Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Tehonkulutus (Luettu 14472 kertaa)
Mi
Senior Member
****
Poissa


SRHS #1066

Viestejä: 457
Sijainti: Vantaa
Re: Tehonkulutus
Vastaus #30 - 16.09.2022 klo 20:23:57
Tulosta viesti  
Totta, niinkuin Raimo ja Putkinotko sanoi. Kodinkoneita et saa jättää ilman valvontaa. No tuosta asiasta voi jokainen lukea vaikka Iltasanomista tai vaikka omista vakuutusehdoista.
Mitä tulee Urkin lämpöpattereihin, niin tässä keväällä muutettiin emännän kanssa kerrostaloon, tässä on kaukolämpö ja Simapin lämpötilasäädöt kaukosäädöilä. Kyllähän tämä tuntuu toimivan, mutta se onkin että ammattilaiset sen hoitavat eikä taloyhtiön  "Reiska"

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A15W
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 179
Re: Tehonkulutus
Vastaus #31 - 16.09.2022 klo 22:18:56
Tulosta viesti  
Joo,o.Sähkön säästöä euroja vastaa, maksa niin säästät. Virnistys E27 saksalainen 6W LED lappu, asensin 23.5.2016 ja hajosi keväällä. Piirikoritlla joku tuhahtanut ja samoin yksi led 12:sta. Saman merkin toinen, josta hajotin lasin, kun putosi lattialle, palaa väristen. Hymiö A-merkkinen hajosi samoin muutaman vuoden jälkeen.
Kun taasen ne energiasäästölamput palanut sen 8-10 vuotta. Mahtava
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Tehonkulutus
Vastaus #32 - 16.09.2022 klo 23:48:46
Tulosta viesti  
Näiden led-valaisimien ongelma on se että niitä ei voi kytkeä ilman elektroniikkaa
suoraan verkkoon, juuri tuo elektroniikka niissä pettää ennen aikojaan. Itse ledit
kestäisivät paljon pidempään? Ihan omasta kokemuksesta tuollainen E27 40 tai 60
wattinen vakiolamppu ei kestä vuosikausia, pari ehkä kolme? Riippuu ihan siitä
kestääkö sen elektroniikka vai ei?

Mitä tulee tuohon sähkön säästöön tulee, niin uusia laitteita hankkiessa pitäisi
miettiä tarkkaan sen todellinen tarve? Itse olen aina vältellyt näitä trendikkäitä
uutuuksia, joten ei tämä sähkön kallistuminen vaikuta oikeastaan arkeeni juuri
mitään.

Työhuoneeni harrastekulutus on Kwh-mittarin takana ja jostain syystä 2011
vuoden kulutus oli vielä 330kW/v. Mutta 2021 se on pudonnut 150kW/v. Eli
ikääntyminen näyttää säästävän sähköä kaiken parhaiten Silmänisku

Markku  Pyöritä silmiä

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A15W
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 179
Re: Tehonkulutus
Vastaus #33 - 17.09.2022 klo 01:17:43
Tulosta viesti  
Havaittu myös käytössä, että mm.LED-varatievaloissa ne hiipuu/hiipui vuosien jälkeen(Pitkästä LED-rivistä osa himmenee huomattavasti toisiinsa verrattuna), ehkä kokonaisuutena jopa pahemmin kuin pienloistelampulla (jotain 4-5W) toteutuneissa ratkaisuissa. Surullinen
Eikös nämä E27 kantaiset s. filamet-lamppu pitäis kestää paremmin, kun on vain tasuri ja vastus..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1351
Re: Tehonkulutus
Vastaus #34 - 17.09.2022 klo 13:54:39
Tulosta viesti  
Löytyhän vihdoinkin kaavakkeen joka laskee A.B,C....:n tehokkuusarvot ja tämä on uusin voimassaoleva tapa ja koskee vain lamppuja. En tiedä kuinka pesukoneen arvot lasketaan
Pakko laittaa kuvana kun en löydä ASCII eikä UNICODET tässä HP Probookissa. Yritin kääntää suomeksi kaavan parametrit.
 
Tulos siis vastaa kirjaimen lukuarvo.

LGL
  

TehoKaava.jpg ( 18 KB | 119 latausta )
TehoKaava.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 884
Re: Tehonkulutus
Vastaus #35 - 17.09.2022 klo 17:48:04
Tulosta viesti  
Tuli myös kokeiltua ledilamppuja edellisessä maaseutuasunnossa

http://hovirinta.fi/

Hankin muutaman lampun ja otin käyttöön välittömästi. Siinä kävi kuitenkin hassusti kun ensimmäinen ukonilma tappoi ne kaikki. Hehkulamput eivät olleet milläänkään.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 644
Teho ja tehokerroin
Vastaus #36 - 19.09.2022 klo 13:04:41
Tulosta viesti  
Laitoin eräälle kotimaiselle toimittajalle kysymyksen:
Teho on 4,9 W, jännite 220-240 V ja virta on 47 mA. Jännite- ja virtatiedoilla saadaan tehoksi noin 10 VA.
Onko tuo 4,9 wattia pätöteho, eli onko tuo lamppu melkoinen induktiivinen (tai kapastitiivinen) kuorma verkkoon?

Vastaus tuli:
Lampun ilmoitettu tehokerroin 0,50 meidän sivuilla eli pätötehoa tuossa ilmoitetaan.

Siis mietintä:
Onko järkeviä sähköverkon kannalta tuollaiset tehokertoimet?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1595
Sijainti: Espoo
Re: Tehonkulutus
Vastaus #37 - 19.09.2022 klo 20:56:22
Tulosta viesti  
Alkaa suistua vähän pois aiheesta, mutta laitetaan kuitenkin linkki tänne. Etsiskelin juttuja epälineaarisista kuormista ja niiden vaikutuksesta sähköverkkoon. Eteen sattui tällainen diplomityö. Mielenkiintoista luettavaa. Jakeluyhtiöt ovat kohta ihmeissään tässä muuttuvassa ympäristössä. Isojen synkroonigeneraattoreiden rinnalle alkaa nousta myös kaikenlaista "epälineaarista tuotantoa". Kuormissahan peli on jo menetetty, mutta uusi lisähaaste tulee olemaan vielä sähköautojen pikalaturit.

Yliaallot ja niiden vaikutus Carunan verkkoon

https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/34371

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1351
Re: Tehonkulutus
Vastaus #38 - 15.10.2022 klo 17:04:56
Tulosta viesti  
Nostan tämä aihe vielä  kerran framille kun en muistanut että kaapissa oli vanha tehonmittari UHER merkitty 1969. Mielenkiintoinen juttu tässä on se, ettei mittaa sähkönkulutusta jos menee alle tietyn wattimäärän. Lampussa oli LED 4,5W mutta UHER ei reagoinut, odotin että pyörä olisi liikkunut mutta jäi paikalleen. Nykypäivän mittarit varmaankin "sniffaa" jo 1 watin kulutusta.
 
Kuvassa UHER:n taulu jossa pienimmät luvut ovat sadasosat kiloWatista, eli 10 Watti on pienin osa näytössä.

LGL
  

UHER_kW_Messer.jpg ( 274 KB | 126 latausta )
UHER_kW_Messer.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2661
Sijainti: Perniö                
Re: Tehonkulutus
Vastaus #39 - 15.10.2022 klo 18:15:35
Tulosta viesti  
Tarkoitus ei ole hienostella, mutta näissä käsitteissä on jatkuvasti virheitä, erityisesti, kun sähkönkulutusta ja hintoja käsitellään uutisissa.

Lainaus:
kaapissa oli vanha tehonmittari...


Tämä mittaa energiankulutusta (kWh), siis tehoa aikayksikössä, ei tehoa (W/kW).
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2764
Re: Tehonkulutus
Vastaus #40 - 15.10.2022 klo 20:04:03
Tulosta viesti  
Noilla mekaanisilla kWh-mittareilla on olemassa joku minimikuormitus jolla ne lähtevät liikkeelle. Koska lepokitka on aina suurempi kuin liikekitka, pyörivät ne kerran liikkeelle lähdettyään pienemmälläkin kuormituksella. Testailin näitä asioita kotona joskus 80-luvulla, mutta tulokset ovat hävinneet ajan saatossa. Aika pienellä, muutaman watin teholla mittari kuitenkin muistaakseni lähti liikkeelle.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1351
Re: Tehonkulutus
Vastaus #41 - 15.10.2022 klo 21:23:36
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tämä mittaa energiankulutusta (kWh), siis tehoa aikayksikössä, ei tehoa (W/kW).


Kuriositeettina tässä on virran ja levyn pyörimisnopeuden suhde. Tuossa on ilmoitettu 350 U/kWh tarkoittaen kierrokset tunnissa kun kuorma on teholtaan 1000 W. Tästä voidaan laskea virran kun tiedetään levyn pyörimisnopeus.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 644
Re: Tehonkulutus
Vastaus #42 - 16.10.2022 klo 10:57:21
Tulosta viesti  
Sähkötekniikan käsikirja 1 (Tammi 1975, viides painos) kertoo sivuilla 188 -195 kWh-mittareista. Kirja mainitsee: "Induktiomittari käynnistyy n. 0,3 %:n nimellisteholla".

Tuohon liittyy varmaan kitkat sekä akselilla oleva tyhjäkäynnin pyörintäeste.

Tuo kirja kertonee enemmän kuvien kanssa.

Heikki M
« Viimeksi muokattu: 16.10.2022 klo 16:05:29 Kirjoittaja Heikki M »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2012
Re: Tehonkulutus
Vastaus #43 - 02.03.2023 klo 10:30:29
Tulosta viesti  
Aiheeseen liittyen tutkin omakotitalossani tehonkulutusta. Satunnaisella hetkellä eilen mittari tikitti (ledin välkkyminen) tahtiin 1 pulssi/12 sec . Tunnissa 300 pulssia. Mittarissa lukee, että 1000pulssia/1KWh. Eli tehon kulutus oli (vain!) 300W. Laitoin päälle kiukaan (muka 8kW) ja pulsseja tuli 0,65sek välein. Tunnissa tulisi 5538 , joka vastaa 5,538kW tehoa. Miksi vain tuo teho?? Taitaa olla kiukaasta 1 vastus pois pelistä?? 

Noita pulsseja laskemalla saisi tehtyä melko helposti tehomittarin. Onkos tällä sivustolla ollut aiemmin juttua tälläisistä mittarareista?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timohannes
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 334
Sijainti: Lievestuore
Re: Tehonkulutus
Vastaus #44 - 02.03.2023 klo 11:50:13
Tulosta viesti  
Tältä voorumilta en tiedä onko asiasta jo juttua. Mutta kyllä näitä konsepteja on netissä ollut ainakin jo kymmenen vuotta. Tässä yksi, toteutettu Arduinolla, aika halpa:  https://www.mysensors.org/build/pulse_power
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 
Lähetä aiheTulosta