Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Windowsin varmuuskopiointi? (Luettu 16829 kertaa)
akkuvaari
Senior Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Re: Windowsin varmuuskopiointi?
Vastaus #15 - 05.04.2018 klo 17:08:11
Tulosta viesti  
Kylläpä meni boottaavan DVD:n teko sutjakasti. Näköistiedoston teko näyttää kestävän vähän. Eli boottaavan USB tikun teko kesti sairaasti mutta käyttö on sitten helppoa. Jatkossa minun suosikkini järjestelmän koko kopioon taitaa olla tää win 7 versio.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #16 - 12.04.2018 klo 11:03:32
Tulosta viesti  
No nythän tää Windowsin käyttäytymisjärjestelmän automaattinen päivitys varsinaisen tempun teki!

Tiedän, että tämä aihe ei kuulu Windowsin varmuuskopiointiin, mutta hermostuin niin, että päätin kuitenkin kirjoittaa tähän ketjuun.

Eilen koneeni latasi ja asensi KB4093112 -päivityksen. Oli suhteellisen iso.

Illalla aioin katsoa erästä kuvaa koneeltani. En ole koskaan käyttänyt käyttöjärjestelmän tekemiä Pictures ja Videos -kansioita, vaan olen aina tehnyt itse kansiot ja nimennyt ne. Valokuviani oli pääasiassa kansiossa "Kuvat". Hämmästyksekseni sellaista kansiota ei enää ollut olemassakaan! Päivityksen jälkeen koko kansio oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.

Alkoi kylmätä, vaikka viimeisin kovalevyn varmuuskopio onkin vain kolmisen viikkoa vanha ja kuvat ovat siellä tallessa. Jonkin aikaa etsittyäni löysin kuvat Windowsin Pictures-kansiosta, siellä ne ovat kaikki nätisti tallessa.

Kuvat-kansiota tai yhtään kuvatiedostoa ei ollut Roskakorissa.

En tiedä, mitä tapahtui, mutta vielä eilen aamulla Kuvat-kansioni oli olemassa ja kuvat siellä. Illalla ne olivat siirtyneet Pictures-kansioon. Minä en tiedostoja ole siirtänyt. Mitään muita operaatioita, jotka tällaiseen asiaan olisivat voineet vaikuttaa, en eilen tehnyt.

Tarkistin varmuuskopiolevyni. Kuvat-kansio on levyllä ja kuvat sen sisällä.

Luultavasti tässä on kyse jotenkin Windowsin suomenkielisestä versiosta, mutta en oikein sulata sitä, että päivitys siirtää tiedostoja itsekseen paikasta toiseen. Olisihan Kuvat-nimisessä kansiossa voinut olla myös jotain muuta sisältöä, vaikkapa vain jotain tiettyjä kuvia, tai olisin voinut tarkoittaa sen muuhun käyttöön.

Tasaisin väliajoin harkitsen Windows-koneen käytön lopettamista ja siirtyä kokonaan Linuxiin ja Maciin, minulla on molempia koneita, joita käytän tiettyihin asioihin. Nyt taas on sellainen päivä.

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL.
God Member
Poissa

Vastaus #17 - 12.04.2018 klo 11:44:46
Tulosta viesti  
Kyllä on ikävää että Microsoft pilaa mainettaan näillä konsteilla, jos voi edes puhua MS:n "maineesta".  Eikä ole pelkästään MS:n päähänpistoja vaan siinä on myös Intel ja muut tekijät mukana pelissä. Esimerkiksi ei voida ladata Windows 7 uuteen 8:n generation koneeseen koska ei ole tukea seiskalle. Tarkoitus on että kaikki uuden koneen ostajat ostaa myös WIN10:n. Tuo Windows 10 Home versio on ihan surkea. Sen ns "Automatic Updates" ei pelkästään päivittää vaan myös checkaa jos ohjelmat ovat up to date, ja jos ei ole niin kuukauden päästä lakkaa toimimasta. Tuo Automatic updates ei ihan helposti saada estettyä.
Kyllä Win 7 saa ladattua koneeseen mutta silloin on ladattva myös uudet driverit jok ei kovin helposti ole löydettävissä.
On aika sanoa bye bye Microsoftille!!
LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #18 - 12.04.2018 klo 14:42:46
Tulosta viesti  
Win10 on vain 26% prosentilla Windowsin käyttäjistä, eli hidasta on kehitys ollut? Veikkaan että seiskan päivityksille
tulee jatkoaikaa. Tämä sanelupolitiikka sataa suoraan Linuxin laariin, eli en yhtään ihmettele miksi supertietokoneet
valmistetaan nykyään Linux-alustalle.

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

akkuvaari
Senior Member
Poissa

Vastaus #19 - 12.04.2018 klo 15:09:14
Tulosta viesti  
Vähän samantapaisen pöllähdyksen sain googlen taholta. Olin ottanut lämpökuvia android puhelimellani. Ammulla piti äkkiä kyhätä raportti. Ok olin nähnyt että ilman eri pyyntöä kuvat ovat pilvessä. Ajattelin että sepä helppoa. Hain kuvat ja yritin generoida raporttia. Ei onnistu. Mitä hittoa! olenko räplänny kameraa vahigossa niin että raportin tekoon tarvittava data puuttuu. No syy oli se, että google suodattaa ja vääntää kuvia mieleisikseen kun ne pilveen menee nimet ja päivämäärät pysyvät ennallaan. Eli google ikään kuin väärentää tiedot. Jossain vaiheessa kokeilin puhelimen kuvia, ja nehän toimi mainiosti. Hoh hoijaa tätä tietotekniikkaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #20 - 12.04.2018 klo 15:19:55
Tulosta viesti  
Maaliskuun Win7 päivityspaketti aiheutti sooloilua, ensin ne näkyivat ja sitten ne katosivat
itsekseen. Etsin paketit uudelleen ja latasin, ei onnistunut vieläkään? Kone herjasi että ne
epäonnistuivat. Suljin koneen ja kun avasin uudelleen, no kone ei suostunut tunnistamaan
avaajaa, eli vikasietotilan kautta piti avata "väliaikaisella" kirjautumisella? Vasta uudelleen
käynnistämisellä kone toimi normaalisti?

Markku  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

AriH
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Turku
Vastaus #21 - 12.04.2018 klo 17:45:00
Tulosta viesti  
Eerolle haluaisin sanoa vielä tuosta "kuvat" kansiosta, ettei siihen ole koskettu tai kopioitu saati siirretty.
Winkku on vaan vähän seonnut suomennoksessaan ja näyttää kansion nyt alkuperäisellä "Pictures" nimellä sinulle kääntämättömänä. Näin ainakin uskon. Hymiö
t. Ari

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #22 - 12.04.2018 klo 18:11:38
Tulosta viesti  
Usko vain. Hymiö

Faktat:

- En ole koskaan, ikinä, käyttänyt käyttöjärjestelmän alkuperäistä Pictures-kansiota.

- Olin itse tehnyt Kuvat-nimisen kansion ja laittanut kuvatiedostoni sen sisään.
Sen kansion alkuperäinen nimi ei ole koskaan ollut Pictures.

Olen samaa mieltä, että jotenkin tämä varmaan liittyy Windowsin suomenkieliseen käännökseen. Ehkä minun olisi pitänyt alun perin nimetä oma kuvakansioni jollain aivan muulla sanalla, jota käyttöjärjestelmän käännöksessä ei ole. Ihan millä vain, vaikka "Näkymäjemma".

Sivun alkuun

IP kirjattu

akenyh
God Member
Poissa

SRHS 257

Sijainti: Halikko (Salo)
Vastaus #23 - 12.04.2018 klo 18:47:43
Tulosta viesti  
Eero Aro kirjoitti 12.04.2018 klo 18:11:38:
Olen samaa mieltä, että jotenkin tämä varmaan liittyy Windowsin suomenkieliseen käännökseen. Ehkä minun olisi pitänyt alun perin nimetä oma kuvakansioni jollain aivan muulla sanalla, jota käyttöjärjestelmän käännöksessä ei ole. Ihan millä vain, vaikka "Näkymäjemma".

Jospa se windows on päätellyt, että .jpg, .gif jne loppuiset (kuvat) kuuluvat Picture-kansioon?

Itselläni on englanninkielinen  win 10 asennusversio ja kielivalinta on Suomi. Molempia kieliä löytyy kansioista ja -poluista. Oletan, että englanti on useimmiten pohjalla ja sitä "käännetään". Joskus on vaikea etenkin poluissa, kun applikaatio kertoo suomenkielisen polun ja polku on englanninkielinen.
Jos win asennuskieli on suomi, niin en tiedä esiintyykö toista kieltä?

Terv. Åke

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #24 - 12.04.2018 klo 19:32:42
Tulosta viesti  
Tässä koneessa on Win10 Pro, asennuskieltä en muista, mutta sekä käyttöjärjestelmässä että ohjelmissa on sekaisin suomen- ja englanninkielisiä ikkunoita ja termejä.

Päivitys on voinut hyvinkin päätellä, että "Kuvat" kansio sisältää kuvia, ja että kansio uudelleen nimetään "Pictures"-kansioksi. Mutta ihmetyttämään jää se, miksi sitä alkuperäistä Pictures-kansiota ei enää ole? Onko päivitys yhdistänyt kaksi Pictures-kansiota ja miksi? Eioo musta reilua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #25 - 12.04.2018 klo 20:46:33
Tulosta viesti  
Minulla oli aikoinaan Englannin kielinen Vista yhdellä koneella ja siihen oli ladattu jälkikäteen
Fi-kielipaketti. Käytännössä kone oli kaksikielinen yhtäaikaa, eli noin vain puolet teksteistä oli
suomeksi.

Tuosta Win 10 automaattisista päivityksestä sen verran että toimiiko se jos kone ei ole kaiken
aikaa verkon ulottuvilla. Entä mitä haittaa siitä on, joutuuhan ne muutenkin asentamaan? Ainoa
haitta on tietenkin se että jos päivitys aiheuttaa omille ohjelmille ongelmia. Muutamat tuttavani
pitävät tuota Win10 versiota ihan käyttökelpoisena?

Onko muuten tuo linkissä oleva ohjelmistotalo kenellekkään tuttu?

https://www.lizengo.fi/

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

akkuvaari
Senior Member
Poissa

Vastaus #26 - 12.04.2018 klo 23:35:10
Tulosta viesti  
Tosta .lizengo.fi/ sen verran, että serkku osti 50€ offige paketin. Homma toimi muuten ihan hyvin mutta alussa MS ilmoitti että aktivointi on jo käytetty. Eli jotain väliaikaista häikkää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #27 - 13.04.2018 klo 13:14:14
Tulosta viesti  
Markku kirjoitti:
> toimiiko se jos kone ei ole kaiken aikaa verkon ulottuvilla.

Päivitysten asentamistapa määritellään Windowsin "Asetuksista", siellä on eri vaihtoehtoja. Verkkoyhteys tietysti tarvitaan. Jos haluaa hallita sitä, milloin ladatut päivitykset asennetaan, kannattaa laittaa asetukset sopiviksi. Windowsin eri versioissa on määritelty hieman eri tavoin ns. "aktiivinen aika", eli ne vuorokauden tunnit, jolloin et halua järjestelmän ryhtyvän asentamaan. Kannattaa myös määritellä, kuinka koneen uudelleenkäynnistys tapahtuu. Jotkut päivitykset edellyttävät uudelleenkäynnistystä.

Itse opin tämän kantapään kautta. Tämä sama kone on myös työkoneeni. Joskus teen sellaista äänen prosessointia, että äänenmuokkausohjelma tarvitsee kaiken mahdollisen prosessoritehon käyttöönsä. Kaikki hidastuu etanavauhtiin, jos käyttöjärjestelmä samaan aikaan alkaa ladata dataa verkosta ja/tai asentaa päivityksiä. Pari kertaa sattui niin, että jätin koneen veivaamaan pitkää äänifailia. Kun palasin takaisin, mitään ohjelmia ei enää ollut käynnissä, eikä muokkausta ollut tehty. Windows-päivitys oli asentunut taustalla ja käynnistänyt koneen automaattisesti uudelleen. Meni hetki ennen kuin tajusin, että asetukseni olivat sellaiset, että näin saattoi tapahtua. Vaikka ääniohjelma oli tehnyt työnsä, niin koneen automaattinen uudelleenkäynnistys ei tietenkään tallentanut muokattua tiedostoa.

Kyllä, Windows 10 on enimmäkseen ihan käyttökelpoinen. Heti kympin asennettuani huomasin, että kone oli selvästi nopeampi kuin seiskalla. Kuitenkin on paljon sellaisia asioita, jotka harmittavat. Automaattisissa uudelleenpäivityksissä tapahtuu asioita, joita on vaikea ennakoida ja jokaisella päivityskerralla ilmenee uusia, erilaisia asioita. Kun joku juttu ei toimi päivityksen jälkeen, niin menee aikaa, ennen kuin saa selville, mitä on tapahtunut ja miten asia korjataan. MS:ltä ei näihin ongelmiin yleensä apua löydy. Olen löytänyt paljon paremman avun googlailemalla erilaisilta keskustelupalstoilta.

Päivitys muuttaa usein oletusohjelmia, joilla tietyt tiedostotyypit avataan. Yleensä se muuttaa ne sellaisille ohjelmille, joita en koskaan käytä.

Päivitys vaihtaa usein äänilaitteen. Minulla on useita USB- ja Firewire-ääni-interfaceja, en koskaan käytä emolevyn audiotuloja tai lähtöjä. Olen estänyt emolevyn audion BIOS:ista. Silti joudun lähes aina palauttamaan ääniasetukset haluamikseni.

Koneeseen asentuu MS:n uusia ohjelmia, joita en tarvitse, enkä tule koskaan käyttämään. Monia näistä ohjelmista ei ole mahdollista poistaa, tai jos poisto onnistuu, niin ohjelma asentuu uudelleen seuraavassa päivityksessä.

Seassa on mm. sellainen kuin Mixed Reality Portal. Olen sen heivannut monta kertaa, mutta aina se vaan sinne asentuu, on kuin laatikosta pomppaava vieteriukko. En usko käyttäväni myöskään 3DPaint-ohjelmaa mihinkään ikinä.

Windows 10 ei suuresti piittaa siitä, että käyttäjä käyttää edelleen vanhoja ohjelmaversioita. Minulla on Office 2007, joka kelpaa minulle oikein hyvin. Erään päivityksen jälkeen Wordin ja Excelin käynnistyminen alkoi kestää yli kaksi minuuttia. Yksi ilta meni rekisterin editoimisessa, että sain hidastelun loppumaan. Tietysti noiden ohjelmien käynnistymisen hidastus johtui eri syistä ja rekisteriä piti editoida eri tavoin.

Ja niin edelleen...

Eero
« Viimeksi muokattu: 13.04.2018 klo 14:28:39 Kirjoittaja Eero Aro »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #28 - 13.04.2018 klo 13:48:25
Tulosta viesti  
Kiitos Eero, listauksestasi voi päätellä että se sopii peruskäyttäjälle joka ei oikeastaan tee
koneella muuta kuin juoksevien asioiden hoitamista ja muu on lähinnä viihteen seuraamista.

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #29 - 13.04.2018 klo 14:28:04
Tulosta viesti  
Jahas, uusi havainto tänään:

Omatekemäni kansio, jolle olin antanut nimeksi "Musiikki", on käännetty ja uudelleennimetty kansioksi "Music". Entisessä "Musiikki"-kansiossa olleet tiedostot ovat nyt kansiossa, jonka nimi on "Music".

En tiedä, oliko tämäkin tapahtunut samaan aikaan kuin Kuvat-kansion muutos.

En myöskään muista, oliko käyttöjärjestelmän alkuperäinen oletuskansio "Music" olemassa, vai olinko poistanut sen. Missään tapauksessa en ole koskaan laittanut mitään "Music"-kansioon.

Käyttöjärjestelmän käännöksen omituisesta käytöksestä on siis kuitenkin kyse.

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aiheTulosta