Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Itse tehty vastaanotin (Luettu 23324 kertaa)
pekmatval
God Member
Poissa

Itse tehty vastaanotin
10.02.2020 klo 23:56:28
Tulosta viesti  
Tuli taas hankittua 'romua' nurkkiin. Myyjän mukaan tämä itse tehty  vastaantotin 'toimii' jotenkin .. pihisee.   Pikaisesti kokeilin, että ei pihisi, mutta hurisee kivasti verkon äänellä. 

Ohessa pari kuvaa. On ilmeisesti hiukan parempaa laatua oleva vastaanotin?

« Viimeksi muokattu: 11.02.2020 klo 00:39:58 Kirjoittaja pekmatval »  

edestd_004.jpg ( 231 KB | 286 latausta )
edestd_004.jpg
sisus_pddltd.jpg ( 245 KB | 287 latausta )
sisus_pddltd.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Re: Itse tehty vastaanotin
Vastaus #1 - 11.02.2020 klo 00:05:27
Tulosta viesti  
Ja "sokerina pohjassa' oli kytkis.  Monelta osin en tajua toimintaa. Tässä sitä taas on opiskeltavaa.

Toisessa kuvassa on kide, joka löytyy laitteen sisältä.

kytkis_003.jpg ( 328 KB | 282 latausta )
kytkis_003.jpg
kide.JPG ( 50 KB | 243 latausta )
kide.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 11.02.2020 klo 00:41:37
Tulosta viesti  
Näyttäs löytyvän amatöörialueet, ja kide kuuluu beat-oskillaattoriin, jotta saa soinnuttoman sähkötyksen kuuluviin.
Edit: juu ei menny sinne päinkään, raimolla valistuneempi arvaus. Kalibraattoriin kide näyttää kuuluvan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2020 klo 01:09:33 Kirjoittaja Blaekie »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Vastaus #3 - 11.02.2020 klo 00:54:54
Tulosta viesti  
Näyttää yhden bandin superilta kahdella viritetyllä etupiirillä. Asteikolle kalibroidut muut bandit lienevät kuunneltavissa erillisen konvertterin kanssa. 6BE6 on värähtelevä sekoittaja. Antennipiiriin on linkitetty 3,5MHz:n kidekalibraattori ja ilmaisimelle syötetään tarvittaessa BFO:n (EF85) signaali, jonka taso on potikalla säädettävissä.

VT-asteiden katodipuolen lankapotikat säätävät mielestäni molemmat VT-vahvistusta, naamataulussa toinen on merkitty "st-voimak."

Leiviskän veistämä kide kertoo, että laite ei ole ihan äskettäin rakennettu.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 12.02.2020 klo 00:12:36
Tulosta viesti  
Tutkimus jatkuu  vinkeistä viisaampana. 

Kuvassa 1 näkyy sisusta. Todella siistiä työtä. Itsetehty?  Ainakin mekaniikka vaikuttaa viilalla nakerrellulta.

Hurinalle löytyi melko nopeasti syy. Suotoelkon runko toimii miinuksena ja hapettuminen esti konkan miikan kytkeytymisen laitteen runkoon.  Raon puhdistus ja konkan kiristys ... ja hurinat hävisi. 

Radiosta alkoi heti kuulua asemia.  Radion kääntely kuitenkin aiheutti kovaa rahinaa.   Tökin osia puutikulla yksitellen ja vika löytyi selaisen väliotollisen tehovastuksen keskikontaktista.  Tuo vastus oli säädetty arvoon 2,5K ... laitoin tilalle kiinteän 2,7K. Rahinat loppui.

Kuten kuvista näkyy, niin Radiossa on oikeasti kaikki nuo naamataulun taajuusalueet . Kuuluvuus on hyvä.  Välitaajuusosan ja suurtaajuusosan vahvistusta voi erikseen säätää.  Sopivilla asetuksilla tällä kuuluu kohinattomasti . Levitys-nappula  on taajuuden hienosäätö. Tuota Beat- juttua en oikein tajua, mutta niillä nappuloilla on myös oleellinen vaikutus kuuluvuuteen.  Tämä asia pitää opiskella.  Tuonnempana paneudun kuunteluun enempi.

Sitten yleistä ihemettelyä.

Muuntajan AC= 256v kuormitettuna. Ja DC 304V. Kytkiksessä on 250V.  Olisko syytä tiputtaa?  Powerissa on stabilointiputki, jolla tehdään 150Vdc (toimii).   Tehopuolen johdot ovat huonosti eristettyä 'paukkulankaa'.

Pääteputken Katodilla on 300ohm vastus ja sen läpi meni 30mA. Turhan paljon tuolle pikkuiselle pääteputkelle EL95?  Muutin vastuksen 560 ohmiin ja virta tippui 18mA'iin.  Yhä kuuluu kovaa. 

sisus_alta_001.jpg ( 261 KB | 279 latausta )
sisus_alta_001.jpg
kanavat.jpg ( 139 KB | 260 latausta )
kanavat.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3NWD
God Member
Poissa

Vastaus #5 - 12.02.2020 klo 08:17:13
Tulosta viesti  
Kelasarjoja myytiin rakentelijoille valmiina eri tarkoituksiin. Tuliko niissä asteikkomekanismikin mukana?

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Vastaus #6 - 12.02.2020 klo 08:47:28
Tulosta viesti  
Täältä löydät selvityksen käsitteelle Beat oscillator.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beat_frequency_oscillator

Geloson 2601 kelasarja näyttää olleen tuotannossa jo v. 1949.
Täällä tarkempaa tietoa siitä: https://www.mirabell.org/Geloso/BTG.pdf/Bo42.pdf
Samassa dokumentissa esimerkkejä (skemoja) kelasarjalla toteutetuista vastaanottimista.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2020 klo 10:26:19 Kirjoittaja artosalo »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #7 - 12.02.2020 klo 12:06:07
Tulosta viesti  
Lueskelin Arton antamaa linkkiä. Osin tajusinkin, mutta tuo sideband osuus vaatii lisää paneutumista. Ei aukene maallikolle ensilukemalla. Jokin Suomenkielinen (selkokielinen) juttu olisi poikaa.

Palaan vielä tuohon  radioon sen verran, että olisiko fiksua pudottaa Mosfet'llä  Dc tasolle 250V.  Miksi 'paistaa' osia turhaan isolla DC'llä?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2020 klo 13:24:54 Kirjoittaja pekmatval »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #8 - 12.02.2020 klo 12:25:27
Tulosta viesti  
BFO on kuin supervastaanottimen sekoitusasteen oskillaattori. Superin sekoittajassa syntyy antennisignaalin ja paikallisoskillaattorin erotustaajuutena välitaajuus. Käytettäessä BFO:ta syntyy ilmaisimessa välitaajuuden ja BFO-taajuuden erotuksena äänitaajuus. Esim kuunnellaan sähkötystä, välitaajuudella 455 kHz tulee ilmaisimeen pelkkiä kantoaallon pätkiä, mutta koska kantoaaltoa ei ole moduloitu mitenkään, ei pientaajuuteen mene mitään. Mutta jos syötetään ilmaisimeen toinenkin signaali BFO:n 456 kHz, syntyykin sekoitustuloksena 1 kHz signaali, joka onkin jo korvin kuultavissa. Tämä yksinkertaistettuna, jätetään muut sekoitustulokset pois.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Vastaus #9 - 12.02.2020 klo 13:24:16
Tulosta viesti  
Vastaanottimessa näyttää olevan Geloson kelasarja. Sitä, kuten ei myöskään bandikytkimiä, ole piirretty skemaan ensinkään. Siksipä se näyttää yhden alueen laitteelta.
Asteikon oikean alakulman alapuolella oleva nimeämätön nuppi on ilmeisesti alueenvalintakytkin.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #10 - 12.02.2020 klo 15:49:03
Tulosta viesti  
Verkkojohto on aika vanhaa, kun KEVI = punainan tai oranssi. Varmaan ennen vuotta 1965 Pyöritä silmiä

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Pitkänlinjan radioharrastaja

Vastaus #11 - 12.02.2020 klo 16:07:38
Tulosta viesti  
Panasonicissa bfo toimii niin että kun halutaan kuunnella ssb-lähetettä... napista bfo päälle ja nupista säätäen vasemmalle = lsb, oikealle = usb säädetään kunnes ääni on korvaan miellyttävä. Veikkaan että tuokin toimii samansuuntaisesti?

bfo.jpg ( 109 KB | 257 latausta )
bfo.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #12 - 12.02.2020 klo 17:48:18
Tulosta viesti  
BFO toimii juuri kuten Urkki selosti.  Tosin suunnista LSB/USB en tiedä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Pitkänlinjan radioharrastaja

Vastaus #13 - 12.02.2020 klo 18:26:46
Tulosta viesti  
Suunta riippuu siitä mitenpäin potikka on kytketty.
Keskikohdankin säätöasetus voi olla hieman pielessä mutta sen pystyy testaamaan AM-lähetteellä. Kun AM-lähete on keskitaajuudella niin BFO:n ulina lakkaa kun potikan säätö on keskellä. Toisaalta jos potikan keskikohdan asetus on oikein tehty niin AM-lähetteen keskikohta löytyy siitä missä BFO:n ulina lakkaa kun potikka on keskiasennossa. Selkeää Virnistys
No. Eipä se ole niin tarkkaa kun tuo asteikkokaan kovin tarkka ole kunhan molemmat ssb-modet kuuluu jossain potikan asennossa selkeästi niin kaikki on hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Vastaus #14 - 12.02.2020 klo 21:59:39
Tulosta viesti  
Putken anodilla oleva potikka säätää beatin lähtötasoa. Se on tarpeen erilaisilla signaalinvoimakkuuksilla. Taajuus säätyy virityspiirin kiinteän konkan rinnalla olevalla 50pF säätökonkalla.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4
Lähetä aiheTulosta