Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Uusi Desktop PC kone (Luettu 17990 kertaa)
LGL.
God Member
Poissa

Uusi Desktop PC kone
29.03.2018 klo 14:37:04
Tulosta viesti  
Kun tuossa päivitin (tai ostin) PC-koneeni ja sen mukaan Win10 valmiiksi asennettuna, oli melkoinen yllätys kun eräät vanhat tutut ohjelmat eivät enää kelvannutkaan uudelle järjestelmälle.
Yksi näistä on MS Office-paketti. Paketti on jo 12 vuotta vanhaa ja asennettaesa, Windows vaatii ohjelman "Product Key" joka ei vaadittu silloin kun ohjelma oli uusi. Alkuperäinen MsOffice kotelo ei enää ole jossa tämä product key oli stansattu.
Kovin ihastunut tähän Windows kymppiin en ole, ja harkitsen siirtyä takaisin Win7:aan. Kyllä, voihan yrittää ns "dual-boottia", mutta ei ole mitään takeita että juttu onnistuu, varsinkin kun uusi EMO on "UEFI-biosin" kannalla.
Yllätys oli myös se että uudelle koneelle ei voida asentaa tavanomainen CD-asema, vaan on hankittava USB-DVD joka ei tukee enää tavalliset CD-levyt. Kehitys menee huimaa vauhtia ettei pysy perässä kun CD-DVD-levyt on jo siirtymässä historiaan.
Yksi hyvä juttu tässä on että kone on salaman nopea. Bootti kestä vain 3 sek ja kaikki on valmiina. Vanha kone on toistaiseksi vielä turvana, kun en edes päässyt uudella koneella näille sivuille.
LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

IlpoJaakko
God Member
Poissa

SRHS

Re: Uusi Desktop PC kone
Vastaus #1 - 29.03.2018 klo 15:20:00
Tulosta viesti  
Omassa PC:ssä WIn 10:n asennuksen jälkeen Photoshop elements 7 toimi ihan ok vuoden verran. Sitten yht.äkkiä vain sekosi, elikkä kaputt. Ei auttanut uudelleen asennus originaalilevyltä.
Adobe kehtasi tiedusteluuni vastata, että ei  Ps7 toimikaan Win 8, tai uudemmissa.

Syypää oli varmaan joku WIn10:n päivitys. En muuta keksi. Siksipä minulla pari vanhempaa konetta, joissa PS7 toimii, mm Win8.

Uudemmat PS:n tuotteet ei olekaan kuulemma enää PC:ssä itsenäisesti toimivia. Tarvitaan aina nettiyhteys. Ehkäpä tuo piratismi on tähän pakottanut. Jonkin aikaa sitten sai Photoshop CS ison versionkin kätevästi ladattua parillla kepulikonstilla.

Toinen asia on sitten nuo printterit, jotka useimmiten on enää SER-kelpoisia PC:n uusimisen jälkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #2 - 29.03.2018 klo 15:39:58
Tulosta viesti  
Minusta tuntuu että koko W10 on käytännössä Windowsin tietojen keräämistä helpottava uudistus
ja samalla oheislaite-myynnin edistäjä. Otan käyttöön vasta kun on ihan pakko, mutta Win7 jäävät
edelleen käyttöön siinä ohessa, kuin myös Linux-koneet.

Tietoturvan korostamisen suhteen olen vahvasti sitä mieltä että meille myydään suunnattua
tietoturvaa aivan liian innokkaasti ja ei voi välttyä ajatukselta liian hyvästä ollakseen totta?
Olen nimittäin Vistalla kokeillut asiaa ja iiman mitään tietoturvaohjelmia, päivitykset on
vuodelta 2016. Mutta ei sieltä skannereilla mitään ylimääräistä löydy, joku voisi valaista
mistä moinen erikoisasemani johtuu?

Markku  Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Vastaus #3 - 29.03.2018 klo 16:00:50
Tulosta viesti  
Maja kirjoitti 29.03.2018 klo 15:39:58:
Minusta tuntuu että koko W10 on käytännössä Windowsin tietojen keräämistä helpottava uudistus
ja samalla oheislaite-myynnin edistäjä. Otan käyttöön vasta kun on ihan pakko, mutta Win7 jäävät
edelleen käyttöön siinä ohessa, kuin myös Linux-koneet.

Tietoturvan korostamisen suhteen olen vahvasti sitä mieltä että meille myydään suunnattua
tietoturvaa aivan liian innokkaasti ja ei voi välttyä ajatukselta liian hyvästä ollakseen totta?
Olen nimittäin Vistalla kokeillut asiaa ja iiman mitään tietoturvaohjelmia, päivitykset on
vuodelta 2016. Mutta ei sieltä skannereilla mitään ylimääräistä löydy, joku voisi valaista
mistä moinen erikoisasemani johtuu?

Markku  Täh

Kyllä siinä Windows 7:ssa on niitä M$ telemetria päivityksiä myös, josta tietoa valuu heille, jos ei ole erikseen kieltänyt niitä. Kotiympäristössä harva jaksaa alkaa raakata niitä pois, ja antaa windowsupdaten asentaa kaiken mahdollisen.
Hallituissa yritysympäristöissä niitä ei valita jakelulistoille yleensä.

Se että sun Vista ei ole saastunut, tai ei vaikuta siltä:
1. Sinulla on palomuuri blokkaamassa kaiken sisäänpäin pyrkivän liikenteen , ja osaat valikoivasti käyttää UAC:tä, eli sallia vain luotettavat lataukset ja käynnistykset
2. Et surfaa epäilyttävillä sivuilla tai et ole internetissä ollenkaan.
3. Skanneriohjelmasi ei löydä mahdollisia exploittaajia
4. Haavoittuvuudet on olemassa, mutta niitä ei ole vielä vaan sattunut kukaan hyödyntämään.
5. .. tai niitä on jo hyödynnetty tietämättäsi

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 29.03.2018 klo 16:51:50
Tulosta viesti  
Lainaus: <Yllätys oli myös se että uudelle koneelle ei voida asentaa tavanomainen CD-asema, vaan on hankittava USB-DVD joka ei tukee enää tavalliset CD-levyt. Kehitys menee huimaa vauhtia ettei pysy perässä kun CD-DVD-levyt on jo siirtymässä historiaan.>

Eiko siinä pöytäkuneessa ole yhtään vapaata Sata -paikkaa, normaalisti niitä on emolevyllä 4 kpl?
Noita löytyy varmasti 2010 jälkeen valmistetuista koneista, jotka on menossa sorttiin.

Sata-DVD_asema.jpeg ( 165 KB | 0 latausta )
Sata-DVD_asema.jpeg

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL.
God Member
Poissa

Vastaus #5 - 29.03.2018 klo 17:29:15
Tulosta viesti  
Emo:lla ei ole puutetta noista porteista. Niitä on vaikka naapurille jakaisi, mutta kun tuo PC-kotelo on tyypiltään "Fractal Design Define-C", tulee ongelmia.
Nuori myyjä luuli varmaan että olen innokas nuori pelaaja.
Itse en tiennyt  näistä uusista trendeistä.

LGL

Edit: Ehkä voisin lisätä tähän että EMO-levyn tyyppi on ROG STRIX Z370-H GAMING.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2018 klo 17:54:23 Kirjoittaja LGL. »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #6 - 29.03.2018 klo 18:22:16
Tulosta viesti  
MS Office 97 onnistuu kokemukseni mukaan asentaa MS Windows XP:hen. Uudempiin en ole kokeillut. MS Windows 10 on rakenteeltaan erilainen. Ohjelman pitää olla vähintään 32 bittinen. 16 bittiset ohjelmat eivät enää toimi.

Sivun alkuun
IP kirjattu

ilkka suni
Senior Member
Poissa

Sijainti: SRHS
Vastaus #7 - 29.03.2018 klo 21:09:14
Tulosta viesti  
Yleisenä toteamana ketjuun.

Itse olen säilyttänyt soveltuvia koneita, oheislaitteita sekä käyttöjärjestelmiä ym. softia Win95:stä alkaen. Vaikka koneet vanhentuessaan ilman prosessoripäivityksiä vanhentuvat myös käsittelemään uusia käyttöjärjestelmiä jne, toimivaa tavaraa ei aina kannata hukata pois. Koskaan kun ei tiedä, mikä tarve saattaa ilmaantua. Jokin ikivanhalla softalla laadittu tiedosto, tai sitten saattaa joku tuttavakin yllättäen ryhtyä kaipaamaan esimerkiksi softaa tai käyttöjärjestelmää, jonka on vuosia sitten laittanut menemään.

