Normaali aihe Kuristin (Luettu 752 kertaa)
putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Kuristin
08.07.2023 klo 10:59:53
Tulosta viesti  
Moro!

Olen tossa aikanikuluiksi kattellut noita Hammondin kuristimien speksejä. Niissä on esim jännitekestoisuuksia 300V, 400V ja 500V. Kuitenkin niiden käämirunko on jotain hyvin eristävää "muovia", joten jos kuristimen jälkeen jännite on 2-8 volttia alempi, niin eikö silloin jännitekestoksi teoriassa riittäisi 10 volttia, kun se runko kestää kuitenkin ainakin 1000 volttia?
Eräässä 20W teeseitse-vahvistin ohjeessa ehdotetaan kuristimeksi 6H 120mA, joka mun mielestä on virrankestoltaan reilusti ylimitoitettu, kun anodijännite otetaan ennen kuristinta jolloin kuristimen läpi menisi ehkä jotain 30-40mA maksimissaan.
Mutta toi jännitekesto???

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

OHhami
Full Member
Poissa

SRHS, Helsinki

Re: Kuristin
Vastaus #1 - 09.07.2023 klo 22:08:27
Tulosta viesti  
Jos ongelmana on kuristimen käämin jännite-ero rautapakkaan niin suodattimen kytkennän voi tehdä myös virtalähteen miinuspuolelle. Eli tasasuuntaajan miinuspuoli kytketään kuristimen sisäänmenoon eikä shassikseen. Samaan pisteeseen tulee kytkeä ensimmäisen suodattimen elkon miinusnapa. Kuristimen ulostulo kytketään shassikseen ja plussasta toinen elko kuristimen ulostuloon. Tämän elkon miinusnapa voidaan kytkeä shassikseen. Näin tehtynä suodatus on miinuspuolella ja kuristimen käämin ja rautapakan välillä on vain pieni jännite-ero.

Tämä kytkentätapa ei ole yleinen mutta suodatus on kunnossa.

Näin olen kerran tehnyt suodatuksen korkeajänniteiselle virtalähteelle.

Eero

Eero Leppämäki - OH2AXU
Sivun alkuun

IP kirjattu