Normaali aihe Valkoinen väri asteikkolaseissa (Luettu 3594 kertaa)
teemum
Senior Member
Poissa

Valkoinen väri asteikkolaseissa
20.01.2018 klo 20:57:14
Tulosta viesti  
Olen huomannut, että monissa suomalaisissa 50-luvun alkupuoliskon radioissa valkoinen väri hilseilee irti asteikkolasista. Esim. omassa Salora 810:ssä asteikkolasin painatukset irtoavat jos niitä menee hipaisemaankin sormella. Osa niistä on tippunut itsestäänkin pois.

Onkohan tämä ihan yleinen ilmiö noille valkoisille painatuksille, vai voisiko tämä johtua siitä että radio on joskus ollut jossain kosteassa paikassa jossa kosteus on jotenkin irroittanut painatukset lasissa?

Ja olen tämä ilmiön huomannut ainoastaan valkoisen värin kohdalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

AriH
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Turku
Re: Valkoinen väri asteikkolaseissa
Vastaus #1 - 21.01.2018 klo 19:03:00
Tulosta viesti  
Tippuu ne muutkin värit ainakin minulla, jos ovat tippuakseen, kyse taitaa olla enemmän siitä mitä väriä on käytetty ja onko se ehkä kiinnitetty jollain aineella päältä vai ei. Parempi pitää näpit irti väripuolelta.

Taitaa vaan iso osa asteikkoväreistä olla valkoisia tai vaalean keltaisia.
T. Ari

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #2 - 27.01.2018 klo 15:04:07
Tulosta viesti  
teemum kirjoitti 20.01.2018 klo 20:57:14:
vai voisiko tämä johtua siitä että radio on joskus ollut jossain kosteassa paikassa jossa kosteus on jotenkin irroittanut painatukset lasissa?

Monesti näkee, että tekstit ovat selvästi valuneet alaspäin, esim. suorat viivat ovat mutkilla, eli näissä tapauksissa varmaan on ollut kyseessä lasin pintaan tiivistynyt kosteus. Kuitenkin em. tapauksissa painatukset ovat olleet lasissa vielä kiinni eli kenties kosteus ei sittenkään aiheuta hilseilyä vaan maali kuivuu takaisin kiinni kun kosteuskin kuivuu? Vaikea sanoa...

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

teemum
Senior Member
Poissa

Vastaus #3 - 30.01.2018 klo 23:51:34
Tulosta viesti  
Alla on kuva Salora 810V:n asteikkolasista josta nuo maalaukset ovat lohkeilleet pois. Jouduin ottamaan tuon asteikkolasin koneistosta irti koska tausta oli paksun pölyn peitossa ja lasia irroittaessa nuo maalinhilseet irtoilivat lasista ihan itsestään. Irronneesta maalista jäi lasiin kuitenkin tuollainen jauhomainen jälki joka sekin kyllä lähtee pyyhkimällä pois (ei parane koskea).

IMG_2126.JPG ( 324 KB | 0 latausta )
IMG_2126.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #4 - 31.01.2018 klo 01:33:49
Tulosta viesti  
Ihan samoin kävi minulla Salora 810V:n kanssa.

Sivun alkuun
IP kirjattu