Normaali aihe Helkama 5001 Stereo / Iris (Luettu 2083 kertaa)
Ville70
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Helkama 5001 Stereo / Iris
15.12.2014 klo 23:31:16
Tulosta viesti  
Olen nyt Helkama 5001 Stereon onnellinen omistaja.
Mainio vehje totta tosiaan. Tämä on edellisen omistajan huollattama, joten kunto on erittäin hyvä, myös kotelon.

Pari pikku asiaa olen huomannut. Pystyn virittämään ULA-aluetta ja se toimii mainiosti. Jos vaihdan ULAsta muulle taajuusalueelle, viritys ei toimi.
Virityspyörä virittää silti vain ULAa, vaikka joku muu taajuusalue on valittu nappuloilla.
Onkohan jokin rikki, vai onko tuossa joku jippo, jota en osaa? Radion äänestä kuulee, että taajusaluenappulat kyllä toimivat.

Huomasin ruuvatessani jalkoja paikoilleen kuljetuksen jälkeen, että etukaiuttimen koppaan on radion pohjassa aukko, jossa oli noin 12,5 cm x 14 cm vaahtomuovipala.
Se oli täysin hapertunut ja tipahtanut kaiutinkoteloon, josta poistin sen ja imuroin rippeet. Mikä tarkoitus tuolla vaahtomuovilla on? Vaikuttaako se ääneen jotenkin? Tilalle lienee helppo laittaa pala uutta vaahtomuovia.

Ei kellään muuten olisi skannattuja kuvia tämän alkuperäisestä käyttöohjeesta? Osaanhan minä tätä käyttää ilmankin, mutta kiinnostaa vain.

Olettehan muuten nähneet tämän mainion dokumenttipätkän Helkaman radiotehtaalta vuonna 1958: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/napparat_neitoset_rakentavat_radioita_8250...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: Helkama 5001 Stereo / Iris
Vastaus #1 - 16.12.2014 klo 11:53:19
Tulosta viesti  
Tässä mallissa muistaakseni pitää viritysnuppia vetää ulospäin, jolloin AM-viisari alkaa liikkua.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Ville70
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Re: Helkama 5001 Stereo / Iris
Vastaus #2 - 16.12.2014 klo 23:03:01
Tulosta viesti  
Timo Haveri kirjoitti 16.12.2014 klo 11:53:19:
Tässä mallissa muistaakseni pitää viritysnuppia vetää ulospäin, jolloin AM-viisari alkaa liikkua.

Timo

Noinhan se toimi. Kiitos vinkistä. Taitaa vain olla niin, että muitten aaltoalueiden kuuntelu vaatisi erillisen antennin.
En saanut kuulumaan muuta kuin rahinaa ja ritinää. No, ei tuo minulle ole mikään ongelma, ULA riittää.

Sivun alkuun

IP kirjattu