Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Saba Freudenstadt 7 (Luettu 21308 kertaa)
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Saba Freudenstadt 7
13.05.2017 klo 17:44:35
Tulosta viesti  
Otin ja laitoin soimaan. Ollut nyt testissä puoli h. Uskomaton soundi. Hymiö

Narut luistaa, asemahaku jää kesken. Kaipaa voitelua selvästi.


Pitää nostaa taajuusalue pari napsua ylöspäin > 102 Mhz.
EM 80 kuollut
Potikat jumissa
Pinta krakeloitunut


Muuten siisti ja kaikki osat tallella.

Täytyy tutkia jännitteet, nyt toimii kyllä nätisti.


  

IMG_864.jpg ( 77 KB | 0 latausta )
IMG_864.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #1 - 13.05.2017 klo 17:45:21
Tulosta viesti  
Siisti sisältä. Ihmeen vähän pölyä yms. Paskaa
  

IMG_865.jpg ( 81 KB | 0 latausta )
IMG_865.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #2 - 15.05.2017 klo 12:40:31
Tulosta viesti  
Otin koneen irti. ULA n siirto on tosiaan aika jumittunut ja joku on joskus, kauan kauan sitten vaihtanut EL 84 hilakonkan.

( löydä kuvasta )  Hymiö
  

IMG_874.jpg ( 82 KB | 0 latausta )
IMG_874.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #3 - 15.05.2017 klo 17:03:22
Tulosta viesti  
FNuo vanhat pikinokat vaihdettu aitoon sinappikonkkaan. Samalla vaihdoin EL84 parempaan käytettyyn. Potikat toimii nyt hyvin. Sain myös 102 Mhz taajuuden esille.

ULA purkin ( kuvassa ) alempi säätöruuvi 1/2 kierrosta kerrallaan hinasin aseman, nurkan takaa esille. Sitten trimmerin ( ylempi säätöruuvi ) ja virityssilmän avulla " viuhka täyteen " tadaa.

Narujen fiksaus onnistui, kristin akselin vastakappaleen puristamaan paremmin taajuusvalinnan siirtopyörää. Pyörä puristaa jousen avulla narun kiristymään akseliin ja se vastakappale oli sitten millin siirtynyt ulospäin.

Nyt pitää tuumia, josko tuon lootan kiillottais.

« Viimeksi muokattu: 15.05.2017 klo 18:06:35 Kirjoittaja jouko »  

IMG_876.jpg ( 83 KB | 0 latausta )
IMG_876.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #4 - 16.05.2017 klo 13:44:33
Tulosta viesti  
Mittasin vielä EL84 jännitteet. Putsasin kotelon ja kiillotin sen laikalla. Saa kelvata, vaikka siinä onkin pikku virheitä.

Hyvin soi ja jytisee.
  

IMG_880.jpg ( 71 KB | 0 latausta )
IMG_880.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #5 - 17.05.2017 klo 16:11:00
Tulosta viesti  
Tuossahan se soi päivän ja kas vaan. Ääni häipyi. Löytyi taas, kun käytti ON/OFF. Avasin. Vaihdoin toisen EZ80. Oireet häipyi ja asema pysyy nyt paikallaan. Hurinaa kyllä kuulu, varsinkin hiljaisella volymilla ja ääni on aika tumma. Pitää kokeilla uudella tasuriputkella, ellei auta, niin jossain välissä muutama kriittinen paperikonkka vaihdettava.

Jännitteet tsekkasin taas. 241 -236 v.
Katodi 7 v. ( 220 V asennossa )

Ja putket ( EL84 ja EZ80 ) on muuten todella kuumat, oli yksi piuha EZ80 vieressä ruskettunut ja kovettunut.

eBay stä NOS EZ80. Himaan tuotuna 11 $.

Mielenkiintoinen lisä :

Ääni katoaa ja asema häipyy. Samalla myös virityssilmä kadottaa aseman, eli viuhka pienenee. No, kun aseman hakee takaisin, niin löytyy. Mutta basson säätö muuttaa virityssilmän väriä. Lisää bassoa, niin silmä tummenee. Vähemmän bassoa. Silmä 'kirkastuu'.

Asema kuuluu koko ajan, mutta vain, jos basso on minimillä. Basson lisääminen siis kadottaa aseman.