PCMCIA-adapteri, ulkoinen polttava CD-ROM -asema jne, tuollaisia saattaa olla hyvä säilöä nurkissaan. Jos tilaa vain riittää.

Tietenkään siitä ei pääse mihinkään, että esimerkiksi HDMI-liitäntä tänäpäivänä on liki välttämättömyys, mutta monissa iäkkäissä kannettavissa muun muassa voi olla aivan ylivertaisen hyvä näppäimistö kirjoittamiseen, verrattuna nykyisiin tunnottomiin muovilautoihin.

Photoshop kun mainittiin, itse pyörittelen mieluiten PS 2.0:aa: softa on keveä, silti sillä saa tehdyksi JPEG-valokuviin kaikki tarpeelliset muokkaukset. Win10 kuvottaa, ja saattaa hyvinkin olla kulminaatiopiste [kokonaan] Linuxiin siirtymiselleni. XP:n jälkeen käyttäjän mahdollisuudet hallinnoida konettaan ja sen mm. verkkoliikennettä on mennyt rajusti huonompaan suuntaan. Samoin ovat heikentyneet mahdollisuudet karsia koneen sovellukset minimiin eli vain käyttäjälle välttämättömiin.

XP oli paras. Koneen uudellen puhtaaksi asentaminenkin kaikkine ajureineen jne. sujui tunnissa, parissa

-ilkka

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #8 - 29.03.2018 klo 21:45:52
Tulosta viesti  
Voisithan käydä liikkeessä kysymässä, jos tuon saisi vaihdettua koko koneen tai emon asennuttua sinulle pärammin soveltuvaan koteloon. Onhan asiakkaalla nykyisin jonkunlainen tyytyväisyystakuu ja sinä et ole varmaan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kannattaa ainakin yrittää Silmänisku

Tuo taitaa olla nettipelaajalle tarkoitettu mylly. Tietysti kotiinvoisi perustaa netin ja laittaa sinne sitten toinen kone jossa on DVD-asema.

On hyvä että otit tämän puheeksi, niin toisetkin tietää kiertää kaukaa noi Fractalin kotelot  Järkyttynyt Järkyttynyt

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #9 - 29.03.2018 klo 21:59:16
Tulosta viesti  
Olen törmännyt samanlaisiin ongelmiin Windowseilla. Windows 10 ei suostu asentamaan vanhempia ohjelmia. Tämä toimii myös toisinpäin Vanhemmat Windows versiot eivät suostu asentamaan uusia ohjelmia. Olen rakennellut hiljalleen ns. nostalgiakonesarjaa. XP kone on valmis vuoden 2008 raudalla. Tässä koneessa on kaksoisbuutti. XP:n rinnalla on Ubuntu. Myös tämä kone on saanut olla rauhassa haittaohjelmilta. Turvaohjelmien metsästyksessä meni jonkin verran aikaa. Seuraavana on vuorossa Vistakone samoin kaksoisbuutilla. Tällä hetkellä yli 90 % tietokoneajastani sujuu Linuxilla. Windowsia tarvitsen enää piirtämiseen Corel Draw:lla. Windows 10 ei ole enää käytössä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Vastaus #10 - 29.03.2018 klo 22:27:18
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 29.03.2018 klo 18:22:16:
MS Office 97 onnistuu kokemukseni mukaan asentaa MS Windows XP:hen. Uudempiin en ole kokeillut. MS Windows 10 on rakenteeltaan erilainen. Ohjelman pitää olla vähintään 32 bittinen. 16 bittiset ohjelmat eivät enää toimi.

Minulla on Office 97, joka toimii WIN7:ssä. Asennuksessa piti kyllä syöttää tuotekoodi. WIN10 ei tuota enää suostu pyörittämään. Kyseiset PC:t ovat molemmat 64-bittisiä.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #11 - 29.03.2018 klo 22:56:37
Tulosta viesti  
Minulla on useita vanhoja ohjelmia, joita käytän Win10-koneessa. Vanhin taitaa olla AudioMulch-softa, joka on vuodelta 1997. Jouduin asentamaan sen yhteensopivuustilassa ja yhteensopivuustilassa se myös aina käynnistyy.

En muista tarkkaan, mutta muistaakseni jo asennustiedosto piti suorittaa yhteensopivuustilassa, jotensakin tähän tapaan:
- exe.-tiedosto - hiiren oikealla painikkeella, valitse Ominaisuudet
- valitse välilehti Yhteensopivuus
- pukki kohtaan "Suorita ohjelma yhteensopivuustilassa" ja valitse se käyttöjärjestelmä, jossa haluat sen suorittaa (Mulchin kohdalla toimii Win7). Muistelen, että monien ohjelmien kohdalla olen joutunut kokeilemaan useita eri vaihtoehtoja, ennen kuin homma on alkanut toimia.
- sitten ajetaan asennusohjelma. Jos se ei suostu asentumaan, niin kone antaa virheilmoituksia.

Esimerkiksi tuolla on jonkinmoisia ohjeita yhteensopivuustilasta:
https://tinyurl.com/y8j9cxv8

Officeni on 2007, mutta se taisi asentua ihan temppuilematta tähän koneeseen Windows 10:iin.

edit: Esimerkiksi vanha Sony Vegas pyörii minulla Win10:ssä XP-yhteensopivuustilassa.

Eero
« Viimeksi muokattu: 29.03.2018 klo 23:28:36 Kirjoittaja Eero Aro »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #12 - 30.03.2018 klo 01:02:38
Tulosta viesti  
Minulla on tuo MS Office 97 PRO UPG vielä olemassa. Vanha alkuperäinen pahvipakkaus on hyllyssä muistona. Kyseisen ohjelmiston asennus olisi vieläkin periaatteessa mahdollista vanhaan tietokoneeseeni, jossa on MS Windows 98 Second Edition ja Pentium II 333 MHz prosessori + 384 Mt keskusmuistia. Lisäksi löytyy IBM Lotus Smartsuit 97, joka pitää olla asennettuna, kun tuo MS Office 97 PRO on päivitysversio.
Xeon X5650 työasemassa on MS Office 2010 PRO, jonka sain aikoinaan opiskelijana halvalla. Samoin löytyy niin ikään opiskelijana hankittu Adoben Design Standard CS6. Siinä on muun muassa melko paljon käyttämäni Photoshop CS6.

Sivun alkuun
IP kirjattu

jsmaa
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #13 - 30.03.2018 klo 11:25:17
Tulosta viesti  
En edes tiedä mitä ominaisuuksia on MS Officessa kun minulla ei sellaista ole. Käytän itse Open Office pakettia joka on ihan vapaasti ladattavana netissä. Olen käyttänyt sitä lähinnä taulukkolaskentaan ja tekstinkäsittelyyn.Mielestäni se on aika mukautuvainen eri formaateille eli tunnistaa eri ohjelmilla tehdyt dokumentit yms. Joku voisi minua valistaa miksi pitää käyttää jotain MS:n ohjelmia ja maksaa niistä maltaita,olen pärjännyt ja todennäköisesti pärjään OF:lla edelleen. Tosin en olekaan mikään laskennan tai txtinkäsittelyn ammattilainen. OF on ollut latautuvainen kaikkiin käyttöjärjestelmiini ongelmitta. DOS:lla tai Win98:lla,Win98SE:lla,ja olikos siinä jossain välissä Win6,Win 2000:lla kai sitä ei vielä ollut mutta XP:llä,Vistalla ja nyt 7:lla on toiminut ongelmitta. Kymppiä en ole edes ajatellut ladata,olen siitä senverran kuullut....

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #14 - 30.03.2018 klo 13:02:35
Tulosta viesti  
Open Officea minäkin pääsääntöisesti käytän, vaikka koneella onkin
pari vuotta vanha MS-office, joka tuntuu jotenkin kömpelömmältä Open Officeen verrattuna, mutta makuasioistahan ei kiistellä, kyllä jämpti on näin! Pyöritä silmiä

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 
Lähetä aiheTulosta