Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Juotoskärjen puhdistus? (Luettu 14328 kertaa)
Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Juotoskärjen puhdistus?
01.09.2017 klo 23:57:00
Tulosta viesti  
Oletteko kokeilleet jotain "kemikaalia" pahoin likaiseen juotoskärkeen. Tällaisia on olemassa:

http://www.amitronic.fi/tuote/tip-cleaner/

http://www.back-tools.fi/shop/fi/juotostarvikkeet/2147484593-stannol-ecoloy-tipp...

Itselläni on joitakin juotoskärkiä, joihin ei tina enää tahdo tarttua. Olisiko näistä esimerkki tuotteista siihen apua?

Sivun alkuun
IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Re: Juotoskärjen puhdistus?
Vastaus #1 - 02.09.2017 klo 01:22:36
Tulosta viesti  
Tuota Tip Tinneriä ja teräsvillaa olen jo vuosia käyttänyt juotin- ja imukärkien hoitoon. Huonoin vaihtoehto on esim. Wellerin konsepti märästä sienestä, sillä saa kärjet vainaiksi ennen aikojaan.

Halvimmalla pääsee kun hommaa saippuatonta karkeaa teräsvillaa esim. Lidlistä. Sellaisen olen istuttanut 2" vesijohtoputken tulppamutteriin, jonka pohjaan olen liimannut kumilevyn. Puhdistuskin on helppoa, teräsvillatuppoa ravistellaan roskiksen päällä ja irtotinat lähtevät.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

MartinT
Senior Member
Poissa

Sijainti: Varkaus
Vastaus #2 - 02.09.2017 klo 12:58:18
Tulosta viesti  
Minä pidän parhaana valkoista salmiakkikiveä. Tarttuu tinakin pyyhkäisyn jälkeen. WELLER LS25 salmiakkikiveä saa ostaa vaikka Motonetistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jasonisti
God Member
Poissa

Vastaus #3 - 02.09.2017 klo 13:37:42
Tulosta viesti  
Kukin tulkoon uskossaan autuaaksi, tässäkin asiassa.

Wellerin KOSTEA sieni on mielestäni paras. Miten se sitten saadaan kosteaksi? ESA:n juotoskurssilla opein tempun eikä se mitään tähtitiedettä ole. Kastellaan sieni litimäräksi ja sitten puristetaan nyrkissä niin kuivaksi kuin tulee. Silloin on saatu KOSTEA sieni aikaiseksi ja toimii se hyvin. Tietty homma täytyy tehdä joka kerta kun aloittaa juotostyöt.

Juottimen kärjen saa umpimustaksi vain ylilämmöllä. Wellereissä oli aikoinaan termostaattiongelmia ja kun termari hirtti kiinni niin kärki veti punahehkuiseksi ja jäähtyessään se sitten oli musta. Sitten kun sen hio puhtaaksi, ts pinnoitteen pois niin normilämmöilläkin on se musta.

Jätän juotostapahtuman jälkeen kärkeen tinaa ja seuraavalla kerralla alta paljastuu kirkas puhdas kärki.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #4 - 02.09.2017 klo 14:11:23
Tulosta viesti  
Moro

Liittyykö tämä nyt niihin teräväkärkisiin vai lyijyttömään tinaan, vai mihin? Mulla on Wellerissä n. 3mm leveä talttakärki ollut kolvissa viimeiset 5-6 vuotta, ja olen putsannut sitä läpimärällä, kostealla ja kuivalla sienellä sekä joskus vain hätäisesti sormella pyyhkäisemällä ettei ehdi sormea polttaa, eikä se kärki ole osoittanut minkäänlaisia loppumisen oireita. Lyijytöntä tinaa en ole käyttänyt sitten työaikojen, enkä suostu harrastuksissani käyttämäänkään. Enkä usko pääni sen enempää pehmiävän mitä se on alunperinkin ollut, vaikka työterveyslääkäri siitä kävi aikoinaan jo 70-luvun lopulla varoittelemassa. Mulla on myös 71-vuodelta aikoinaan Expert-huoltoa vetäessäni Elcoman myyntitykiltä ostamani Wellerin muuntajallinen 60W:n kolvi, jossa siihen aikaan oli vielä kiinteä johto juottimelle, ja siinä alkuperäinen seiska kärki, jolla on juotosten lisäksi kirjoitettu puuhun tekstejä ja sulateltu muoveja ym väärinkäytöksiä enkä siltikään ole saanut kärkeä pilalle.
Onko moukalla vain käynyt moukan tuuri?

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Vastaus #5 - 02.09.2017 klo 15:28:00
Tulosta viesti  
Lyijyttömän tinan käyttö lyhentää juotoskärkien ikää kahdestakin syystä. Ensinnäkin, sen vaatii korkeamman lämpötilan, toiseksi, se ei täytä mikroskooppisia halkeamia samalla tavoin kuin lyijyllinen tina. Päivittäisessä käytössä jatkuvasti kuumana oleva kärki saattaa tästä syystä jopa kovertua ontoksi sisältä. Kosteus edistää suuresti em. ilmiötä.

Näitä asioita käsiteltiin mm. YE:n järjestämässä juotosseminaarissa silloin, kun RohS-direktiivi teki tuloaan. Tärkeä detalji on myös se, että juottimen lämpötila säädetään mahdollisimman alhaiseksi, varsinkin silloin kun sitä ei käytetä. Onneksi lyijyllistä tinaa saa edelleen ostaa vapaasti, muuta en nykyään harrastekäytössä käytäkään.

Rami  OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #6 - 02.09.2017 klo 15:36:08
Tulosta viesti  
MartinT kirjoitti 02.09.2017 klo 12:58:18:
Minä pidän parhaana valkoista salmiakkikiveä. Tarttuu tinakin pyyhkäisyn jälkeen. WELLER LS25 salmiakkikiveä saa ostaa vaikka Motonetistä.
Ostin Motonetista tuota "WELLER LS25 salmiakkikiveä". Katsotaan miten miten se toimii.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #7 - 03.09.2017 klo 12:33:01
Tulosta viesti  
Eipä auttanut tuo salmiakkikivi. Itku
Keskiviikkona saanen Partcolta alla olevaa ainetta:

Sivun alkuun
IP kirjattu

MartinT
Senior Member
Poissa

Sijainti: Varkaus
Vastaus #8 - 03.09.2017 klo 17:30:23
Tulosta viesti  
Outoa. Mulla on aina toiminut hyvin. Onko sillä joku vaikutus kun näyt käyttävän lyijytöntä tinaa? Itse käytän lyijyllistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #9 - 03.09.2017 klo 18:03:04
Tulosta viesti  
Käytän laadukkaaksi miellettyä lyijyllistä Alphametals juotostinaa, jota Parco myi vielä hetki sitten. Olen käyttänyt sitä jo vuosia vailla ongelmia. Ilmeisesti nyt kyseessä on jokin yhteensopivuus ongelma / liian kuuma juotoskärki. Käytin ennen Weller nro 7 juotoskärkeä Weller W61C juottimessa.

Sivun alkuun
IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #10 - 03.09.2017 klo 21:46:16
Tulosta viesti  
Lämpötilat Weller KÄRKI PT-A7  370°C
PT-A8  425°C
PT-A9  480°C

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #11 - 03.09.2017 klo 23:23:40
Tulosta viesti  
Juotoskärki on Metcal SSC-737A. Mouser myyjän sivuilla lukee "Maximum Temperature: + 413 C". Toisin sanoen; tarkoitaako tämä sitä, että kärjen suurin mahdollinen lämpotila on tuo 413 Celsius astetta? Voiko tuolla lämpötilalla juotostinan fluksi "palaa" kiinni juotoskärkeen yhdessä hetkessä; noin 1½ aikana? Juotoskärkeä kuitenkin puhdistettiin säännöllisesti tuona aikana.

Sivun alkuun
IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Seinäjoki
Vastaus #12 - 04.09.2017 klo 09:09:47
Tulosta viesti  
No joo...

tinaan 8 tuntia päivässä lyijyttömällä , kun "olemme valmistajia" ja emme saa käyttää lyijyllistä tinaa paitsi erikoistapauksissa (ilmailu , puolustusvoimat jne.)

kolvit wellereitä WD2 , ja vanhempia säädettäviä
lämpötila 390 astetta , tosin nuo WD2 menee nukkumaan kun meen esim. tupakille. eli pudottaa lämpötilansa.

Wellerin salmiakki kivi lyjyttömälle ja joko teräsvilla tai messinkivilla sienen tilalla.

Tina nykyään Puolalaisten Cynel Spoiwo Lutowniceze joka toimii kuin lyijyllinenkin.

kärjet kestää kaikissa noin puoli vuotta -  vuosi ellei jossain korjauksessa väännä rikki tms.

jos esim. aseman kakkos kolvi on pitkään käyttämättä (se pieni kynämallinen jota tarvii harvoin ) , se tosiaan saattaa alkaa hylkimään , mutta salmiakki kiveen kun kastaa ja pyhkäisee messinkivillaan , niin taas skulaa FB.
Ja alkaa MMCX kulmat ja pienemmätkin tinaantua kuin uudella kärjellä .

Voisi säätää lämpöjä alemmas , mutta tuolla lämmöllä saa nopeammin kiinni liittimien keskitapit eikä eristeet ehdi sulaa kun homma tapahtuu nopeammin .

no kukin taaplaa tietty tyylillään , mutta noin tuntuu mun hommelit pelaavan parhaiten.

ehkä tuossa vinkkejä muillekin ???

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #13 - 04.09.2017 klo 10:13:13
Tulosta viesti  
"Salmiakki Kivestä" sen verran että meilläkin oli jotain , mikä ei oikein toiminut ?? kattelin löytysikö purkki , mutta on kuulemma heitetty roskiin ? Tjaa ,,, mulla voisi olla kotona tallessa vielä sellanen ?? pitääpä kattoa kun käyn.

tuossa Wellerin purnukassa on textit:
>>>>>>>>>>>
Weller

Pb joka on ruksattu yli ja huutomerkki vieressä
Tip Activator
RoHS Compliant
T005 13 031 99
>>>>>>>>>>>
tiedä sitten onko apua , mutta tämä pelaa ainakin meillä lyijyttömän kanssa.

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #14 - 04.09.2017 klo 10:33:20
Tulosta viesti  
Ai niin ,,, kait perusjutut on muistissa  ???

Sähköasentajan koulutuksen ensimmäinen ohje on että kaikki roskat ja kuorintajätteet tulee heittää lattialle asennuspaikasta riippumatta , ja vaikka roskakori olisi vieressä !

meille tinureille opetetaan kuulemma että kun juottamisen jälkeen laitat kolvin telineeseen sitä ei saa puhdistaa.
kolvi puhdistetaan vasta sitten kun se otetaan telineestä ja aletaan juottamaan.
siksi että kolviin jäänyt tina suojaa kärkeä silloin kun se on telineessä käyttämättä

ja molemmat asiat ovat tosia muuten  Silmänisku

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta