Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
› Moottoripähkinä / mysteerivastus
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu:
[1]
2
Lähetä aihe
Tulosta
Moottoripähkinä / mysteerivastus (Luettu 4222 kertaa)
OH2NLT
God Member
Poissa
Viestejä: 1517
Sijainti: Espoo
Moottoripähkinä / mysteerivastus
17.04.2021 klo 02:43:54
Tulosta viesti
Tämä menee vähän off topikin puolelle, mutta kysymys on senverran mielenkiintoinen, että laitan tarinan tänne. Korjasin tällaisen Hilti TE10 poravasaran. Tai tarkemmin rakensin yhden toimivan kahdesta raadosta.
Koneessa on sarjamoottori ja siinä suunnanvaihtokytkin. Moottoria ajetaan vaihekulmasäätimellä. Tässä ei ole vielä mitään outoa eikä uutta. Hiilisillassa on 5k1 0.25W vastus mikä on kytketty toisen kenttäkäämin yli (kuva alla). Vastus on vain toisen käämin yli.
Nyt moottoritietäjät. Mikä on tämän vastuksen tehtävä?
Käytännön lisätietona. Mulla oli kaksi raatoa missä molemmissa tämä vastus oli palanut. Molemmat kenttäkäämit on noin 12mH ja roottori hiili-hiili välillä noin 5mH. Pyörivissä koneissa jännitesuhteet ei todennäköisesti mene induktanssien suhteessa, mutta jos tuosta laskee staattisen tilan jännitteet niin yhden kenttäkäämin yli vaikuttaisi98V jännite eli tuossa 5k1 vastuksessa menisi 20mA virta ja siihen jäisi 1,9W teho. Tässä siis pari hyvää kusymystä. Vastuksen tehtävä ja miten se voi kestää tuossa paikassa. No otannalla n=2 sen vikaantumistiheys on 100%.
Hilti_TE10_moottori.jpg
( 218 KB | 140 latausta )
Hilti_TE10_korjaus.jpg
( 174 KB | 129 latausta )
IP kirjattu
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa
SRHS #313
Viestejä: 1254
Sijainti: Espoo
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #1 -
17.04.2021 klo 13:58:55
Tulosta viesti
Tuota ovat muutkin ihmetelleet:
https://www.fixya.com/support/t13750354-hilti_te_5_burnt_resistor_value
Vastausta probleemaan ei ole kukaan osannut antaa. Tuskinpa sen sentään pitäisi olla sulake!
Rami - OH1AYG - OH2AUS
WWW
Skype/VoIP
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #2 -
17.04.2021 klo 16:42:16
Tulosta viesti
Olisiko vastuksen tarkoitus suojata nopeuden säädintä induktanssin antamalta piikiltä?
IP kirjattu
reiskaj
Full Member
Poissa
SRHS 17, OH2HK
Viestejä: 177
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #3 -
17.04.2021 klo 16:46:48
Tulosta viesti
Jukka Rajala, Tuli mieleen sama ajatus: transienttien leikkaaja?
73 Reiska OH2HK
Reino Janhunen
Skype/VoIP
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #4 -
17.04.2021 klo 19:48:27
Tulosta viesti
Juuri se, diodi ei tuossa toimisii varmaankaan kuten releen käämin rinnalla.
IP kirjattu
Maja
God Member
Poissa
SRHS 478
Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #5 -
17.04.2021 klo 20:13:24
Tulosta viesti
Taitaa olla kaavasta päätellen käämien resistanssien tasausvastus, samanlainen löytyy joistakin
Philipsin isompien sydänmuuntajien toisioista arvolla 2,2ohm/400mW? Tällä nähtävästi saadaan
käämien resistanssit identtisiksi.
Markku
IP kirjattu
OH2NLT
God Member
Poissa
Viestejä: 1517
Sijainti: Espoo
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #6 -
17.04.2021 klo 20:37:18
Tulosta viesti
Vastausta en tiedä vielä, mutta vastaväitteitä veikkauksiin.
- Ei ole sulakevastus koska on käämin rinnalla.
- Ei ole snubberi eli induktiopiikin leikkaaja. Tähän on parempia komponentteja ja paikkoja. VDR, RC-piiri tai Zenerit seläkkäin. Oikea paikka on koko moottorin yli eikä yhden käämin yli.
- Sarjamoottorissa käämien balansoinilla ei ole mitään merkitystä. Pyörivässä sähkökoneessa käämi on epälineaarinen induktanssi eli resistanssilla ei ole mitään merkitystä.
IP kirjattu
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa
SRHS #313
Viestejä: 1254
Sijainti: Espoo
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #7 -
18.04.2021 klo 00:35:15
Tulosta viesti
Voisiko se jollain tavalla parantaa moottorin toimintaa säätimen minimirajoilla?
Rami - OH1AYG - OH2AUS
WWW
Skype/VoIP
IP kirjattu
OH2NLT
God Member
Poissa
Viestejä: 1517
Sijainti: Espoo
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #8 -
18.04.2021 klo 01:07:09
Tulosta viesti
Ei looginen/uskottava selitys. Sarjamoottori kun on symmetrinen laite. Miksi olisi vaan toisessa käämissä.
Vaihekulmasäätö on lisäksi tunteeton kuormalle. Triakki laukaistaan halutussa kohdassa puoliaallon nousua ja sitten se pysyy auki seuraavaan nollakohtaan asti.
Lisää hyviä arvauksia jos varmaa tietoa ei ole. Mulla on oma olettama vastuksen tarkoituksesta, mutta en paljasta sitä vielä.
Vielä lisää dataa moottorista. Tyyppikilven teho 450W. Kummankin kenttäkäämin DC vastus 4,7 ohmia.
IP kirjattu
Heikki M
God Member
Poissa
SRSH
Viestejä: 618
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #9 -
18.04.2021 klo 06:05:40
Tulosta viesti
Toimiiko tuo moottori ilman vastusta?
Heikki M
IP kirjattu
apaija
Full Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 192
Sijainti: Loimaa
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #10 -
18.04.2021 klo 08:31:47
Tulosta viesti
Kun lopettaa poraamisen niin moottori pyörii vielä hetken kääntyen generaattoriksi. Koska takana ei ole kuormaa generaattorille niin jännite hyppää suureksi ja rikkoo säätimen. Vastus kuormittaa ja leikkaa jännitteen.
Joo kunhan arvailin mutta aivan loistava teoria.
IP kirjattu
RJL
God Member
Poissa
SRHS 612
Viestejä: 2584
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #11 -
18.04.2021 klo 09:19:48
Tulosta viesti
Mitään en moottoreista tiedä, mutta jännitteiden jakautumisen käämien välille voisi kuvitella seuraavaa skenaariota.Tyhjäkäynnillä moottorissa roottori kehittää kaiken käyttöjännitteelle vastakkaisen smv:n. Kestomagneettimoottorissa näin tapahtuu täysin. Tässä sarjamoottorissa pieni osa käyttöjännitteestä tuhlautuu kenttäkäämeihin, jotka ajavat saman asian kuin kestomagneetit. Mutta vain pieni osa, näin 1/4 Watin vastus saattaisi kestääkin. Mutta kun moottoria kuormitetaan liikaa, pienenee roottorin tuottama smv, ja jännite nousee suuremmaksi kenttäkäämien yli, vastus ei enää kestäkään.
Jospa se vastus onkin siellä vaan indikoimassa että konetta on käytetty liian raskaasti, eikä takuun tarvitse vastata hajoamisesta? Mitään järkevää toiminnallista merkitystä on vaikea keksiä, suhteessa kenttäkäämin impedanssiin 50 Hz:lla, vastuksella ei ole mitään merkitystä.
Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
IP kirjattu
pekmatval
God Member
Poissa
Viestejä: 1941
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #12 -
18.04.2021 klo 21:08:52
Tulosta viesti
Heikki M kysymys on aiheellinen. Mitä vaikuttaa jos osa on pois?
1. toiminta muuttuu?
2. tulee enempi häiriöitä (johtuvat/säteilevät)? (ja sulla on kaikki maailman mittarit mitata noi)
ja vielä:
3. onko osa tosiaan ollut vastus? Nyt palanut, joten mikä oli alunperin?
Jos on tosiaan ollut 5,1K (0,25W) vastus, niin on kokenut 50Vrms ac jännitteen palaakseen .. mikä sen on aiheuttanut? DC ei voi olla, koska on käämin rinnalla.
Laittaisin tilalle 2 kpl 10K (0,5W) ja poraisin kiveen reikiä
Pekka
«
Viimeksi muokattu: 18.04.2021 klo 21:43:14 Kirjoittaja pekmatval
»
IP kirjattu
Maja
God Member
Poissa
SRHS 478
Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #13 -
18.04.2021 klo 22:24:00
Tulosta viesti
Onko nuo vastukset sijoitettu mahdollisesti tuohon kääntyvään hiilisiltaan?
Jos on niin ne suojaavat hillisillan liukuja, se on ainoa järkevä selitys niiden
olemassa ololle, joten ei kannata missään nimessä jättää kokonaan pois!
Markku
«
Viimeksi muokattu: 18.04.2021 klo 22:50:39 Kirjoittaja Maja
»
IP kirjattu
OH2NLT
God Member
Poissa
Viestejä: 1517
Sijainti: Espoo
Re: Moottoripähkinä / mysteerivastus
Vastaus #14 -
18.04.2021 klo 22:48:05
Tulosta viesti
Rintamalinjat alkavat muodostua.
Oma teoriani on täsmälleen sama kuin RJL Reijon. Muuta tehtävää en vestukselle keksi kuin ylikuorma / takuu indikaattori. Mitoitettu siten , että normaali ajossa savu pysyy paketissa, mutta betonirautaan jumiin ajossa palaa. Takuuhuollossa sitten turha selittää, että porasin 5mm terällä kahitiileen. Tätä ajatuksenjuoksua tukee vielä kuvassa näkyvä valkoisella merkkivärillä reunustettu ikkuna mistä vastuksen näkee. Aika ovela juttu. Toisessa kuvassa saman vastuksen vaihto kakkosraadon hiilisiltaan. Tästä oli hävinnyt tuo valkoinen merkki, mutta muuten sama rakenne kuin ensimmäisessä. Vastus on voelä hyvin suojattu omaan lokeroonsa, että palamisesta ei seuraa muita ongelmia.
En jaksa enään purkaa konetta mittailua varten mutta eiköhän tämä ole ratkaistu jos muita perusteltuja ehdotuksia ei tule.
Se selvisi jo aikaisemmin, että mitään havaittavaa vaikutusta koneen toimintaan tuolla vastukselle ei ole.
kontrolli-ikkuna.jpg
( 72 KB | 130 latausta )
Vastuksen_vaihto.jpg
( 156 KB | 130 latausta )
IP kirjattu
Sivu:
[1]
2
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet ««
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2024. Kaikki oikeudet pidätetään.