Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Koneruuvit (Luettu 11021 kertaa)
Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Koneruuvit
11.11.2019 klo 17:12:12
Tulosta viesti  
Ollaan sitten päästy kehityksessä siihen vaiheeseen, että tavallisissa rautakaupoissa ei enää ole hyllytavarana 3 mm, saatikka 2,5 mm tai 2 mm koneruuveja, nykykielellä "uraruuveja". Ennen vanhaan Silmänisku ne olivat ihan rautakaupan standarditavaraa.

Nyt tarvitsen vähän pitempiä, 30 mm pitkiä 3mm ruuveja, joissa on kierteet koko matkalla. Olen etsiskellyt niitä noista isoista rautakaupoista, mutta löytänyt pelkkää eioota. Kyllä minulle muutkin kannat käyvät, mutta myyvät liian paksuja. Useimmissa kaupoissa ohuin uraruuvi on 4 mm paksuinen. Puuilossa oli kolmen millin 25 mm pituisia haponkestäviä, mutta ovat nirkoisesti liian lyhyitä.

Onneksi on vielä erikoiskauppoja, guuglaamalla löysin kohtuullisen läheltä:
https://www.ruuvikeskus.fi/verkkokauppa/tuote/84030304-m3x30
Tosin pitäisi tilata koko loppuelämäksi riittävä 100 kpl pakkaus....

...ja pienen matkan päässä esimerkiksi vanha kunnon rautakauppa:
https://www.punavuorenrauta.fi/

Ja varmasti löytyy muitakin, nuo nyt vain esimerkkeinä. Vähitellen tavalliset tarvikkeet vähenevät markkinoilta.

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

teemum
Senior Member
Poissa

Re: Koneruuvit
Vastaus #1 - 11.11.2019 klo 17:33:18
Tulosta viesti  
Bauhausissa on yleensä ollut varsin kattava valikoima M3-kierteisiä ruuveja ja muttereita. Tosin vain philips-kannalla. Urakantaisia löytyy sitten Stareleciltä aika hyvin kuten myös M2 ja M2.5 -kierteisiä.

TME:ltä löytyy sitten yleensä melkein mitä vain. Esim. noita juuri kaipailemiasi:

https://www.tme.eu/fi/details/b3x30_bn341/ruuvit/bossard/1128310/

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3NWD
God Member
Poissa

Vastaus #2 - 11.11.2019 klo 18:27:12
Tulosta viesti  
Ebaysta Kiinasta niitäkin näkyy saavan. Se tietysti on, että toimitus saattaa kestää kuusi viikkoa. Ja toisaalta on sekin, että jos kaikki tilataan Kiinasta, niin ei ehkä ole senkään vertaa valikoimaa kotimaassa. Mutta taas toisaalta 100 ruuvia Kiinasta on n. viisi euroa kuluineen, että se rautakaupan hinta on kymmenkertainen...

TME:ltä tulee tavara nopeasti, aamupäivällä jos tilaa, niin kuriiri saattaa olla jo seuraavana päivänä paketin kanssa ovella. Ja valikoimaa piisaa..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 11.11.2019 klo 18:27:50
Tulosta viesti  
Niin no, ehkä en ilmaissut itseäni kovin selvästi. Viestini oikeastaan piti olla, että lähirautakaupoissa ei nykyään enää ole esimerkiksi sellaisia tuotteita kuin 3 x 30 mm koneruuveja.

Ongelmani ei ole se, että en ko. ruuveja ollenkaan löytäisi.

Puolan Lodzissa oleva nettikauppa ei nyt varsinaisesti ole lähirautakauppani, eikä vaasalainen Stareleckään.

Yritin Bauhausin nettisivulta löytää noita ruuveja, mutta en löytänyt. Ehkä hyllyssä on laajempi valikoima kuin netissä?

Tavallaan ymmärrän valikoimien supistumisen, tavallaan en. Siltä kannalta ymmärrän, että esimerkiksi vaikka polkupyörän venttiilikumia ei kai nykyisin kovin moni etsi kaupasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3NWD
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 11.11.2019 klo 18:40:33
Tulosta viesti  
Tämä on kyllä totta ihan yleisestikin. Nyt kun miettii, niin mulle ensimmäinen merkki taisi olla 90-luvun alussa juuri kortin saaneena, kun huoltoasemilta alkoi saada saunajuomia ja kahvipaketteja, mutta ei enää osia vanhaan autoon... Kyllä melkein kaiken vähänkään erikoisemman tavaran tähänkin harrastukseen jostakin joutuu tilaamaan... Surullinen

Eeli

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #5 - 11.11.2019 klo 20:10:48
Tulosta viesti  
Olen huomannut Oulun myös hankalaksi periferiaksi.

Mitä tahansa hankkiessa pitää tilata koko myyntierä kerralla, mitään paloja ei voi ostaa. Antenneihin alumiiniputkea 6m salko kutakin kaliiperia, lennokin kuomuun pet- muovia 1200x2000mm arkki....
Tilaamatta jää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #6 - 11.11.2019 klo 20:36:58
Tulosta viesti  
Rautakauppoja ei enää ole vaan ne on nykyään rakennustarvikeliikkeitä. Trestonin pyörivät
lokerikot katosivat suurlaman jälkeen vähän joka liikkeestä. Toisaalta ruuvitalot ja RC-liikkeet
ovat hinnoitelleet ne järkyttäväksi. Kiinasta saa mutta onko ne terästä vai jotain st48 on ihan
tuurista kiinni? Jos haluaa mustaksi passivoituja niin aina vaan vaikeammaksi menee, kumma ettei elektroniikka kiikkeet ole ottaneet niitä laajemmin tarjolle?

Tällä saitilla oli aikoinaan linkki muistaakseni Knuppen? nimisestä ruuvitalosta, liikkeen keltainen
logo jäi mieleen, mutta itse linkin olen hukannut, kyselin näitä pieniä ruuveja jo silloin?

Markku  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruokki
God Member
Poissa

Vastaus #7 - 11.11.2019 klo 20:56:27
Tulosta viesti  
  Pari vuotta sitten Kaarinan Krossissa oli ruuviliike jossa oli ruuvia joka lähtöön. Sitten liike lopetti ja piti loppuunmyyntiä pari kuukautta. Miljoonia ruuveja myytiin kilohinnalla älyttömän (lue erittäin) halpaan hintaan. Silloin meikä täytti ostoskassin niillä pienemmillä koneruuveilla, muttereilla ja erilaisilla aluslevyillä. Pienimmät 2mm:siä. Eikä maksanut montaa kolikkoa!  Silmänisku

Niin, ja ostin niitä pidempiä ruuveja. Niistä kun saa katkaisemalla kaiken mittaisia.  Kliseinen

Ruokki
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #8 - 11.11.2019 klo 21:03:02
Tulosta viesti  
Löysin eräältä toiselta keskustelupalstalta aivan samanlaisen keskustelunaloituksen kuin omani, se oli vuodelta 2014. Keskustelussa lueteltiin jo silloin kupsahtaneita ruuvikauppoja. Tämä taitaa olla olemassa:

https://www.ruuvihankinta.fi/

Keskustelussa mainittiin myös Knupfer:
https://knupfer.info/shop/

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NT
God Member
Poissa

SRHS #840

Sijainti: Pännäinen
Vastaus #9 - 12.11.2019 klo 10:35:22
Tulosta viesti  
Tuolta olen hakenut, ja aina on löytynyt tarvittavat, myyvät vaikka kappaleittain. http://www.botniabolt.fi/
Messinki-ruuveja juuri ei enää ole saatavilla missään, Saksan ePay:sta olen sellaiset hankkinut tarvittaessa.

Thomas
Sivun alkuun
IP kirjattu

Ruokki
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 12.11.2019 klo 14:45:42
Tulosta viesti  
  jos ei löydy pienempiä ruuveja niin ei myöskään tuuma mitoituksella!  UNC  UNF 

Vinkki: jos olet hävittämässä jonkin laitteen tai esim silmälaseja missä saranoissa  on  miniruuveja, niin kannattaa ottaa ruuvit talteen. Nimittäin sellaisia ruuveja ei sitten mistään osteta.

Ruokki
Sivun alkuun

IP kirjattu

Upi
Full Member
Poissa

Sijainti: Lieksa
Vastaus #11 - 12.11.2019 klo 15:17:19
Tulosta viesti  
Kyllä ebay myy pieniä ruuveja edullisesti.
Tuhannen ruuvin lajitelma maksaa noin 5e toimituskuluineen.

https://www.ebay.com/itm/1000pcs-Miniature-Self-Tapping-Track-Screws-Mini-Tiny-B...

Hakusana " screw miniature " niin johan alkaa löytymään.

Pari erilaista valikoimaa olen tilannut  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Sijainti: eteläpohjanmaa
Vastaus #12 - 12.11.2019 klo 15:46:50
Tulosta viesti  

Sivun alkuun
IP kirjattu

Ruokki
God Member
Poissa

Vastaus #13 - 12.11.2019 klo 15:51:01
Tulosta viesti  
Upi kirjoitti 12.11.2019 klo 15:17:19:
Kyllä ebay myy pieniä ruuveja edullisesti.
Tuhannen ruuvin lajitelma maksaa noin 5e toimituskuluineen.

https://www.ebay.com/itm/1000pcs-Miniature-Self-Tapping-Track-Screws-Mini-Tiny-B...

Hakusana " screw miniature " niin johan alkaa löytymään.

Pari erilaista valikoimaa olen tilannut  Kliseinen

Näytti enemmänkin pelti- tai puuruuveilta kuin koneruuveilta!

Ruokki
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NT
God Member
Poissa

SRHS #840

Sijainti: Pännäinen
Vastaus #14 - 12.11.2019 klo 16:21:38
Tulosta viesti  
Ruokki kirjoitti 12.11.2019 klo 14:45:42:
  Vinkki: jos olet hävittämässä jonkin laitteen tai esim silmälaseja missä saranoissa  on  miniruuveja, niin kannattaa ottaa ruuvit talteen. Nimittäin sellaisia ruuveja ei sitten mistään osteta.

Näin on. Olen ottanut talteen 1, 1,5 ja 2 mm rosteriruuvit kun olen purkanut tietokoneosia, esim. kovalevyjä. Niistä muuten löytyy myös erittäin voimakkaita magneetteja lukupäiden lineaarisesta "liikuttelumoottorista!" Vanhan antenni päähän sellainen kuumaliimalla tms, ja sillä poimii helposti tippuneet pikkuosat lattialta! Komponenttien (vastusten, konkkien jne.) johtimet kun ovat nykyisin tinattua rautaa... Hymiö

Thomas
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta