Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Putkivaffari (Luettu 5300 kertaa)
putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Putkivaffari
12.09.2019 klo 18:10:39
Tulosta viesti  
Moro

Tuli tommonen "iisakin kirkko" lopultakin valmiiksi. Sassiksen taivuttelin jo tammikuussa 1,5mm haponkestävästä, ettei ainakaan se heti nyykähdä, jos vähän kovempia otteita käytetään. Kytkentälevyt on 3mm lasikuitulaminaattia turreteilla, ja komponentit esikuvansa mukaisesti kytketty, joka tuli vahingossa testattua, kun toinen pääsi ennen juotosta tipahtamaan lattialle eikä yksikään komponentti irronnut. Kotelon rakentamisen aloittaminen oli harvinaisen vastenmielistä, mutta tulipa sekin lopulta mäntyisestä liimalevystä  tehtyä sormiliitoksilla, ja tolexointikin onnistui kohtuullisesti. Piping "narut" on Bilteman 4mm paksun puhelinkaapelin valkoisesta kuoresta, joka on hieman edullisempaa kuin "virallinen", eli n. 20% aidon hinnasta. Ääntä lähtee tolkuttomasti, kuten todettiin, kun käytin sitä vielä koteloimattomana poijaan musiikkipajalla testattavana, kun ei oikein kotioloissa kärsi huudattaa...

Jussi

Hiiwatin_kopio.jpg ( 261 KB | 334 latausta )
Hiiwatin_kopio.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Re: Putkivaffari
Vastaus #1 - 12.09.2019 klo 20:45:04
Tulosta viesti  
Minkä kytlentään kampe pohjautuu?

Komea peli!

Kotioloihin riittää 5W tehoinenkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #2 - 12.09.2019 klo 22:25:47
Tulosta viesti  
Moro

Se perustuu Dave Reevesin Hiwatt Custom DR103:en, jonka mil-spekseihin perustuvista kytkennöistä vastasi Harry joyce.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruokki
God Member
Poissa

Vastaus #3 - 12.09.2019 klo 23:11:36
Tulosta viesti  
Eli siinä on 4kpl ECC83 ja EL34 kvartetti?

Ruokki
Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vaajakoski
Vastaus #4 - 13.09.2019 klo 05:30:03
Tulosta viesti  
On kyllä hieno! Tuossa on ollut iso homma.

Itse kunnostelen kärähtänyttä Laney 60 wattista ( 3 x ECC83 , 2 x EL34)  arviolta 60 - 70 luvun taittesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #5 - 13.09.2019 klo 09:38:23
Tulosta viesti  
3 kpl ECC83, 1 kpl ECC81 ja 4 kpl EL34

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hertz
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #6 - 20.10.2019 klo 20:13:20
Tulosta viesti  
Kiinnoistais tietää miten teit noin hienon etupaneelin.
Olen tehnyt myös ko vahvarin itse.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #7 - 20.10.2019 klo 20:48:43
Tulosta viesti  
Moro

Ihan omatekoisella cnc-koneella kylttimuovista jyrsimällä.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hertz
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #8 - 09.11.2019 klo 12:19:27
Tulosta viesti  
Siis omatekoisella?? Onko mekaniikka esim 3Dtulostimen tyylinen, et viittis kuvaa laittaa, millä softalla käytät ko laitetta.
On tullut jo kymmenkunta putkivahvistinta tehtyä "ilman kunnon etulevyä"
Ostin Abacomin frontdesign ohjelman, mutta en oo vielä löytänyt sopivaa tulostinkalvoa siihen.
T. Jyrki

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #9 - 09.11.2019 klo 16:44:45
Tulosta viesti  
Moro

Kone on X 900, Y 600, Z 200 työalueella oleva kuularuuveilla ja askelmoottoreilla kulkeva cnc-kone jota ohjataan Ameriikkalaisella Mach-3 ohjelmalla vanhalla XP-pöytäkoneella. Kone on tosiaan itse tehty, runko 90-45 alumiiniprofiilista, ja kuularuuvit ja johteet tilattu, mistäpä muualtakaan, Kiinasta. Kiinalaisten ruuvi- ja johdesarjoissa on sellainen kiinalainen erikoisuus, että sekä ruuvit että johteet on yhtä pitkät, mikä ei sitten millään mene meikäläisen jakeluun. Jos siis esim X-kelkan liike pitäisi olla ruuvin mukainen 1000 mm ja kuulamutterin pituus on n. 50 mm, niin ei sitä kelkkaa saa laakeroitua sillä 50 mm etäisyydellä, vaan tarvii se sellaisen 300-400 mm laakereille etäisyyttä, että se on tukeva eikä vibraa työstössä. Niinpä alkuperäisen sarjan 1000, 600, 300 mm johteiden ja ruuvien lisäksi tilasin 1400 mm pitkän johdeparin laakeripukkeineen. Nyt X-akselin kelkassa on tupla laakerointi ja uloimpien laakeripukkien ulkoetäisyys 450 mm, ja se hyötyliike 900 mm. Vastaavasti Y-liike on toteutettu 1000 mm johteilla ja Z-liike 600 mm johteilla ja 300  mm johteet on jossain laatikossa tyhjän panttina. Askelmoottorin ohjaimet, Jyrsimen tamu, virtalähteet ja koko kompleksia ohjaava interface on rakennettu vanhaan robotiikasta vapautuneeseen 500x500x200 servoboksiin. X-liikkeen  matkan kaapelit kulkevat 60 mm muovipintaisen metallisen kurkkuletkun sisällä ja Y- ja Z-osiot muovisen "telaketjun" sisällä. Kaikki johdot on suojattuja. Piirto-ohjelmana olen käyttänyt Draft Sightin vielä tämän vuoden loppuun ilmaista 2D-ohjelmaa, eli ensvuonna pitää löytää uusi ilmaisohjelma, jos aikoo jotain piirrellä. DWG:stä G-koodiksi muunto-ohjelmana mulla on Cut2D, joiden kanssa on hyvin pärjännyt. Tällä koneella olen työstänyt puuosien aukot ja sormiliitokset ja alumiini sassiksien aukot ja reijät. Koneessa on myös Kiinasta kiskurihintaan (6€) ostettu paineilmatoiminen sumutin, jolla saa leikkuunesteen sumutettua terälle kun alumiinia työstää. Haponkestävään runkoon olen porannut vain keskireijät koneella ja isommat sen jälkeen "akustisesti" punch driver tyyppisellä lävistimellä. Se pelkkä keskireikien tekokin on haastavaa ilmajäähdytteiselle jyrsinkaralle, kun leikkuunopeus pitää olla pieni, ettei terä paistu.

Jussi
« Viimeksi muokattu: 09.11.2019 klo 17:36:34 Kirjoittaja putkinotko »  

CNC.PNG ( 357 KB | 245 latausta )
CNC.PNG
Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751