Olisko sittenkin Verkkoelko ?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2017 klo 16:33:52 Kirjoittaja jouko »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2679
Sijainti: Vantaa
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #6 - 24.05.2017 klo 21:18:43
Tulosta viesti  
Siellä voi olla kondensaattorivika; vuotaa maihin potikan ympäristössä. Mulla ei ole ko radion kaaviota - eli pelkkää arvailua.  Silmänisku
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #7 - 24.05.2017 klo 23:38:51
Tulosta viesti  
Otan tuon työstöön putken saatuani. Oliskohan EM80 hilakonkka vaihtokunnossa. Arvailua.. no, vaihtelen noi muutamat paperikonkat pois. Niissä ne ongelmat todennäköisesti ovat.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hilavitkutin
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 149
Sijainti: Espoo
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #8 - 25.05.2017 klo 05:47:42
Tulosta viesti  
Pidä anodijännitemittaus kytkettynä koko ajan.  Putoaako se kun vika alkaa? Oireet kuulostavat sellaisilta.
  

Hilavitkutin - jumittuneen jarruhilan irroitustyökalu
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #9 - 06.06.2017 klo 22:38:19
Tulosta viesti  
Otin tämän tänään työstöön. Vaihdoin kaksi putkea, joiden oletin vaikuttavan. EZ 80 tasuri ja EL 84, kun tuo äänenvoimakkuus oli heikko.

Jännitteet nousi, nyt EL 84  253 v ja katodi 7 v. Pysyivät n. 15 min. muuttumattomina. Vielä hiukan hurisee, mutta kuuluu ikään.
En noita konkkia lähtenyt sitten vaihtamaan.

Äänenvoimakkuuden mukaan säätyvä EM80 toimii nyt kuten pitää kone soi ja paukkuu niinkuin vain Saba voi Hymiö

Kiitos hyvilstä neuvoista. Jälleen on pelastettu elävien kirjoihin yksi vanhus.
  

IMG_992.jpg ( 92 KB | 0 latausta )
IMG_992.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #10 - 16.07.2017 klo 20:29:23
Tulosta viesti  
Sain Ali Babasta tilaamani konkkamittarin. Nappasin tän Saban auki ja mittasin pari konkkaa malliksi. Toinen konkka oli kasvattanut arvoaan huolella ja toinenkin kaksinkertaistanut arvonsa. ( 0,25 > 0,57 uF ) Vaihdoin nuo pois. Tilalle vm -62 varastosta aitoja ja ehjiä pikikonkkia. Oikeilla arvoilla, pts. Jännitekesto hieman pienempi.

Pitää hifistellä ja käydä nuo loputkin konkat läpi. Vertailin soundia toiseen Sabaan  ja se on sameampi kuin sen pitäisi. Basso korostuu liikaa ja puhe ei kuulu selvästi.

On muuten fiksu ( ja halpa ! ) mittari kyllä.


  

IMG_1034.jpg ( 63 KB | 0 latausta )
IMG_1034.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2768
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #11 - 17.07.2017 klo 12:31:45
Tulosta viesti  
Aika monella kapasitanssimittarilla on tapana näyttää todellista suurempaa arvoa silloin kun kondensaattori vuotaa. Siksipä eristysvastusmittari on putkiradiomiehelle hyvä kaveri sen kapasitanssimittarin vierellä.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #12 - 19.07.2017 klo 08:51:33
Tulosta viesti  
Näin varmaankin. Mulle tämä kapasitanssimittari oli jo ihan niinkuin olis laittanut työhuoneeseen valot päälle.

Eilen pari pikikonkkaa sai taas väistyä. Näyttää siltä, että vaikka nuo vanhat konkat ovat ulkoisesti siistejä, niin arvot on ihan mitä sattuu. Uusissa vanhan varaston konkissa arvot on järjestäään muutaman % sisällä annetusta.

Äänlinjan jakokonkka by Siemens, näyttää myös olevan kypsä. 10 uF onkin nyt 14 mF, tjsp tai sitten arvoksi F. Tuossahan saattaa olla syy siihen äänen puuroutuneisuuteen. Pitää illalla kokeilla toisella konkalla.

Äänen voimakkuuden soisi myös olevan parempi. Jännitteet on kyllä kunnossa ja hilakonkkakin vaihdettu. No jossain voimalinjassa on ilmeisesti laho konkka jemmassa.

Kesä jatkuu ja jos aurinko paistaa, niin nostan laatikon pihalle työstettäväksi. Ainakin valoa piisaa Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #13 - 21.07.2017 klo 19:53:32
Tulosta viesti  
No, nyt on sitten kaikki konkat mitattu ja vuotaneet nypitty pois.

