Normaali aihe Helkama Junior (Luettu 2149 kertaa)
Tomi Salonpää
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kauhava
Helkama Junior
01.07.2019 klo 14:57:21
Tulosta viesti  
Tuli Ostettua ko. matkaradio joka on täysin mykkä. Uudet 2kpl 4,5v paristot tuli ostettua siihen. Paristojen vaihdon jälkeen radio oli edelleen mykkä.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2019 klo 08:44:52 Kirjoittaja Tomi Salonpää »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kolme Rivieraa
Junior Member
**
Poissa

Re: Helkama Junior
Vastaus #1 - 03.07.2019 klo 14:54:14
Tulosta viesti  
Näiden tietojen perusteella mahdoton sanoa mitään. Pitäisi avata radio ja mitata piirilevyltä, meneekö virta yleensä sinne saakka. Jos, niin sitten aikakauden tuotteita sisältä nähneenä alkaakin aikamoinen metsästys, ja jos ei kytkentäkaaviota ole, niin aika turha toivo: Itse en omilla taidoillani lähtisi tuon ikäistä matkaradiota korjaamaan, vaikka kytkis olisikin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh1feb
Senior Member
Poissa

Sijainti: Raisio
Vastaus #2 - 03.07.2019 klo 15:13:33
Tulosta viesti  
Mulla on pari noita ja ainakin ensin katsoisin että patterit tuli varmasti oikein mikäli ne liitäntälevyn kuvat on hävinneet. Samoinkuin sen vastakappaleen kunto jossa johdot on kiinni. Radio on helppo irrottaa kotelosta. Ne kahvan ruuvit vaan auki (sekä se paristokansi). Sitten mittaisin potikan yhteydessä olevan kytkimen että jännite löytyy ja kytkin toimii. Ainoat viat jotka  mulle on tulleet vastaan on johtuneet siitä pienoisseleenistä. Sen saa korvattua esim kolmella diodilla. En ole enää varma, mutta tuo seleenivika ei tainnut täysin hiljentää radiota. Jotain kohinaa pitäisi silti olla mikäli nuo jännitteet löytyy. (tai sitten on esim pääteaste mennyt jne.)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tomi Salonpää
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kauhava
Vastaus #3 - 03.07.2019 klo 16:34:13
Tulosta viesti  
Miten tuo virtakytkimen jännite mitataan yleismittarilla? Paristot on oikein laitettu ja vastakappale jossa on musta ja punainen johto on kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2019 klo 15:26:37 Kirjoittaja Tomi Salonpää »  
Sivun alkuun

IP kirjattu