Normaali aihe Sähköturvallisuus (Luettu 3089 kertaa)
OH8UBJ
God Member
Poissa

Sähköturvallisuus
02.03.2020 klo 16:50:08
Tulosta viesti  
Selailin taas "Kolumbus"- kokoelmaani.

Vuoden 1959 kirjassa on sekä pienen verkkokäyttöisen audiovahvistimen, että kokeilukäyttöön tarkoitetun verkkomuuntajan(kirjassa "vaihemuuntaja") rakennusohje.

Kirjan kohderyhmä, n. 10-15- vuotiaat huomioiden....
...aika hurjaa, ettei vahvistimen rakennusohjeessa mainita puolella sanalla sähköiskun vaarasta.
Laitteessa ei myöskään ole sulaketta ensiö- eikä toisiopuolella.

Verkkomuuntajaohje on vielä hurjempi.

Liitteenä kuva verkkojohdon liitännästä ensiöön.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Re: Sähköturvallisuus
Vastaus #1 - 02.03.2020 klo 17:13:15
Tulosta viesti  
Minulla on tuo sama kirja. Tuota eristysnauhaviritystä olen itsekin ihmetellyt. Jännitteiset ruuvitkin on ruuvattu suoraan puuhun, joka ei ole eriste. Eipä ole rakenteluohjeen muuntajassakaan eristykset kovin kaksiset. Luulisi Sveitsissä sähköturvallisuusasioiden olleen 60 vuotta sitten paremmallla tolalla.

Ensimmäisen kerran lueskelin tuota kirjaa joskus ehkä 12-vuotiaana, asia pisti silmään jo silloin. Minulla oli sentään jonkinlainen käsitys sähkölaitteiden rakenteesta, tuli mm. vaihdettua silitysraudan vastuskin joskus. Aikamoista helmien pujotusta se homma siihen aikaan oli.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #2 - 02.03.2020 klo 17:54:21
Tulosta viesti  
Helmien pujotus silitysraudan vastukseen tuli tutuksi, kun olin 15-vuotiaana kesäpoikana radiohuollossa 1966.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #3 - 02.03.2020 klo 18:40:56
Tulosta viesti  
Tohon aikaan sellainen ylellisyystarvike kuin maalaisjärki oli vielä käytössä, nykyäänhän se taitaa olla jopa kiellettyä, ainakin kun katselee noita työturvallisuusmääräyksiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NT
God Member
Poissa

SRHS #840

Sijainti: Pännäinen
Vastaus #4 - 02.03.2020 klo 19:59:30
Tulosta viesti  
Tuolloin myös sekä sähköalan ammattilaisten että maallikoiden kuolleisuus sähkötapaturmiin oli suurin mitä se suomessa koskaan on ollut. Käyrää löytyy Tukes:n webistä 1945 lähtien. Myöskään työturvallisuus ja säädökset ei tulloin olleet tämän päivän tasoisia. Minulle kerrottiin, kun aloittelin työnjohtajana paikallisessa sähkölaitoksessa, miten alakerran avokytkinlaitoksen kiskot aikanaan oli jatkettu: Kumisaappaat jalkaan, kumirukkaset käteen ja eikun jännitteisten 380 V kiskojen päällä seisten asentaja porasi käsikoneella 8 mm reiät kuparikiskoihin jatkoja varten... Pyöritä silmiä

Tapaturmakuolemat.JPG ( 47 KB | 251 latausta )
Tapaturmakuolemat.JPG

Thomas
Sivun alkuun
IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #5 - 03.03.2020 klo 13:38:35
Tulosta viesti  
Sähköturvallisuuden, kuten myös muun työturvallisuuden parantuminen on hyvä asia. Sääntöjen ja ohjeiden parantumisten lisäksi on maalaisjärki aina säilytettävä...

Mitenkäs sanottiin liikennepuolella aikoinaan: Parempi katsoa katua kuin katua.

Mutta tuohon OH8UBJ:n aloitukseen ja Kolumbus-kirjoihin. Minulla on hyllyssä muutama kaksois- ja kolmoiskappale. Joutavat pois, mutta en muista mitä oli ylimääräisenä. Laittaakaa viestiä tulemaan, jos kiinnostusta.

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu