Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 4 5 [6]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Antennivahvistin kokeilu SDR boxille (Luettu 38574 kertaa)
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2770
Re: Antennivahvistin kokeilu SDR boxille
Vastaus #75 - 08.02.2020 klo 17:12:17
Tulosta viesti  
Sitten siinä täytyy olla jotain vialla. Noita on tehty useita NDB-alueen kuunteluun, ja kaikki ne ovat toimineet hyvin. Hakkaavat lyhyet langat mennen tullen. Etänä en edes yritä arvailla, mikä voisi olla murheena? Signaalivoimakkuudet pitäisivät olla lähellä lankaa, mutta pohjat sitten paljon alempana. Toisaalta, koska olen yksiputkisellani kuunnellut pitkin talvea BBC 909 ja 810 iltaisin nautittavasti, riittää signaalinvoimakkuuttakin.

Omassa pystyloopissani on sivun pituus luokkaa 2,5 m, joten sillä pitäisi pärjätä. BBC 198 kHz tulee vielä tähänkin vuodenaikaan ympäri vuorokauden kuunneltavasti. 3699 ukot kuuluu 59+.

Edit: Omassa vahvistimessanikin toroidi on 75-materiaalia. Onhan pystylooppisi salmiakkimallinen, jolloin syöttöpiste on symmetrisesti puoliskojen suhteen? Kulmasta syöttö ei ehkä toimi, jos on neliölooppi?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Urkki
God Member
*****
Poissa


Pitkänlinjan radioharrastaja

Viestejä: 630
Re: Antennivahvistin kokeilu SDR boxille
Vastaus #76 - 08.02.2020 klo 17:22:37
Tulosta viesti  
Tein simulaatiomallin tuosta ja kaikki dc-jännitetasot vastaa simulaatiota todellisuudessa. Paha sano mistä kiikastaa? Vahvistinkin vahvistaa selkeästi kun on virta päällä/pois ja antaa kuvan että tämähän toimii mutta kun vertaa suoraan kytkentään ilman vahvistinta niin toteaa että kokonaisuus on huonompi.
Muuten tuo BBC tulee myös 35 metrin langalla ympärivuorokautisesti ihan hyvin.
Edit. Syöttöpiste oli loopin alasivun keskellä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1597
Sijainti: Espoo
Re: Antennivahvistin kokeilu SDR boxille
Vastaus #77 - 08.02.2020 klo 17:27:18
Tulosta viesti  
Heti mieleen tuleva kysymys: Miten syötit sähköt vahvistimelle? Eihän vaan DC menny muuntajan käämin kautta. Tuon 75 materiaalin permeabiliteetti on hyvin suuri mikä tarkoittaa samalla, että kama kestää huonosti DC offsettia. Sydän kyllästyy pienelläkin virralla ja tämän jälkeen "peli on menetetty".

Kirjallisuus (netti) on täynnä hyviä artikkeleita sydänmateriaaleista ja niiden käyttökelpoisuudesta eri sovelluksissa. Tässä yksi sattumanvaraisesti poimittu esimerkki.

https://palomar-engineers.com/ferrite-products/ferrite-cores/ferrite-mix-selecti...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Urkki
God Member
*****
Poissa


Pitkänlinjan radioharrastaja

Viestejä: 630
Re: Antennivahvistin kokeilu SDR boxille
Vastaus #78 - 08.02.2020 klo 17:33:24
Tulosta viesti  
Lainaus:
Heti mieleen tuleva kysymys: Miten syötit sähköt vahvistimelle? Eihän vaan DC menny muuntajan käämin kautta. Tuon 75 materiaalin permeabiliteetti on hyvin suuri mikä tarkoittaa samalla, että kama kestää huonosti DC offsettia. Sydän kyllästyy pienelläkin virralla ja tämän jälkeen "peli on menetetty".

Syötin juurikin kuten kytkennässä on eli tuossa voi olla syy? Täytyy kokeilla jotain muuta materiaalia. Tuota alkuperäistä 43:a ei ole mutta ehkä jotain muuta löytyy?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2770
Re: Antennivahvistin kokeilu SDR boxille
Vastaus #79 - 08.02.2020 klo 17:37:17
Tulosta viesti  
Juu, kuten sanoin , en yhtään osaa kuvitella, mistä kiikastaa. Omassa QTH:ssa langalla ei tee yhtään mitään, taustarähinät ovat sitä luokkaa, että en pysty vertailemaan näitä antenneja. Joskus reilut 15 vuotta sitten, kun aloitin NDB-kuuntelun, oli ympäristö rakentamaton. Silloin käytin juuri 30-metristä lankaa. Sitten tuli MiniWhip, ja se oli selkeästi parempi. Mutta sitten rakennettiin tämän paikan kylkeen semmoinen 100 talon asuinalue, ja häiriötaso nousi sietämättömäksi näillä antenneilla. Loopilla kuitenkin pystyy siedettävän hyvin tulemaan toimeen.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2770
Re: Antennivahvistin kokeilu SDR boxille
Vastaus #80 - 08.02.2020 klo 17:41:35
Tulosta viesti  
Niin, oma toroidi on tyyppiä FT50-75, ehkä se kestää DC-syötön paremmin, kun on isompi?

Edit: Ja vielä, tällä omalla vahvistimella olen kuunnellut hyvällä signaalinvoimakkuudella SAQ 17,2 kHz, joten induktanssi tuntuu säilyvän. Toki MiniWhip on noilla taajuuksilla parempi, häiriötasosta huolimatta. Pahuksen tyristoriohjatut huippuimurit, ja niiden syöttö suojaamattomilla kaapeleilla, vain muutaman euron tähden.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020 klo 18:10:02 Kirjoittaja RJL »  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 4 5 [6] 
Lähetä aiheTulosta