Normaali aihe MOPPE MD59 VCO -kortin kelan arvo? (Luettu 6658 kertaa)
OH6ETF
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Isokyrö
MOPPE MD59 VCO -kortin kelan arvo?
09.12.2015 klo 17:12:06
Tulosta viesti  
Hei,

Olen kunnostamassa/modaamassa moppea 70cm:lle. Laite on ollut purettuna muutaman vuoden kaapissa. Nyt kun viimein tuli pätevyydet hankittua aloin moppen rakentelemisen.

Säilytyksessä oli tietenkin tullut vahinkoa ja VCO-kortin yksi smd-kela oli saanut fyysistä kontaktia. "Muovinpalan" päälle käämitystä kelasta oli langat poikki.. Nyt pitäisi tuo vaurio korjata, kun jostai löytäisin sopivan komponentin tilalle.

Löytyykö kytkentäkaavioita/osasijoittelukuvaa foorumilaisilta? Voin vaihtoehtoisesti laittaa kuvan levystä, jos joku osaa kertoa sen perusteella komponentin arvon.

-Teemu

EDIT:

Kuvassa vihreällä ko. kelan paikka. Suunnilleen tx-puolen liittimen alla. Liitin siis levyn toisella puolella.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2015 klo 23:53:11 Kirjoittaja OH6ETF » 
Syy: Kuvan lisäys 
Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Seinäjoki
Re: MOPPE MD59 VCO -kortin kelan arvo?
Vastaus #1 - 09.12.2015 klo 23:56:27
Tulosta viesti  
pistä vähän tarkemmin

nimittäin siellä on noita keloja muistaakseni enempi kuin yksi

mulla on skemat ja huoltomanuaalit , joten voin katella sieltä

ja löytyy sekä ehjiä että risoja vco kortteja varmaan ainakin 100 kpl , jos tarviit ja koneitakin on varaosiksi.

ehkä jopa noita kuristimiakin uusia. tuotantolinjan periä kun tuli joskus osteltua.

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 10.12.2015 klo 00:05:05
Tulosta viesti  
meni viestit ristiin näköjään.

osa L13:  Chip inductance 12nH 20%

hoitelee sähköt Helix suodatin ketjun vipalle trankulle , joten lähetin ei toimi ilman sitä .

vastaanotin kylläkin , jos haluat päästä kokeileen tai tunaileen tms.? meinaan ennen kuin saat tuon paikoilleen tai korjattua ?

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 10.12.2015 klo 00:10:22
Tulosta viesti  
Vinkki :

noita modiksia on monenlaisia , tee sillä uudella , niin koko syntsa modautuu HAM:i bandille yhdellä pintaliitos konkalla

millä ohjeilla modaat muuten ?

laita TX ohjaus mun ohjeen mukaan , niin yksiköt menee päälle ja pois oikeassa järjestyksessä oikeilla viiveillä kun tangenttia painetaan  !

meinaan on sellaisiakin ohjeita jossa lähetin menee päälle ennenkuin antenni on kytketty kunnolla pois rx:ltä TX:lle.
kestää se tuonkin , mutta kun softa on tehty niin että toimaa oikeassa järjestyksessä, eli TX tehot up vipaksi.
Ja silloin antennikortin tai releen ohjaus pitää ottaa syntsan XM linjasta !

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #4 - 10.12.2015 klo 00:37:12
Tulosta viesti  
tuolla on jotain juttua aiheesta:

samoin uusimman softan modiksista .

jos kiinnostaa katella?

http://www.radiohullut.net/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=15614

jos mahdollista kannattaa käyttä tuota uusimpaa softaa , siinä on menut , joten laite taipuu paljon hienommin kuin vanhoilla softilla.
lisäksi tuo aliääni , ja erilaiset rep erotukset  ( voi tallentaa muistipaikkoihin jne.)

perus modis on sama sekä vanhoille että tuolle uudelle softalle.
ite heitin sen vaan suoraan vanhaan moppeen , ja tinasin nuo ctcss modikset lisäksi että päässen repatööreille.

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6ETF
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #5 - 10.12.2015 klo 08:13:01
Tulosta viesti  
oh6mf kirjoitti 10.12.2015 klo 00:05:05:
meni viestit ristiin näköjään.

osa L13:  Chip inductance 12nH 20%

hoitelee sähköt Helix suodatin ketjun vipalle trankulle , joten lähetin ei toimi ilman sitä .

vastaanotin kylläkin , jos haluat päästä kokeileen tai tunaileen tms.? meinaan ennen kuin saat tuon paikoilleen tai korjattua ?

73 de oh6mf

Kiitos tästä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6ETF
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #6 - 10.12.2015 klo 08:39:02
Tulosta viesti  
oh6mf kirjoitti 10.12.2015 klo 00:10:22:
Vinkki :

noita modiksia on monenlaisia , tee sillä uudella , niin koko syntsa modautuu HAM:i bandille yhdellä pintaliitos konkalla

laita TX ohjaus mun ohjeen mukaan , niin yksiköt menee päälle ja pois oikeassa järjestyksessä oikeilla viiveillä kun tangenttia painetaan  !

meinaan on sellaisiakin ohjeita jossa lähetin menee päälle ennenkuin antenni on kytketty kunnolla pois rx:ltä TX:lle.
kestää se tuonkin , mutta kun softa on tehty niin että toimaa oikeassa järjestyksessä, eli TX tehot up vipaksi.

73 de oh6mf

Modausohjeita olen koittanut parsia vähän sieltä ja täältä. MM. OH5IJL, moppeakatemia, OH5NXO:n ja sinun ohjeita. Antennikytkin on OH6AI:lta hankittu levy. Softana on OH5NXO:n 2015 versio ja aliäänet ohjeesi mukaan. Aliäänet ja toistinpiippa pelaa.  VCO-kortti on vielä modaamatta ja muutenkin laite säätämättä. Tuohon virittämiseen tarvitsen apuja. Elektroniikka on jotenkin hallussa, mutta radiotekniikka on vähän uutta minulle.

VCO-modauksen teen tuolla radiohullujen foorumissa antamiesi ohjeittein mukaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6ETF
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #7 - 10.12.2015 klo 08:51:15
Tulosta viesti  
oh6mf kirjoitti 10.12.2015 klo 00:10:22:
Vinkki :

73 de oh6mf

Näitä on tosiaan tullut vastaan sekalainen seurakunta. Uskoisin, että olen tehnyt sen ohjeesi mukaan. Ohjaus on TX-kortin 6-pinnisen piirin lähettyviltä tx-liittimen kuumaan karvaan -> 2 kelaa, 2 konkkaa ja vastus?

EDIT: Olen tehnyt sen siis OH5IJL:n ohjeen mukaan.. Eli oikea paikka ottaa ohjaus, on jossain vco-kortilla?

-Teemu, oh6etf
« Viimeksi muokattu: 10.12.2015 klo 10:05:29 Kirjoittaja OH6ETF »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #8 - 10.12.2015 klo 10:14:24
Tulosta viesti  
Laitan sinulle illalla infot miten pääset mun modisvinkkiarkistoon.

kato sieltä vielä tuo antennikytkimen ohjaus , se softa on suunniteltu ottamaan ohjaus XM linjasta , siinä on viive tuonne  tx kortin +tx linjaan , olisi varmempi tuo XM linja

laitan infot arkistosta illalla , en voi nyt kun olen täällä hommissa

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu