Normaali aihe HP 5345A taajuuslaskin (Luettu 5374 kertaa)
Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
HP 5345A taajuuslaskin
21.03.2015 klo 22:09:59
Tulosta viesti  
Minulle kulkeutui HP 5345A taajuuslaskin jossa on mukana 5355A lisäosa. Se tuntuisi olevan toimiva (lisäosaa en ole testaillut) mutta kurkistin sisälle ja siellä on näköjään yksi piirilevypaikka tyhjä. Kuuluisiko siinä olla jotain?

Toinen asia mikä epäilyttää on sisäänmenon herkkyys. Olen sitä testaillut mm. Nordmende RPS3302 signaaligeneraattorin avulla ja alueella 85-110 MHz en saa HP:tä näyttämään taajuutta ollenkaan. Fluke 1911A taajuusmittari näyttää kyllä taajuuden normaalisti joten ei kai generaattorissakaan luulisi vikaa olevan? Tosin ulostuloa ei kärsi vaimentaa kuin hieman tai muuten Flukekin lakkaa näyttämästä taajuutta. Ilmeisesti tuo HP ei kuitenkaan ole ihan "lelu"?

Timo

HP_5345A_etu.jpg ( 280 KB | 0 latausta )
HP_5345A_etu.jpg
HP_5345A_sisus.jpg ( 398 KB | 0 latausta )
HP_5345A_sisus.jpg
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Re: HP 5345A taajuuslaskin
Vastaus #1 - 22.03.2015 klo 11:10:25
Tulosta viesti  
Itsellä on ollut samanlainen yhdistelmä käytössä yli 10 vuotta.
Mielestäni on erittäin hyvä peli. Minulla on tuo lukittuna 10 MHz GPS-referenssiin ja olen käyttänyt sitä rubidiumoskillaattoreiden ja kideuunien säädössä.

Ainoa ongelma on perinteisellä laskintekniikalla tehdyssä toteutuksessa tuo ajan käyttö. Kun tarvitsen vähintään 1 millihertsin resoluutiota 10 MHz taajuudella niin säätäminen on odotusaikoineen turhan pitkä. Ja olenkin harkinnut sen takia hankkivani modernimman värkin - jollaista kunnollista ei irronne kuitenkaan alle parin tonnin.

Herkkyyttä en osaa tarkoin sanoa - muistaakseni se on kuitenkin ollut spesifikaatioitten mukainen. Omissa säädöissäni tuo ei ole ongelma koska tasoa riittää aina säädettävässä signaalilähteessä.

Laitteesta löytynee netistä runsaasti tietoa - itse en muista kysymäsi korttipaikan tarkoitusta.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

HeikT
God Member
Poissa

SRHS 782

Sijainti: Lohja
Vastaus #2 - 22.03.2015 klo 11:15:01
Tulosta viesti  
Radiomuseum.org :sta löytyy pari kuvaa joissa on 5345A konepelti avattuna http://www.radiomuseum.org/r/hewlett_pa_electronic_counter_5345a.html

Laitteestasi puuttuvan kortin paikalla näyttää olevan piirikortti paikallaan, nuo pari pikkukuvaa joissa näkyy siinä olevat turkoosinvihreät (vastus?)hybridit. Kortin tarkoituksesta/toiminnasta mulla ei ole hajuakaan eikä netistä löytyvistä HP 5345A dokumenteista ota selvää itse pirukaan. Mä yritin puoli tuntia. Olen tuollaista vehjettä joskus 70-luvun lopulla käyttänyt, juuri kuvan mukaista HP 5345/5355 kokoonpanoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jha
Full Member
Poissa

Vastaus #3 - 22.03.2015 klo 12:55:05
Tulosta viesti  
Jos manuaalia tulkitsin oikein ja korttipaikka on A12, siihen pitäisi saada optiona I/O-kortin.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 22.03.2015 klo 22:19:09
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista.

Luulen, että signaaligeneraattorini taso laskee isoimmalla taajuusalueella alle HP:n herkkyyden mutta en voi sitä mitata kun skooppini ei mene kuin 20 MHz:iin. Eli kai se toimiva peli on. Tai on siinä sen verran vikaa, että reset-nappula on rikki mutta se lienee helppo korjata.

Aika iso rohjake se on ja minun käyttööni muutenkin ylimitoitettu. Fluke on paljon kätevämpi. Täytyy katsoa mitä sen kanssa tekee.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #5 - 23.03.2015 klo 08:41:47
Tulosta viesti  
Jos päädyt Timo sen myyntiin niin olen kyllä kiinnostunut ostamaan "varaosiksi"...

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #6 - 23.03.2015 klo 15:12:42
Tulosta viesti  
Täytyypä harkita myymistä jos ei keksi itse sille käyttöä. Millaisessa hintahaarukassa tämmöiset yleensä liikkuu?

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #7 - 23.03.2015 klo 18:36:20
Tulosta viesti  
Satasen ja viidensadan välillä keskimäärin. Omani ostin aikoinaan muistaakseni 400 eurolla. Se oli täysin tarkistettu ja mukana oli myös pari mittapäätä tuohon taajuuskonvertteriin.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #8 - 24.03.2015 klo 16:48:26
Tulosta viesti  
Kiitos tiedosta. Jos laitan sen myyntiin niin laitan sen foorumille Haku päällä -osastoon. Ongelmana on se, että kun jotain myy niin vähän päästä huomaa, että olisi sitä itsekin tarvinnut... Eli täytyy miettiä asiaa.

Sivun alkuun
IP kirjattu