Normaali aihe Grundig AS4B signaaligeneraattori ongelma (Luettu 3101 kertaa)
Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Grundig AS4B signaaligeneraattori ongelma
05.02.2017 klo 14:16:36
Tulosta viesti  
Näyttää siltä että tuossa minun Grudig AS4B generaattorissa on vika, tai sitten en osaa enää sitä käyttää.

Olen epätoivoisesti yrittänyt saada siitä ulos 10,7 Mhz signaalia ulkoisella modulaatiolla ja ilman, välitaajuusasteiden tarkastusta varten, mutta en ole onnistunut.

Onkos kenelläkään ollut samanlaista laitetta ja ongelmaa ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Re: Grundig AS4B signaaligeneraattori ongelma
Vastaus #1 - 05.02.2017 klo 14:29:07
Tulosta viesti  
Kerron vielä että olen aikaisemmin onnistunut käyttämään laitetta lukuisia kertoja mm. välitaajuusviritykseen.
Siksi epäilen generaattorin olevan rikki...

Sivun alkuun

IP kirjattu

OHhami
Full Member
Poissa

SRHS, Helsinki

Vastaus #2 - 05.02.2017 klo 15:55:15
Tulosta viesti  
Linkistä: http://85.144.220.212/nvhr/Grundig_AS4B.pdf
löytyy laitteen kytkentäkaaviot. Muualta löytyy mainintoja, että vaihtokytkimien kontaktit olivat likaantuneita ja puhdistus auttaa. Tämä voi olla syy jos vika on nimenomaan yhden taajuusalueen valinnan kohdalla.

Toivottavasti saat laitteen toimintakuntoon.

Eero Leppämäki - OH2AXU
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Vastaus #3 - 06.02.2017 klo 15:03:11
Tulosta viesti  
Joo, tutkailin generaattoria ja näyttää siltä että nuo muutamat taajuusalueet ovat pimeitä.
Ja juurikin tuo alue josta saa 10,7 Mhz välitaajuussignaalin on aivan pimeä. Ja sitä tarvitsee putkiradioiden korjauksessa.

Laite näyttää liian vaikealta minun korjattavaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OHhami
Full Member
Poissa

SRHS, Helsinki

Vastaus #4 - 06.02.2017 klo 19:17:26
Tulosta viesti  
Jos et halua avata laitetta ja käyttää puhdistavia suihkeita ja voitelevia suihkeita vaihtokytkimeen, niin kokeile vaikka kierrellä rauhallisesti alueenvalintakytkintä muutaman kerran laidasta laitaan. Joskus tämä auttaa kontaktien puhdistuksessa.

Google haulla "Grundig AS4B" löytyy myös laitteen sisäkuvia missä näkyy vaihtokytkimen kuva.

Jos avaat laitteen niin älä kierrä mitään sisällä olevaa säädettävää osaa tai taivuta johtimia. Ruiskuta hieman kontaktien puhdistukseen tarkoitettua ainetta vaihtokytkimen kontakteihin ja kierrä sen jälkeen taajuusalueen valintanupista muutaman kerran laidasta laitaan. Poista mahdollinen liika puhdistusaine pois vaihtokytkimestä ja sen lähistöltä.

Ehkä joku sinun lähistöllä asuva alan harrastaja voisi myös auttaa.

Eero Leppämäki - OH2AXU
Sivun alkuun

IP kirjattu