Normaali aihe Helvar Stereomaster 1000 (Luettu 1503 kertaa)
villeke
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Tornedalen
Helvar Stereomaster 1000
15.10.2021 klo 16:47:06
Tulosta viesti  
Tervehdys,

Minulla on tuollainen Helvarin Stereomaster 1000 (vastaava laite kuin B&O Beomaster 900).

Radioon on vuosien saatossa tullut pieniä "vikoja", joihin toivoisin etevämpien elektroniikka- ja radioharrastajien mielipidettä.  Hymiö

- Ensinnäkin, FM-stereo ei tahdo aina kytkeytyä päälle, jos laite on ollut muutamia päiviä käyttämättömänä. Tähän auttaa kun kytkee levysoitin- tai nauhuripuolen päälle jolloin stereovalo syttyy, ja sitten vaihtaa FM-puolelle. Silloin FM-stereokin toimii moitteetta niin kauan kuin laitetta kuuntelee. Olen miettinyt, voiko tuohon olla syynä IF-vahvistimina toimivat AF116/AF126 -trankut? Noissa on ilmeisesti ollut sitä viiksiongelmaa?

- FM-viritys "rahisee". Samalla tavalla kuin potikka jossa on huono kontakti. Voiko FM-virityskonkassa olla pölyä joka tämän aiheuttaa? AM-puoli jossa on oma virityskonkkansa, toimii moitteetta.

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Re: Helvar Stereomaster 1000
Vastaus #1 - 15.10.2021 klo 17:49:18
Tulosta viesti  
Oletko tehnyt korjaustoimenpiteitä radiolle?
Aloita virtalähteestä, säädä jännite kaavion mukaan - tietysti voisit muuttaa jännitesyötön 240 V:n ~ asentoon. Joukon jutussa oli ulalla joku kontaktivika;
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1541238161/#14
Mun jutun sä olekin jo lukenut. mä epäilen siinä olevan noita kontktivikoja. Tarkista stereodekooderin lampun ohjaustransistorin toiminta ja kannalle tuleva jännite - säädä tarvittaessa.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

villeke
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Tornedalen
Vastaus #2 - 15.10.2021 klo 19:35:28
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta. Olen aikoinaan muuttanut radion 240V:lle samalla kun vaihdoin palaneet asteikkolamput ja kunnostin puukotelon. Silloin ei tullut kyllä mitattua ja säädettyä 24V jännitettä... Näköjään stereodekooderi tarvitsisi 24V, voihan se olla että käy nyt vajaalla jännitteellä.

Kytkiksen mukaan stereodekooderin MPX-signaali menisi FM-kytkimen kautta, jos siinä olisi kontaktiongelmaa niin luulisin että koko ULA-puoli olisi mykkänä..?

Tosiaan FM ei kuulu stereona ollenkaan jos lamppu ei syty, kun lamppu syttyy niin stereoäänikin kuuluu.  Hymiö

Onkohan tuolle Helvarille olemassa huoltomanuaalia, suomenkielistä? Minulla on vain Beomaster 900 -manuaali.

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #3 - 16.10.2021 klo 18:15:15
Tulosta viesti  
Onko sulla virtalähteessä toi lisäkonkka? http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1531674813/#6
Joukon juttussa oli linkki toiseen ulkomaalaiseen korjausketjuun - lue.
Stereodekooderin merkkivalon ohjaustrankku näkyy kuvassa oikealla ja alla kannanjännitteen säätöpotikka. Kortilta lähtevä johtonippu liitetään putkikannan liittimellä muuhun elektroniikkaan ja noissahan on ollut aina huonoja kontakteja - tarttis varmaan tehdä jotain &) &)

Tietty voisit myös tarkistella noita trankkujen jännitteitä, kun niitä on hyvin merkitty kaavioon.

Kontaktivika voi esiintyä myös osittaisena eli kasvaneena vastuksena liitoskohdassa mm. Sitten nuo vakiolöpinät - tarkista piirikortilla olevia juotoksia. Usein ihmiset vaihtavat komponentteja ja samalla korjautuu huonoja juotoksia Täh Täh

Huomaa säröt piirikortin yläreunassa reän kohdalla, voi aiheuttaa foliokatkoksia. Muuallakin.

Stereo-dec-kortti_BEO900.jpeg ( 289 KB | 145 latausta )
Stereo-dec-kortti_BEO900.jpeg

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu