|
Markku kirjoitti: > toimiiko se jos kone ei ole kaiken aikaa verkon ulottuvilla.
Päivitysten asentamistapa määritellään Windowsin "Asetuksista", siellä on eri vaihtoehtoja. Verkkoyhteys tietysti tarvitaan. Jos haluaa hallita sitä, milloin ladatut päivitykset asennetaan, kannattaa laittaa asetukset sopiviksi. Windowsin eri versioissa on määritelty hieman eri tavoin ns. "aktiivinen aika", eli ne vuorokauden tunnit, jolloin et halua järjestelmän ryhtyvän asentamaan. Kannattaa myös määritellä, kuinka koneen uudelleenkäynnistys tapahtuu. Jotkut päivitykset edellyttävät uudelleenkäynnistystä.
Itse opin tämän kantapään kautta. Tämä sama kone on myös työkoneeni. Joskus teen sellaista äänen prosessointia, että äänenmuokkausohjelma tarvitsee kaiken mahdollisen prosessoritehon käyttöönsä. Kaikki hidastuu etanavauhtiin, jos käyttöjärjestelmä samaan aikaan alkaa ladata dataa verkosta ja/tai asentaa päivityksiä. Pari kertaa sattui niin, että jätin koneen veivaamaan pitkää äänifailia. Kun palasin takaisin, mitään ohjelmia ei enää ollut käynnissä, eikä muokkausta ollut tehty. Windows-päivitys oli asentunut taustalla ja käynnistänyt koneen automaattisesti uudelleen. Meni hetki ennen kuin tajusin, että asetukseni olivat sellaiset, että näin saattoi tapahtua. Vaikka ääniohjelma oli tehnyt työnsä, niin koneen automaattinen uudelleenkäynnistys ei tietenkään tallentanut muokattua tiedostoa.
Kyllä, Windows 10 on enimmäkseen ihan käyttökelpoinen. Heti kympin asennettuani huomasin, että kone oli selvästi nopeampi kuin seiskalla. Kuitenkin on paljon sellaisia asioita, jotka harmittavat. Automaattisissa uudelleenpäivityksissä tapahtuu asioita, joita on vaikea ennakoida ja jokaisella päivityskerralla ilmenee uusia, erilaisia asioita. Kun joku juttu ei toimi päivityksen jälkeen, niin menee aikaa, ennen kuin saa selville, mitä on tapahtunut ja miten asia korjataan. MS:ltä ei näihin ongelmiin yleensä apua löydy. Olen löytänyt paljon paremman avun googlailemalla erilaisilta keskustelupalstoilta.
Päivitys muuttaa usein oletusohjelmia, joilla tietyt tiedostotyypit avataan. Yleensä se muuttaa ne sellaisille ohjelmille, joita en koskaan käytä.
Päivitys vaihtaa usein äänilaitteen. Minulla on useita USB- ja Firewire-ääni-interfaceja, en koskaan käytä emolevyn audiotuloja tai lähtöjä. Olen estänyt emolevyn audion BIOS:ista. Silti joudun lähes aina palauttamaan ääniasetukset haluamikseni.
Koneeseen asentuu MS:n uusia ohjelmia, joita en tarvitse, enkä tule koskaan käyttämään. Monia näistä ohjelmista ei ole mahdollista poistaa, tai jos poisto onnistuu, niin ohjelma asentuu uudelleen seuraavassa päivityksessä.
Seassa on mm. sellainen kuin Mixed Reality Portal. Olen sen heivannut monta kertaa, mutta aina se vaan sinne asentuu, on kuin laatikosta pomppaava vieteriukko. En usko käyttäväni myöskään 3DPaint-ohjelmaa mihinkään ikinä.
Windows 10 ei suuresti piittaa siitä, että käyttäjä käyttää edelleen vanhoja ohjelmaversioita. Minulla on Office 2007, joka kelpaa minulle oikein hyvin. Erään päivityksen jälkeen Wordin ja Excelin käynnistyminen alkoi kestää yli kaksi minuuttia. Yksi ilta meni rekisterin editoimisessa, että sain hidastelun loppumaan. Tietysti noiden ohjelmien käynnistymisen hidastus johtui eri syistä ja rekisteriä piti editoida eri tavoin.
Ja niin edelleen...
Eero
|