Iso Elko virtapäästä antoi arvot 48 uF ja 13 uF. Vaihdoin. Uusi ( käytetty ) on ok. 50 + 50. Luulin tämän vaikuttavan, mutta enemminkin päinvastoin. Jännitteet nousi 308 V. ( C75 ja C76 pitäis olla 280 V ) )Samoin C77 jouti mennä, uusi konkka on 15 uF.

Vaan ei, ääni on vaimea ja samea. Basso prötää helposti.

Vaihdoin sen äänenvärisäätimen konkankin varuiksi. Oli siinäkin arvot pielessä.

Taitaa olla jossain joku vastus särki.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #14 - 26.07.2017 klo 21:07:59
Tulosta viesti  
Yksi kypsynyt konkka oli jemmassa kalusteiden alla.( C43.) Arvonsa 5000 pF oli hypännyt 9450 pF. Vaihdoin tilalle sinappikonkan, 5500 pF. Vaikutti voimakkuuteen positiivisesti.

Seuraavaksi pitää kokeilla tuon kaiutinlinja jakokonkan uusimista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #15 - 27.07.2017 klo 12:44:11
Tulosta viesti  
Kokeilin monella eri konkalla. isommilla konkilla k. 10 uF  sai Diskantti t. Keskiääniä hieman esille. Pienemmillä ei vaikutusta.
Ääni on puuroinen.

Vika on siis jossain muualla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #16 - 13.08.2017 klo 14:22:08
Tulosta viesti  
Kurkkasin tuota sadepäivän kunniaksi. Mittasin EL 84 hilakonkkaa. Samalla mittauksen aikana kaiuttimesta kuului vaimeaa napsahtelua ?? Olin laittanut turhan suuren konkan, vaikka kyljessään luki 0,47 uf oli arvonsa jotain aivan muuta. Lienee ollut konkka alkujaan jo paskana ?

No, uusi on mitattu ja 0,47 uf. Hiukan ääni parani, mutta edelleen sellainen tahmea. Volymikin on vaimeampi k. Pitäisi.

Merkillistä.

Jänniteet 284 V ja 7 V.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuulessää
Full Member
***
Poissa


SRHS 885

Viestejä: 240
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #17 - 13.08.2017 klo 16:53:27
Tulosta viesti  
Minulla ei Saban kytkentäkaaviota ole, mutta olisiko tuo 0,47 uF kuitenkin kertaluokkaa liian suuri pääteputken hilakonkaksi. Ne mitä minulle on vastaan tulleet on olleet jotain 15...50 nF (eli 0.015...0,050 uF). Näin lähinnä noissa Salora-Telestar-Helvar yksilöissä.

Edit: EL84 kuitenkin noissa kaikissa pääteputkena.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2017 klo 17:14:35 Kirjoittaja Kuulessää »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #18 - 13.08.2017 klo 19:40:17
Tulosta viesti  
Kiitos !

Joo, se voi olla juuri noin. Mulla on tuon schema, pitääpä tutkia.  Joku oli hilakonkaksi laittanut aikoinaan 2* 250 pf konkat. Mittasin nuo, ja ovat kunnossa  Hymiö nyt vaan siten pitää lätkäistä ne takaisin.

Vikahan roki esiintyi noiden konkkien olleessa paikalla, jää siis nähtäväksi, mitä tapahtuu.
  

IMG_1064_001.jpg ( 42 KB | 0 latausta )
IMG_1064_001.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuulessää
Full Member
***
Poissa


SRHS 885

Viestejä: 240
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #19 - 13.08.2017 klo 19:53:00
Tulosta viesti  
Ei oikein noillakaan olla tontilla vielä, tosta yhdistelmästä tulee vasta 0,5 nF.

Tuolla jonkinlainen yksikkömuunnin:

http://www.convertworld.com/fi/kapasitanssi/nanofaradi.html
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #20 - 13.08.2017 klo 20:09:42
Tulosta viesti  
Jep, noinhan se muunnos menee.

Schemassa on hilakonkan arvoksi merkitty 500 p. Joten nuo vanhat lienevät ovat nekin siis pielessä. No, kaivellaanpa sopivat varastoista
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #21 - 13.08.2017 klo 21:01:52
Tulosta viesti  
No, nyt on tuossa oikean kokoinen hilakonkka. Vaan eipä se vaikuta äänen laatuun. Eikä myöskään määrään. Tällaisesta Sabasta pitäis lähteä tehoa ihan eri tavalla ja ääni ei vaan ole vieläkään puhdas. Volymi on lähes täysillä. Piru tietää, mikä siellä mättää.

Toinen ilmiö on aseman häipyminen sammutuksen jälkeen. Ts. Se täytyy hakea uudestaan paikalleen, kun radion käynnistää.

Mitähän muuta tuolta konehuoneesta on aikanaan vaihdettu. Jos tuo kertaallen vaihdettu hilakonkkakin oli väärä.

No, tukimustyö jatkuu !
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuulessää
Full Member
***
Poissa


SRHS 885

Viestejä: 240
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #22 - 13.08.2017 klo 21:06:10
Tulosta viesti  
0,5 nF = 500 pF. Kyllä ne on sitten ihan oikein jos schemassa kerran 500 pF on merkittynä. Tuntuu vaan pieneltä omien kokemusten jälkeen, mutta ei minulle Sabaa ole vielä kohdalle sattunutkaan. Joku aika sitten juuri myöhästyin 10 minuuttia kun Saba Freiburg 12 Vollenautomat oli myynnissä 50 Eurolla  Surullinen

Edit: Kuva lisätty
  

Saba_001.jpg ( 124 KB | 0 latausta )
Saba_001.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #23 - 13.08.2017 klo 21:23:53
Tulosta viesti  
Harvassahan näitä. Varmaan kaiuttimiensa takia kovin kysyttyjä. Mulla on toinenkin Saba ja se rokkaa kyllä hienosti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuulessää
Full Member
***
Poissa


SRHS 885

Viestejä: 240
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #24 - 13.08.2017 klo 21:53:36
Tulosta viesti  
jouko kirjoitti 13.08.2017 klo 21:01:52:
Toinen ilmiö on aseman häipyminen sammutuksen jälkeen. Ts. Se täytyy hakea uudestaan paikalleen, kun radion käynnistää.

Eikös tuo viittaa enemmän Ula-etuasteen kuin äänipääteasteen ongelmaan. Oskillaattoritaajuus muuttuu radion lämmetessä. Voi olla siellä sitten jotakin muutakin ongelmaa kuin tuo lämpöryömintä. Oletkos kokeillut syöttää äänisignaalia levysoitinliitännän kautta ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #25 - 13.08.2017 klo 22:41:38
Tulosta viesti  
Hah !

Taas kerran tul huomatuksi. Omia jälkiä takaisin, marsmars.
Yksi konkka oli päästään kylmäjuotoksessa. Noloa...( kuvassa, maapää oli irti )

Nyt on ääni siis kunnossa.  Hymiö ei hurise, soi kirkkaasti ja puhtaasti.

Vielä tuo ULA vastaanotto hiukan heittelee. Virityssilmä kadottaa aseman itsestään. Pelkällä 50 cm langalla toimii, mutta omalla lapamadolla ( sisäinen antenni ) ei pelaa yhtä hyvin.

No, voiton puolella ollaan. Ja se ryömintäkin loppui samalla. Tai no, sen näkee aamulla koneen ollessa kylmä.

Kiitos taas kerran neuvoista.
  

IMG_1066.jpg ( 73 KB | 0 latausta )
IMG_1066.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #26 - 13.08.2017 klo 22:53:23
Tulosta viesti  
Kuulessää kirjoitti 13.08.2017 klo 21:06:10:
0,5 nF = 500 pF. Kyllä ne on sitten ihan oikein jos schemassa kerran 500 pF on merkittynä. Tuntuu vaan pieneltä omien kokemusten jälkeen, mutta ei minulle Sabaa ole vielä kohdalle sattunutkaan. Joku aika sitten juuri myöhästyin 10 minuuttia kun Saba Freiburg 12 Vollenautomat oli myynnissä 50 Eurolla  Surullinen

Ai hitto kun on hieno Saba, vieläpä automaatti.
Harmi, kun ei osunut haaviin tuo.

Edit: Kuva lisätty

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2768
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #27 - 14.08.2017 klo 07:30:17
Tulosta viesti  
Kyllä tuo 500 pF pääteasteen hilakonkaksi on kertaluokkaa liian pieni. Jos oletetaan pääteasteen sisäänmenoimpedanssiksi vaikka 2 Megaohmia, muodostaa 500 pF sen kanssa ylipäästösuotimen, jonka rajataajuus on 1 kHz. Siis alle 1 kHz;n taajuudet vaimenevat, ääni jää ohueksi. Oikea kertaluokka on 5...33 nF, siis ainakin 10-kertainen nykyiseen nähden. On näissä kytkentäkaavioissa ennenkin virheitä ollut.

