Normaali aihe Metallikotelot (Luettu 2250 kertaa)
Mi
Senior Member
Poissa

SRHS #1066

Sijainti: Vantaa
Metallikotelot
09.06.2023 klo 14:23:52
Tulosta viesti  
Onkohan joku tutustunut tähän:
https://hifi2000.shop/site/en
Varsin siistin näköisiä koteloita vaikka vahvistin-/laitekoteloksi.
Laskin Galaxy GX383 (330x230x80) kotelolle hintaa niin veroineen ja rahteineen n.65€. Ei minusta paha?
Onko kokemuksia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Metallikotelot
Vastaus #1 - 09.06.2023 klo 16:47:15
Tulosta viesti  
Ikävä kyllä meillä on Hammondin kotelot joka liikkeessä? Nekin pääosin sellaisia joiden
koot on yleensä liian pieniä ja valmistettu muovista joissa vain etu/takalevy on alumiinia.
Joten toivoisin että edes joku kotimainen liike ottaisi ainakin nuo siistit laitekotelot omiin
valikoimiinsa, ei kaikkia mutta edes osan niistä!
Hinnoista puheen ollen, laadukkaat laitekotelot ovat olleet aina "kalliita" Eipä ne Procon
160, 230 ja 330 profiilikotelotkaan aikoinaan halpoja olleet. Tuo 65e ei mielestäni vaikuta
erityisen kalliilta nykypäivän hinnoissa, koska jos jotain laadukkaampaa rakentelee niin
hinta on mielestäni ihan ok.

Markku  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #2 - 09.06.2023 klo 20:05:31
Tulosta viesti  
Moro!

Uraltonella on ainakin ollut aika hyvä valikoima myös Hammondin valualumiinikoteloita.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mi
Senior Member
Poissa

SRHS #1066

Vastaus #3 - 10.06.2023 klo 06:27:30
Tulosta viesti  
Markun kanssa samaa mieltä.
Itse törmäsin tähän kotelo ongelmaan täällä toisaalla esittelemästäni 2x2W putkivahvistin projektissani. Päädyin silloin juurikin Hammondiin kun sillloin en linkinssä olevia koteloita löytänyt. Tai itse asiassa löysin ko. tuotteita toiselta sivustolta, mutta oli hinnoiteltu todella rajusti yläkanttiin.
Procoon tuli itsekin aikoinaan rakenneltu sitä sun tätä ja jos oikein muistan niin ei nekään ihan halpoja olleet. Tuntuu siltä että nykyjään ei Suomessa sitten enää DIY-meininkiä harrasteta tai ei ainakaan koteloida, kun tarjonta on aika huono.
Jussin mainitsimille valukoteloille on kyllä paikkansa, mutta ei ne minusta kovin nättejä ole varsinkin jos se ihan kirjahyllyyn olisi tarkoitus sijoittaa Pyöritä silmiä
No niin tai näin, jos tässä syksyn saapuessa innostuisi johonkin projektiin niin täytyy kokeeksi tilata italialainen. Saatanpa täälläkin sitten mainita kokemuksista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #4 - 10.06.2023 klo 13:52:30
Tulosta viesti  
Unohdin kiittää tuosta linkistä, mutta aion tilata tuolta joitakin koteloita, koska mapeissani on suunnitelmia jotka
ovat jääneet nimenomaan sopivan kotelon puuttuessa tekemättä! Valukoteloille oli joskus nuoruudessa kyllä käyttöä
vene- ja autojutuissa, mutta ei enää, koska nykyautot ovat jo niin valmiita että niihin on vaikea enää lisätä mitään.
Suomi on niin pieni markkina-alue että täällä ei kannata liikkeidenkään varastoida kaikkea. Tämä nykyinen diy-harrastus
on muuttunut pääosin senkin takia että sähköturvallisuus on kiristynyt melkoisesti ja liikkeetkin pelaavat varman päälle,
tarjoamalla mieluummin tarvikkeitä pienjännite,paristo sovelluksiin. Uraltone taitaa olla ainoa perinteisen diy-harrastajan
komponenttiliike tätä nykyä?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #5 - 10.06.2023 klo 20:40:33
Tulosta viesti  
Olen myös käyttänyt vahvistimissani Hammondin koteloita. Joissakin tapauksissa sovitus on vaatinut metalliaskartelua. Liitekuvassa olevan kotelon olen askarrellut viime talvena Salon kansalaisopiston metallitöissä. Tässä on kaksi Hammondin koteloa yhdistetty yhdeksi suuremmaksi koteloksi. Tähän on tarkoitus rakentaa kuulokevahvistin tietokoneen alle. Pienellä askartelulla nämä Hammondin kotelot taipuvat eksoottisiinkin muotoihin. Tämänkin vahvistimen sassiksen pohjana on Hammondin alumiinikotelo

http://hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/putket/P/PCL84/metal_boogie_serie/mb_vo...

Yhden vaihtoehdon tarjoavat tietokonekotelot. Ne vaativat kyllä pientä metalliaskartelua eivätkä taida olla kovinkaan halpoja.

IMG_8896_1.jpg ( 439 KB | 80 latausta )
IMG_8896_1.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mi
Senior Member
Poissa

SRHS #1066

Vastaus #6 - 11.06.2023 klo 06:29:07
Tulosta viesti  
@Maja; laitahan sitten tännekin kokemuksiasi koteloista. Joitakin ulkomaan diy-harrastajien kokemuksia netistä löysin ja olivat varsin positiivisiä ko. koteloista.

Mitä tulee noihin Raimoj:n mainitsemiin tietokonekoteloihin (esim.HTPC-kotelot) niin niitä itsekin aikoinaan vilkaisin, mutta ovat tosiaan hinnakkaita ja toisaalta vaatisivat aika paljon muokkasta. Esimerkiksi takalevyn saisi tehdä uusiksi.

Ilmeisesti tämä diy-meininki on sitten mennyt tietokoneiden rakenteluksi, kun vaikuttaa että tietokonekoteloita Suomestakin tuntuu löytyvän vähän joka lähtöön.

Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #7 - 11.06.2023 klo 12:50:20
Tulosta viesti  
Tuolta löytyy tietoa rakentamistani vahvistimista

http://hovirinta.fi/audio/audio.htm

Yksi tärkeimmistä työkaluista on lehtisaha. Koteloita ja kotelon muokkaamisia olen tehnyt Salon kansalaisopiston metallitöissä. Kysymyksessä on Moision koulun metallityöluokka. Se on varustettu hyvin harrastetöitä ajatellen. Viimeksi sinne hankittiin laserleikkuri. Puutyöluokka on vieressä ja sen koneet ovat myös käytettävissä.

Muutin muutama vuosi Salosta maaseudun rauhasta, tuolta

http://hovirinta.fi/

Turun keskustan vilinään. Tämä muutto oli kohtalokas rakenteluille. Olen hakenut metallitöitä Saloa lähempää mutta eipä ole löytynyt. Olen käynyt Turusta Salossa metallitöissä. Kerrostalo on hankala paikka rakentamista ajatellen kun siitä tahtoo syntyä ääntä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #8 - 11.06.2023 klo 15:30:05
Tulosta viesti  

Nämä harraste mahdollisuudet ovat kaventuneet nykyään, täällä meilläkin oli useita
paikkoja 80-luvulle asti. Sen jälkeen "tee se itse" kulttuuri alkoi kadota? Vanhoista
TM-lehdistä muutoksen havaitsee helposti, rakenteluohjeet jäivät pois 80-luvulta
alkaen kokonaan!

Omassa nuoruudessa pieniä verstaita oli vähän joka mutkassa, vaan ei ole enää.
Naapurissa oli peltiseppä, jossa kävin teettämässä yhtä ja toista pientä, tai sitten
tein itse, verstaassa oli kaikki tarvittavat koneet, muutaman markan se maksoi.
Koulussa oli yksi kaveri jonka kotona oli automaalaamo ja siellä sai siistin pinnan,
kun vain kysyi että minkä värisiä autoja on nyt työn alla? Tämän lisäksi oli sitten
puutyö- ja metallityöpiirit joissa paikallisten koulujen koneet oli aktiivikäytössä
iltaisin. Nykyään tuntuu siltä että sana harrastus tarkoittaa vain ja ainoastaan
liikuntaa, kaikki muu on ikäänkuin turhaa puuhastelua?

Markku  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #9 - 11.06.2023 klo 18:50:48
Tulosta viesti  
Yksi mahdollisuus on tarjolla tällä "kerholla", niitä on useammalla paikkakunnalla:
esim. Hki; https://helsinki.hacklab.fi/tila/yhteystiedot/
En ole itse käynyt täällä, tiistai on avoimien ovien päivä.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu