Normaali aihe Sangean 909X, Tecsun PL880... (Luettu 5744 kertaa)
Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Sangean 909X, Tecsun PL880...
24.02.2015 klo 12:08:22
Tulosta viesti  
Pienet maailmanradiot, onko näistä minkälaisia käyttökokemuksia? Olisi tarkoitus hankkia joku tällainen matka- ja iltakuuntelukäyttöön. Nimenomaan tuo matkaradiomaisuus olisi tärkeä, sekä kuuntelu kuulokkeilla.
Jos nurkissa pyörii ylimääräisiä, voi tarjota yksityisviestillä.

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Re: Sangean 909X, Tecsun PL880...
Vastaus #1 - 24.02.2015 klo 22:49:34
Tulosta viesti  
Juuri näistä otsikon radioista ei ole kokemusta mutta muutamasta muusta kylläkin. Oma arvostukseni perustuu siihen että kotona satunnaisesti bandeja veivaillessa pysähtyy jonkin aseman kohdalle ja jää sitä kuuntelemaan. Tämmöistä tapahtuu grillatessa, sieniretkellä, illalla sängyssä, tai sitten joskus muuten vaan. Painotus on siis sillä miten jotain asemaa kuulee miellyttävästi, ei niinkään sillä että kuulisi jotain harvinaisuuksia kohinan rajoilla.

Minulla on Sangean 909 ja se on pettymys. Kohisee, suhisee, kihisee, omalla antennilla epäherkkä. X:ää en ole kuullut mutta pitävät maailmalla huonompana versiona. Alkuperäisestä 909:stä on ollut parempiakin arvioita joten voi olla että omani on maanantaikappale.

Sitten parempaan. Pikkuinen Sony ICF-7600A on lemppariradioni sieni- ja marjaretkillä, mukava kuunnella lyhyitä aaltoja metsässä ja kotona omalla antennilla. Ei kihise digitaalikohinaa, puhdas signaali mutta ei kauhean herkkä. Keskiaaltoja en ole juurikaan kuunnellut joten siitä ei mitään. Tästä radiosta on vaikka kuinka uudempia versioita joita kyllä arvostetaan maailmalla.

Omista pikkuradioista paras on Degen DE-1103, vaikka se on synteesipeli sillä pystyy omalla antennilla kuuntelemaan vaikka 3699 amatööririnkulaa kun kelit on kohdallaan. Herkkä peli, ulkoista antennia en ole kokeillut. Keskiaaltoja en tuollakaan ole juurikaan kuunnellut, ei kuitenkaan vaikuta hyvältä.

Kuitenkin näistä kaikista jää pinnalle jonkinlainen lievä pettymys. Luulisi että parempaakin olisi tarjolla. Ja onhan sitä, Sony ICF-2001D tai sama radio ICF-2010 on ehdottomasti paras matkaradiotyyppinen radio mitä olen kohdannut. Se on herkkä omalla antennillaan, ei kihise vaikka onkin synteesiradio ja kestää ulkoisia antennejakin. Lisäksi sen synkroni-ilmaisin on todella hyvä. Omalla asteikollani se on harrastelijaliikkareiden tasoa.

Mutta nämä ovat kaikki tuotannosta poistuneita malleja. Ihan uusista minulla ei ole kokemusta mutta semmoinen perustuntuma kuitenkin väreilee että esim. Telefunken Bajazzot ja Blaupunkt Derbyt pyyhkivät mennen tullen nämä nykyiset mallit kuunneltaessa omalla antennillaan, sekä lyhyillä että keskipitkillä. Tämä on hyvin subjektiivinen näkemys.

No, mitä itse oikeasti kuuntelen? Yöpöydällä on vaimon ilona Degen 1103, metsäretkillä sitten tuo Sony iCF-7600A ja kotona kuuntelumatkaradiona Selena. Derbyt ja Bajazzot ovat vielä pajan hyllyllä odottamassa puhdistusta. Sony ICF-2010 on sitten mukana Lapinreissuilla.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Vastaus #2 - 26.02.2015 klo 12:39:28
Tulosta viesti  
Kiitos kommentista!

Vanhoista matkaradioista on myös kokemuksena se, että asemia tuli kuin tyhjästä. Nyt voi olla haastava asennoitua tuollaisiin uusiin pikkuradioihin. Näpelöintiominaisuuksia kyllä tuntuu niissä olevan, mutta riittääkö vastaanotto-ominaisuudet?
Täytynee metsästää vähän vanhempia Sony- tai Panasonic vastaanottimia ja seurata maltillisesti käyttökommentteja näistä uusista. Näyttää juttua löytyvän tuolta netistä maailmaltakin.

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

JUZZI 2014
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Järvenpää
Vastaus #3 - 23.03.2015 klo 22:47:33
Tulosta viesti  
Moi vinkki. Sony lyhytaaltoradioista (ICF SW). Ennen käytetyn ostoa, testaa audiotaso. Mikäli taso on matala Voit varautua elkojen vaihtourakkaan. Kuohuneita lyyttejä syöpyneitä läpivientejä ja piirilevyjohteita. Puhun nyt toki vain omasta ja Sony ICF SW:n puolesta joka tuossa odottaa lyyttien saapumista. 6 vuotanutta. Vaihdan kuitenkin signaaliyksikön kaikki lyytit. Se korutont on kertomaa. Eli Googleta hankinnan kohteena oleva malli. Hyviä hakusanoja:Low audio output, capisitor failure jne.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ilkka suni
Senior Member
Poissa

Sijainti: SRHS
Vastaus #4 - 24.03.2015 klo 06:59:16
Tulosta viesti  
Jos iäkkäämpiä malleja jostain löydät, niin jo mainitun Sony-mallin ohella esimerkiksi nämä ovat vastaanotto-ominaisuuksiltaan
ja äänenlaadultaan hyviksi havaittuja:
-Grundig Satellit 500
-Sangean ATS-803A // Siemens RK-651.

Tuosta viime mainitusta, eli keskenään sisarmalleista,
on myös olemassa aikaisemmat versiot
Sangean ATS-803 // Siemens RK-641, jotka käsittääkseni itse asiassa ovat Sony iCF-2001:n seuraajamalleja.
Näissä aiemmissa malleissa on vain yksi kaistanleveys, uudemmissa on kaksi.

Tecsuneista minulla on ollut malli PL-550, jota uskallan suositella. Kompakti koko, vankka rakenne ja mainio äänenlaatu muutoin,
mutta ula-kuuntelussa minua häiritsi lievä särö audiossa. En tiedä, olisiko särön osalta kyse ollut jännitteestä, en koskaan kokeillut laitetta verkkomuuntajan kanssa, tai elkoista tai välitaajuussuotimen luisumisesta.

Nykyisiä "maailmanradiobrändejähän" on mm. Eton,
http://www.etoncorp.com/en/products?f[0]=field_product_category%3A6

Itse kuitenkin suhtaudun varauksella Etonin maailmanradioiden maineikkaalla Grundig-brändillä ratsastamiseen, sillä Etonin pajoilla ei käsittääkseni ole enää mitään tekemistä Grundig-jatkumon kanssa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015 klo 07:31:03 Kirjoittaja ilkka suni »  
Sivun alkuun

IP kirjattu