Olen myynyt näitä High-end laitteita ja tarvikkeita aikoinaan ja voin sanoa että niiden ostajat varsin
persoonallinen ryhmä ja kaupanteko ei onnistu kauppakoulun opeilla kuten massahifin myyminen. Aika
raskasta työtä noin henkisesti ottaen ja vaatii pitkäjänteisyyttä. Koska ostopäätöksen tekee näissä
kaupoissa aina asiakas, massahifissä sen voi usein miten tehdä myyjä.
Noista kalliista kaapeleista, kyllä se 10mm2 hopeoitu hiussäikeinen OFC-kupari on ihan jotain muuta
kuin tavalliset sähkökaapelit. Varsinkin vaikeilla kaiutinkuormilla, isoilla kaiutinjärkäleillä tuo impedanssi
putoaa herkästi lähes nollaan matalimmilla bassoilla, eli virtapiikit ovat jossain 50...100A:n paikkeilla,
siinä on se puhtaan 20...30Hz bassotoiston salaisuus. Laatuvahvistimissa nämä isot verkkomuuntajat
tuottavat tarvittavan tehon ja vastaavat kaiuttimet pystyvät sen käsittelemään, eli tehonsiirron
kannalta em. happivapaasta puhtaasta kuparista valmistettu kaapeli on paras materiaali. Olen itse
kuunnellut näitä kalliita yhdistelmiä ja voin sanoa että ääni on ihan käsittämätön, eli ei nämä ihan
pelkkää huuhaata ole. Maksetaanhan autoistakin satoja tuhansia ja rannekelloista kymmeniä, eli
raha on aika fiktiivinen juttu. Hifilehden numerossa 12/85 on muuten erään mielenkiintoisen aikansa
audiofiilin haastattelu.
Markku