), että kuluttajan tekemässä putken vaihdossa ei ole mitään merkintävelvoitetta mihinkään.

Mutta tämä asia on ainakin minun osaltani nyt tällä repliikillä selvä ja taputeltu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Vastaus #23 - 04.09.2024 klo 21:26:40
Tulosta viesti  
Puntanen J kirjoitti 04.09.2024 klo 21:07:13:
Sanoin (3. kertaa nyt), että kuluttajan tekemässä putken vaihdossa ei ole mitään merkintävelvoitetta mihinkään.

Ensimmäistä kertaa sanoit sen selkeästi mitä tarkoitat ja olet oikeassa. Merkintävelvoite tulee vasta kun valaisin avataan ja kytkentään tehdään muutos. Eikä kukaan täällä ole väittänyt että itse tehty putkien/sytyttimien vaihto vaatisi merkintää.
Sign off...

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #24 - 04.09.2024 klo 21:45:55
Tulosta viesti  
Hei, kannattaako tuosta loisteputki- LEDmuutoksesta kinata ja pysyä tiukasti omalla kannallaan?

Mun mielestä noi sähköturvallisuuteen liittyvät asiat Suomessa on hidasliikkeisiä verrattuna tähän LED-valaistuksen kehitykseen maailmalla ja muutokset tulee jälkijunassa.

Tällä foorumilla on enimmäkseen kohtalaisen turvallisuustason omaavia kirjoittajia paljon ja monilla on myös erinomainen tietämys asioista.

Jokainen tekee itselleen ko muutokset, jotka noudattavat LED-lamppujen myyjien kirjallisia ohjeita ja meillä Suomessa on sentään sähkötaulussa sulakkeet (yleensä 10 A) valaistus- ja pistorasiasyötössä.

Kyllä tää homma on täällä hanskassa tukevasti.

Se, mitä tuolla aikaisemmin puhuttiin mun laittamasta sytytinkuvasta, niin jos se kupari- tai kuparoitu rautalanka kuumenee niin, että muovikoppa sulaa on taulussa sulake jo kerinnyt sanoa työsuhteensa irti. Hymiö Pyöritä silmiä

Olin näköjään vähän hidas, kun sopu ja yhteisymmärrys  jo löytyikin Nolostunut Nolostunut

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

okk
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #25 - 05.09.2024 klo 16:18:01
Tulosta viesti  
Myös 2-putkisiin sarjaankytkettyihin on olemassa putkia ettei tarvitse poistaa kuristinta eikä muuttaa kytkentää.

Esim https://www.onninen.fi/sylvania-led-valoputki-t8-g13-600mm-10w-6500k-1000lm/p/CL...

Myös miniloistelampun korvikkeita on tuollaisia olemassa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tessu
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #26 - 06.05.2026 klo 16:48:48
Tulosta viesti  
Onneksi mulla on vanhoja putkia oman loppuelon tarpeisiin niin ei tartte koskea putkiin ja ihmetellä,kun ei varmasti kestä lediputket yhtä kauaa kun vanhamalliset.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta