putkinotko kirjoitti 24.03.2016 klo 20:18:24:
Moro
Niinkun Arto jo sanoi, ei ulapurkkiin kannata isommin kajota, jos ei tiedä mitä tekee, sillä jo jonkun komponentin kääntäminen toiseen asentoon saattaa siirtää viritystä poskelleen. Eli jos sieltä jotain vaihtaa, on uuden osan oltava vastaavaa tyyppiä, ja asennettava samaan asentoon samaan paikkaan kuin alkuperäinenkin, ja siltikin todennäköisesti viritys hiukan siirtyy.
Jussi
Juu, näin olen käsittänyt. Tuo on vaan niin pirullisen hankala kotelo että se pitäisi ainakin irroittaa ennenkuin sieltä saa mitään mitattua. Vaihtamani kerko antoi vääriä lukemia kapasitanssiltaan, ja sen vaihto sai vastaanottoa piristymään. (Mittarini tosin on susi, ja näyttää vähän mitä sattuu pienemmillä arvoilla)
RJL kirjoitti 24.03.2016 klo 22:07:25:
Elektrolyyttien napaisuudesta. Siellä suodatuselkojen miinusnavassa olevan 100 uF:n elektrolyytin miinus kuuluu olla suodatuselkojen miinukseen päin. Jos radiossa on normaali suhdeilmaisin pitää EABC:n nastoissa elkon olla niin että plusnapa on maissa, siis tämä on äkkiä ajateltuna hullusti päin mutta niin se vaan on.
Mutta mitämitä? Kytkentäkaavion mukaan nuo ovat nimenomaan toisinpäin kuin sanot?
VjpA kirjoitti 24.03.2016 klo 22:14:05:
Hei, siellä radiossa voi olla huonoja juotoksia ja myös ula-antennin kunto vaikuttaa
kuuluvuuteen. Jos antenni on katki tai juotos auennut. kokeile toisella antennilla.
Kun kerroit, että ilmaisimen elko oli korvattu kahdella tarkoittaa se sitä että tekijällä ei ollut käsillä 8 /uF lyyttiä, mutta noista kahdesta tuli aika lähelle oikeaa oleva konkka ja uskoisin sen olleen oikein päin. Jos käänsit lyytin koita vielä sitä toisin päinkin.
Miten viritysputki toimii - aukeaako viuhka?
Jokunen lähikuva koneistosta voisi auttaa asiaa.
Tuossa on lähes samalla koneistolla oleva kone:
http://timonradiosivut.fi/Luxor_Senorita_696W.html Tsemmpiä, kyllä se radio joskus vielä soi!
Esim. Biltemassa ja Partcolla on noita lapamato-antenneja myynnissä.
Viuhka alkoi minusta toimia juurikin kun vaihdoin napaisuuden vastaamaan kytkentäkaaviota. Tosin se toimii vain AM alueella, ULAlla ei hievahdakaan, epäilin tämän johtuvan huonosta vastaanotosta..?
Huonoja juotoksia tuolla varmasti riittää. Olen yrittänyt maapisteitä sulatella uudestaan, mutta huonoin tuloksin, varmaankin koska kone on lian peitossa, ei tina millään tartu runkoon. Olen yrittänyt puhdistaa pintaa voitelemattomalla kontaktipuhdistajalla ja raaputella mutta ei auta. Vinkkiä?
Uusimpana huomiona tämä 2W 2k2 vastus suotoelkon plusnapojen välillä, joka oli palanut poikki, ja jonka olin alunperin korvannut useammalla 1W vastuksella. Vaidoin sittemmin tämän yhteen 2W vastukseen (kytkiksen mukaisesti) ja nyt huomasin sen tummuneen ja kuumuvan kovasti. Laskin sen lämpötehoksi ULA-asennossa 2,55W ja AM-alueella 1,8W. Tämä nyt ei taida kertoa paljon muuta, kuin että ULA-piirissä on jotain häikkää, joka lienee jo selvää.
Antennina olen käyttänyt talon ulkoantennia tai radion omaa, jolla ei kuulu oikein mitään.