jsmaa kirjoitti 07.03.2016 klo 18:29:36:
Mistä arvelet sen paineaallon muodostuneen?
...
Suomenkielessä ei ole sisäänpäinimeytymiselle sanaa,ainakaan yhtä voimakasta kuin räjähdys. Jos englantia matkitaan niin imploosio voisi sellainen olla mutta ketä se pelottaa?
RÄJÄHDYKSEN KALTAINEN satunnaissystemaattinen voimakasääninen ja laaja-alainen sirpaloitumisprosessi. Kelpaako lumetermiksi Natura-suojeluohjelmaan?
Ole hyvä: lue konteksti.
.
TUOTETURVALLISUUS->ns. koululaisvalaisin, yleisvalaisin tms.->lukuisa määrä hienojakoisiakin sirpaleita usean neliömetrin alueella->voimakasääninen sirpaloitumisprosessi->toistunut ilmiö->viiltohaava, silmävamma jne.->tuoteturvallisuus.
Minulle on aivan sama, mitä terminologista jargonia sovelletaan, mutta jos ja kun voimallisen ääniaallon kera rikkoutuneen hehkulampun sirpaleet lentävät vaakatasossa [seinävalaisin] lähes 4 metrin päähän, ei voine puhua käyttötarkoitukseensa tuoteturvallisesta kapineesta. Huomioiden, että sama ilmiö on toistunut kyseisellä tuotemallilla. Olkoon tuo voima sitten vaikkapa sisäänpäinpieraisun aiheuttama rekyyli.
Mutta tottahan se on, että lasinsirpale päkiässä tai silmässä tuntuu mukavalta verrattuna tikkuun kynnen alla.
.
KERRAN 80-LUVULLA olin tilanteessa, jolloin päiväkodin ulkovarasto oli palanut. Vapaalla ollut palopäällikkö saapui paikalle ja antoi operatiivisessa johtovastuussa olleen päivystävän palomestarin ymmärtää, että palo oli strategisesti väärin sammutetu. Palomiehet siinä silmiään pyörittelivät ja hiljakseen hirnuivat, että ei hemmetti voi olla tottakaan... Sammutustehtävissä olleet henkilöt ensisijaisesti varjelivat itse päiväkotirakennuksen palovaurioilta.
.
MUITA ASIOITA.
Viimeisimmästä hehkulamppupuhalluksesta ostin vv. 2013-2015 kestävyystesteihini 10 kpl:n lamppueriä 25//40//60W kannoilla E14 ja E27 brändeillä Airam, Finn-Lumo r, Hyundai, ProLight, Sylvania,
1] Tuossa toisaalla mainittu Hyundain E14-kynttilälamppu oirehtimisineen kuullostaa tutulta, tosin muistaakseni vain kerran on kyseinen lamppubrändi polttanut sulakkeen paukahtaessaan [pasahdus, paukahdus = hehkulampun ennenaikainen vaurioituminen voimakkaan ääniefektin kera].
2] E14- ja E27-kantaisia LED-lamppuja on parin viime vuoiden aikana tullut koestetuksi vain brändeillä Duracell sekä LEDenergie, joista viime mainitun brändin 1050 lumenin E27-kantainen kuumenee yllättävän voimakkaasti tyviosastaan.
-is-