Edit: Löysin radion kytkentäkaavion. Ei tämä 500 pF:n konkka ole mikään pääteasteen hilakonkka, se liittyy äänenvärin säätökytkentään, sen rinnalla on 3 Mohmin vastus. Hilakonkka on C63, 25 nF, joka on oikealla hehtaarilla. Joten anna olla se 500 pF paikallaan, se on oikein.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #28 - 14.08.2017 klo 07:47:50
Tulosta viesti  
No näin ! Väärää konkkaa sitten olin vaihtamassa. Pitää vielä muutenkin ottaa tuo auki. Soi nyt hyvin, mutta se ULA hiipuu, kun kone on ollut 30 min. päällä.

ULA löytyy uudelleen heikkona säätämällä, mutta palaa, jos vaihdan vaikka keskipitkille ja heti takaisin. Soi hetken ja sama homma. Tämä katoaminen esiintyy ainoastaan ULA n reuna-alueella. Asteikon yläpäässä. Samoin katkaisijan on off käyttö herättää ULA n toimimaan hetkeksi.

Siis säätöhommia, veikkaan. Muutenhan se ULA hukkuisi koko alueelta tasapuolisesti ? Nyt soi hyvin, mutta taajuudella 99 Mhz, joskin näyttää kyllä tuollakin taajuudella hiukan hiipuvan silmän viikset. Kuuluu kyllä hyvin ja palaa takaisin.

Tässä se ULA loppuu jonnekin 101 Mhz. Siirisn taajuuttaniin, että asema 102 Mhz kuuluu.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017 klo 08:20:43 Kirjoittaja jouko »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #29 - 14.08.2017 klo 10:24:07
Tulosta viesti  
Jahhans. Kenttäkoe jatkuu. Koje ollut 102 Mhz asemalla nyt tunnin. Ei häiriöitä.

Voisiko aseman katoaminen olla kiinni myös äänenvoimakkuudesta ? Hiljainen voimakkuus ja asema häviää. Muuta yhteistä nimittäjää tuolle oikutelulle en löydä. Merkillistä on tämä.  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #30 - 14.08.2017 klo 18:30:11
Tulosta viesti  
Kenttäkoe päätyi. Hiljeni muutaman kerran ja sitten taas soi moitteetta, viuhka virityssilmässä kertoi saman minkä korvatkin.

No, pitää Saba kiikuttaa verstaan pöydälle odottamaan jatkoinspiraatiota.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuulessää
Full Member
***
Poissa


SRHS 885

Viestejä: 240
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #31 - 14.08.2017 klo 21:45:48
Tulosta viesti  
Ihan vaan mielenkiinnosta, missä tuo toisesta päästä irrallaan ollut kondensaattori sijaitsi?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #32 - 14.08.2017 klo 23:00:40
Tulosta viesti  
Moi

Nostin tuon jo arkistoon lepäämään. Työtunnit tuli vähäksi aikaa täyteen tän harrasteen kanssa Hymiö).

Se konkka oli fyysisesti EABC80 alla, joka muuten vaihtui tänään uuteen. Oli kontakti huono. Täytyypä kurkata Schemasta tarkemmin mikä konkka se oli.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kolme Rivieraa
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 64
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #33 - 15.08.2017 klo 09:24:30
Tulosta viesti  
jouko kirjoitti 14.08.2017 klo 18:30:11:
Kenttäkoe päätyi. Hiljeni muutaman kerran ja sitten taas soi moitteetta, viuhka virityssilmässä kertoi saman minkä korvatkin.


Hei. Tsekkaa sinäkin äänenvärinsäätö. Mulla eilen kotiin tullut Saba Villingen 9 kiukutteli heti bassosäätimen kanssa. Ääni ajoittain häipyi, ja virityssilmä sekin meni "pois asemalta". Säätimen pyörittely toi taas äänen takaisin. Laitteesta tosin oli myös ECC85 kyllä lopussa. Vaihdoin myös ECH81:n.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #34 - 15.08.2017 klo 23:34:58
Tulosta viesti  
Moi

Kiitos, tuotapa ei vielä ole tullut kokeiltuakaan !

