Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Helvar Stereo Fanfar/ Celeston Stereo Triumph (Luettu 12152 kertaa)
VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Re: Helvar Stereo Fanfar/ Celeston Stereo Triumph
Vastaus #15 - 31.08.2020 klo 20:32:43
Tulosta viesti  
EM84 hilalle pitäisi tulla -1 V -- -20 V:n jännite ilmaisinmodulista (mulla on vaan stereo-Melodian kaavio), eli mitä suurempi negatiivinen jännite - sitä lähempänä palkkien päät on toisiaan.
Tarkista nuo konkat ja vastukset hilan ilmaisinpurkin välillä. Voi tietty olla EABC80 vähän heikko tai kannan kontaktit huonot - heiluttelua.
Sitten antenni, toisilla asemilla on pystypolarointi ja joillakin vaaka, eli vaikuttaako mitään jos käännät (T-mallinen dipoli) T:n vaakaviivan pystyyn (pystyviiva kääntyy vaakaan)?
Katso, onko ilmaisimen kelojen vahalukitukset ehjät eli ilmaisin on alkuperäissäädöissä.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vaajakoski
Vastaus #16 - 01.09.2020 klo 06:37:54
Tulosta viesti  
Tässä mallissa ei ole tuota EABC80 putkea.Putkia on 11kpl: ECC85,ECH81, EF89 ,EBF89, EM84, EF80 ,EAA91 ,EC92 ECC83 ja 2 x EL84.
Komponentit on mitattu ja ne on poikkeuksellisen hyvin toleransseissa.Kaikki putket paitsi EAA91 on kokeiltu korvata toisella putkella.EAA91 on kuin uusi ulkonäöllisesti ja eri merkkiä kuin muut että epäilen että se on vaihdettu ja minulla ei ole tähän korvaavaa putkea.
Kelojen ruuvien lukitusvahat näyttää puuttuvan valta osasta kelapurkeista ja ula purkkiakin on jälijstä päätellen auottu (kasattu osittain torx ruuveilla) ja taajuudet on nostettu.Eli tätä konetta on rassattu aiemmin kun tasurikin on vaihdettu.
Tilanne parani hieman kun vaihdoin toistamiseen ECC85 putken.Ilmeisesti tuo uusi putki jota ensin käytin on heikompi jo uudekseltaan mutta muutos ei ole mitenkään merkittävä.Tuo - jännite on vain -3v luokkaa eli vika on siinä että EM84:ssä ei liikettä ole.Antennilla en saanut vaikutusta kanavien kuulumiseen.
Vahvasti alkaa näyttää siltä että pitäisi tuo viritys on edessä  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #17 - 01.09.2020 klo 18:09:51
Tulosta viesti  
Tossa pari vinkkiä virittämisestä:
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1301245559/3#3 katso LGL:n linkit.
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1269286278/0

Timo Haverilla oli hyvä ohje ilmaisimen virittämiseen, en vaan löytänyt sitä.

EAA91 toimii ilmaisinputkena sun radiossa.

Pitkä keskustelu virityksestä:
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1474915421/0

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #18 - 03.09.2020 klo 20:45:21
Tulosta viesti  
Tänään olen soittanut tätä levysoitin liitännän kautta koko päivän ja ääni on hyvä.Virittämään en ole vielä uskaltanut ryhtyä kun en ihan varma ole viasta.Tässä on sellainen oire että kun kylmänä laittaa päälle niin taajuutta saa muutaman kerran hakea uudelleen kohdalleen koneen lämmetessä (ääni pätkii ja säröytyy ja kanava siirtyy)ja kuumana pysyy kohdallaan.Kun antaa jäähtyä niin aseman saa etsiä uudelleen,taas muutaman kerran.Ilmaisin putken ympärillä osat on kunnossa mutta itse putki on arvoitus.Saan tuon ilmaisimen putken ensiviikolla kokeiluun joten sen saa suljettua pois.Alan epäillä tuota ula-purkkia koko ongelman lähteeksi.Käytin sen auki ja sitä on rassattu vähän joka kohdasta.Juotin heikon näköiset juotokset uudelleen joita edellinen kunnostaja oli tinaillut mutta ei ollut vika siinä vaan oireilu jatkuu.
Edit.

Jos ula purkin löytää jostakin samanlaisesta koneesta, onko se ns "bolt on"  juttu olettaen että radiota ei muuten ole viritelty.Ei ole tullut niitä vaihdeltua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #19 - 03.09.2020 klo 22:25:56
Tulosta viesti  
Minulla on Salora Rosita 60(Salora Riviera 60 + levysoitin) radiossa samanlainen ongelma. Vika on ULA-purkin sisällä. Tarkemmin sanottuna yksi lämpovakavoitu kondensaattori on viallinen. Tällaisen diagnoosin sain aikoinaan tällä foorumilla. Vika on korjattavissa, mutta se on mielestäni hyvin hankala korjata, kun ULA-purkki pitäisi irrottaa ja avata + koota takaisin ja kiinnittää takaisin paikalleen. Sopivan lämpövakavoidun kondensaattorin löytäminen on miltei mahdotonta. Itse jätin radion korjaamatta.

Sivun alkuun
IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #20 - 04.09.2020 klo 06:16:23
Tulosta viesti  
Laitoin ulapurkin hakuun jos joltakin purkukone löytyisi.Ei millään raaskisi hylätä tätä.Otan tuon purkin vielä uudelleen auki ja koitan selvittää mikä sieltä on rikki ja onko osa korvattavissa.Huonommaksi se ei mennyt vaikka kerran avasinkin niin ei kai tässä ole kuin voitettavaa.Kaikki ula purkit jotka minulta löytyy on ensinnäkin toisista merkeistä (onko merkitystä?) ja 10.75mhz .
Tässä on mielestäni hyvä ääni kun ei kenkkuile.

Sivun alkuun

IP kirjattu

apaija
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Loimaa
Vastaus #21 - 04.09.2020 klo 09:42:17
Tulosta viesti  
...Kelojen ruuvien lukitusvahat näyttää puuttuvan valta osasta kelapurkeista ja ...
Itse olen tavannut yhden kaappiradion jossa lukituksen puuttuessa ensimmäinen välitaajuuskela on pyörinyt epävireeseen.
Kun on samassa kotelossa kaiuttimien kanssa niin mahdollista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ville-Matti
God Member
Poissa

SRSH<br />

Vastaus #22 - 03.05.2021 klo 08:22:19
Tulosta viesti  
Olen ollut siinä uskossa, että kanavan pieni siirtyminen ja asemavirityksen korjaustarve koneiston lämmettyä on useimpien putkiradioiden ominaisuus. Tässä Stereo Triumphissa kanava tosin pysyy todella hyvin paikallaan, oli koneisto sitten kylmä tai lämmin.

Muutenkin tämä on oikein hyvä vastaanotin. Vastaanotto on häiriötön, ja laite kuuluu moitteetta sisäisellä antennillaan. Viritysputken palkit menevät täysin kiinni. Kun kaiuttimetkin ovat laadukkaat, tämä on oiva käyttöradio.  Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

Timo P
Full Member
Poissa

Sijainti: Oulu
Vastaus #23 - 22.02.2026 klo 23:44:24
Tulosta viesti  
Minullakin työn alla Helvar Celeston Stereo Triumph. Ja sama ongelma näköviritysputken kanssa, eli voimakkaallakin signaalilla palkkien väliin jää muutama milli (en ole mitannut tarkemmin). Minulla ei ole muuta kuin kytkentäkaavio, en ensimmäisenä haluaisi alkaa virityshommiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #24 - 23.02.2026 klo 09:16:34
Tulosta viesti  
Yksi todennäköinen mahdollisuus näköviritysputken vajaatoimintaan on hilalta nastasta 1 maihin kytketyn 47 nF konkan vuotaminen. Konkan vaihto saattaa auttaa.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta