Normaali aihe Taneli-esivahvistin (Luettu 3303 kertaa)
Hukkis
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Espoo
Taneli-esivahvistin
09.06.2018 klo 22:08:10
Tulosta viesti  
Moikka,

Joskus 90-luvulla HiFi-lehdessä oli rakennusohjeet moiseen esivahvistimeen. Muistaakseni kytkentä perustui jollaintapaa Joe Cursion käsialaan.

Rakensin tämän vahvistimen silloin aikoinaan, tosin pienin muutoksin. Vahvistimeni kerkesi olla reilu 10 vuotta kadoksissa, kunnes tänään sitten löysin sen niinkin eksoottisesta paikasta kuin pihasaunasta  Virnistys
Huvittavinta tässä on se, että luulin myynneeni sen.

Ja sitten itse laitteeseen. Eli kotelo sai muotonsa jostain vanhan kasettidekin päälikuorista. Sen mitoille muodostui uusi runko. Kehikko on jotain 10mm neliötankoa, pohja- ja takalevy 2mm terästä, etulevy taitaa olla 20mm paksua alumiinia ja nupit pyöräytin myös alumiinitangosta.

Kurkistetaan vahvistimen sisään. Pikkuisen näköjään jäännyt kesken johtojen punonnat. RCA-liittimien johdotukset kaipaisi pientä siistimistä.

Tarkkasilmäisimmät varmaan jo huomasikin että vahvistimestani puuttuu RIAA-korjaimen osuus. Tuolloin ajattelin etten moista tarvitse, vaan nyt on toisin.

Nuorempana jaksoi nikkaroida, ihme välityshässäkkä tuossa volme-potikassa ja ompa käyttöakselissa oikein pronssiholkit  Hymiö Pienennetään pikkusen kuvakokoa samalla.

Ja päältä viimeinen kuva. Käyttö on ollut hyvin vähäistä, lähinnä testattu vain toimivuutta. Tässä(kin) yksilössä joko putkista tai itse kytkennästä johtuva fonisuus ominaisuutena.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Re: Taneli-esivahvistin
Vastaus #1 - 10.06.2018 klo 07:33:23
Tulosta viesti  
Hieno laite!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #2 - 10.06.2018 klo 13:30:54
Tulosta viesti  
^^Hieno on.

Sivun alkuun
IP kirjattu

LowTech
Senior Member
Poissa

Sijainti: JKL
Vastaus #3 - 10.06.2018 klo 20:37:09
Tulosta viesti  
On nätti. Tuota samaista ohjetta katselin aikoinaan itsekin ja jossain vaiheessa tein piirikorttia varten nyttemmin kadonneet kalvotkin. Rakentaminen vaan jäi aloittamatta.

Minua häiritsi eniten se, että myös RIAA-asteen putket olivat jatkuvasti päällä. Pienellä muutoksella asian olisi saanut korjattua, mutta muut projektit olivat silloin kiinnostavampia.

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #4 - 11.06.2018 klo 18:39:25
Tulosta viesti  
Tuo fonisuus johtunee siitä että putket eivät ole kiinnitetty putkiradioista tutulla joustavalla kannalla?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu