|
Vastaukseni kysymykseesi eivät vaikuta alkuperäiseen kysymykseeni, onko DNL:n alipäästösuodin alipäästösuodin vai kaistasuodin.
Minulla on noin 300-350 äänittämääni C-kasettia 70-80 -luvuilta. Olen äänittänyt niitä varmaan yli kymmenellä eri nauhurilla, omilla ja muiden. Itselläni oli silloin ainakin JVC, NAD, Tandberg ja Akai.
Nauhalaatuja on rautaoksidia, kromidioksidia ja muutama metallinauhakin. Käytän digitoidessa nauhan mukaista nauhavalintaa. Nauhavalmistajia on lukuisia, mutta en koskaan ole hankkinut mitään halpakasetteja. Yhteen aikaan ostin tukusta BASFin LH Super I ja Chromdioxid Maxima II -nauhoja, sekä Maxellin UD -kasetteja.
> Oliko soitin säädetty ko. nauhalaadulle? (Dolby)
Ei ollut. Akai GX F71 oli käytössä pitkään, ja siinä käytin yleensä sen automaattista säätöä jokaiselle kasetille erikseen.
Suurin osa on äänitetty B-Dolbylla. Pieni määrä myös Dolby C:llä, kunnes tajusin, että se on herkkä esim. äänipään likaantumiselle. Dolby C-kasetit eivät myöskään toistu oikein toisessa nauhurissa, kun signaali ei tule toistopäältä takaisin samanlaisena kuin se nauhalle meni. Dolby C:n olisivat saaneet jättää keksimättä.
Digitoidessa en käytä Dolby-kohinanvaimennusta. Dolby C:n pumppausta vihaan enemmän kuin kasettinauhan huojuntaa ja balanssin lepatusta nauhankulun huonouden takia. DNL vaimentaa useimpien kasettien kohinan minulle riittävästi. Niissä, joissa haluan lisää kohinanvaimennusta, teen sen Izotope RX -ohjelmassa, jossa joka tapauksessa suodatan pois ritinät (useimmat kasetit ovat kopioita vinyylilevyiltä), hurinat ja leikkaan tyhjät alut ja loput pois. Jos yläpää kuulostaa Dolby-koodauksen takia liian kirkkaalta, tasoitan taajuusbalanssia EQ:lla.
DNL:n käyttö vähentää kohinanvaimennukseen tarvittavaa aikaa 3-8 minuuttia kasettipuolta kohti. Muutaman kasetin kanssa ei olisi suurta väliä, mutta elämä on aivan liian lyhyt 300 kasetin jälkikäsittelyyn. Tuolla on vielä odottamassa pari tuhatta diakuvaa ja kaksi jätesäkillistä VHS-nauhoja...
> Onko käytetty mahdollisesti automaattista äänitystason säätöä?
Ei hemmetissä!
Ai niin, et kysynyt, mutta säädän toistopään atsimuutin jokaisen kasettipuolen kohdalle erikseen parhaaksi mahdolliseksi. Digitoin Nakamichi CD1 -dekillä.
|