Kumma juttu tuossa Sabassa on se, että ULA asema pysyy paikallaan, jos taajuus on alle 100 Mhz. Eli katoaminen ja aeltelu osuvat taajuuden yläpäähän.

Konkat on vaihdettu, eli ne on ok. EABC 80 konkka palautti mulla aiemmin hukassa olleen äänen voimakkuuden. Nyt on potkua.

Tämä toinen ongelma vaan ei ole vielä löytänyt tietään ulos laitteesta. Löytää kyllä, aikanaan  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2679
Sijainti: Vantaa
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #35 - 16.08.2017 klo 00:10:35
Tulosta viesti  
Tuo haitta taajuusalueen yläpäässä voi johtua ECC85 ja putkikannan huonosta kontakteista, vaatii heiluttelua ja kannan liittimien puhdistusta.
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #36 - 16.08.2017 klo 08:04:51
Tulosta viesti  
Noita putkia on jo tullut jokunen vaihdetuksi ja kantoja rassailtu.


EC92, EC92, ECH81, ei vielä vaihdettu, joten näitä sitten tutkailemaan seuraavaksi, ULA purkissahan se vika nähtävästi on.

V / Vaihdettu

EF85/ tilalla EF 89 joka pienensi yllättäen vastaanottoherkkyyttä koko ULA n alueella. Ehkä jo loppuunkulunut putki.
EM80 / V oli ihan kuollut
EABC80 / V  oli pahoja kontaktiongelmia.
EL84 /V Selkeä ero
EZ80 / V Vanha toimi vain 15 min. , sitten hiljeni.




  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #37 - 16.08.2017 klo 08:32:30
Tulosta viesti  
  Ehdottaisin seuraamaan anodijännitettä ECC85 putkessa. Vaihteleeko jännite paljon. Min/max toiminto mittarissa helpottaa mittaamista.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #38 - 16.08.2017 klo 11:56:48
Tulosta viesti  
Toki. Tuossa vaan ei ole ao. putkea.  Hymiö
Mutta pitää muutenkin tutkia laitteen jännitteet, kun vika on päällä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #39 - 16.08.2017 klo 12:08:22
Tulosta viesti  
Aivan, tarkoitin ULA purkin putkea. Mikä/mitkä siellä sitten onkaan.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #40 - 16.08.2017 klo 12:40:00
Tulosta viesti  
Juu, toi on toteutettu kahdella ULA putkella. EC 92
Noistahan toinen voi olla henkitoreissaan ja toinen jo varhennetulla eläkkeellä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jouko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 808
Sijainti: Skutskär
Re: Saba Freudenstadt 7
Vastaus #41 - 16.08.2017 klo 15:44:30
Tulosta viesti  
Nyt tuo on soinut ja lämmennyt n. Pari h.
Virityssilmä on 'täynnä' ja äänikään ei ole häipynyt kertaakaan.

Mitä tapahtui ?

Aiemmat putkien ja konkkien vaihdot tuottivat äänen laadun ja määrän paranemisen ja radion päällä pysymisen. Vaan se ääni kuitenkin edelleen karkasi Sabasta taivaan tuuliin. Paikannus osoitti vian olevan ULA n puolella.

Joten kaivelin naftaliinistä NOS putkia. Vaihdoin EC 92t uusiin. Siis toinen pois ja tilalle uusi. Kokeilin vielä vaihtaa ristiin ja veikkaan löytäneeni sen viallisen putken. No, aika näyttää. Molempia en tietenkään raaskinut nuukuuttani vaihtaa.

Sitten vaihdoin sen EF 85 takaisin EF 89 tilalle ja kuinka ollakaan !
Koko viuhka näkyy ja ääni tulee vahvana. Jopa paikallisia pikkuasemia alkoi löytymään. Nuo kuuluvat näillä vanhoila heikommin, kun lähetystehot ovat alhaisemmat. Hauska kapistus tämä muuten, kankaat lepattaa ihan kuin olis enemmänkin potkua.

Yllättävän iso määrä asioita oli pielessä.

Suurin osa konkista oli arvoiltaan metsässä ja putket väsyneet. Samoin potikat oli täynnä sitä itseensä. Multiongelmainen tapaus kyllä.

No, odotellaan ja katsotaan. Joskos tämä case olisi nyt vihdoinkin taputeltu. 

Hymiö
  

IMG_1071_001.jpg ( 76 KB | 0 latausta )
IMG_1071_001.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta