Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 3 4 [5] 6 7  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Cd-soittimien käyttöikä? (Luettu 45969 kertaa)
resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Re: Cd-soittimien käyttöikä?
Vastaus #60 - 02.06.2014 klo 13:36:48
Tulosta viesti  
Kertokaapa minkä valmistajan pyöritys koneistoja on yleensä SONYn CD soittimissa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Sijainti: Hamina
Vastaus #61 - 02.06.2014 klo 15:18:41
Tulosta viesti  
Minä toimin musiikkiostoksissa samoin kuten Raimokin tuossa mainitsi, eli en juurikaan osta 15 vuotta uudempia levyjä, en vinyyleitä enkä CD-levyjäkään.

Taltioitu musiikki on selvästi uusilla tallenteilla huonompaa kuin vanhoilla, eli musiikin remasteroinnissa dynamiikkaa ilmeisesti latistetaan nykyisen "normin" mukaisesti ja se kuuluu äänessä selvästi. Vertailuja olen tehnyt uudelleenjulkaistuilla CD-levyillä ja sitten alkuperäisillä vuosikymmeniä sitten julkaistuilla LP vinyyleillä.

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

IlpoJaakko
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #62 - 02.06.2014 klo 15:20:54
Tulosta viesti  
Tekniikan Maailmassa 4/2014 melko laaja HiFi-juttu. Mielenkiintoista oli noiden kuuntelutestien järjestäminen. Kuuntelussa vaikuttaa moni muukin asia kuin korvat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #63 - 02.06.2014 klo 15:53:16
Tulosta viesti  
Minusta Tekniikan Maailman testi oli erikoinen, sillä kalliit vahvistimet ovat kestävämpiä, se mikä merkki on omille korville hyväsointisin on aina jokaisen oma makuasia. Uudemmista vahvistimista minulla on jatkuvassa käytössä Sony, Yamaha ja Audiolab 8000 joka soi minusta parhaiten. (En tarvitse kuin omat korvat testiin, koska minä niillä laitteita kuuntelen.)

Cambridge Audion laitteet on hyviä hintaisekseen esim. DVD soitin on erittäin hyvä virheen korjauksessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #64 - 02.06.2014 klo 17:09:37
Tulosta viesti  
Tulkitsenko oikein, että ette ole tietoisia ns. volyymisodasta, loudness war?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Volyymisota
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Hakusanoilla Loudness War löytyy paljon tekstiä aiheesta. Yksi parhaita järjettömän dynamiikkalatistuksen vastustajia on ollut Bob Katz. Hän on laskeskellut, että 20 vuoden kuluessa kevyen musiikin äänitteiden dynamiikka on vähentynyt 20 dB.
http://www.digido.com/

Florian Camererin vetämä EBU:n työryhmä on julkaissut äänekkyysnormituksen, jota kaikki EBU:n jäsenorganisaatiot ovat sitoutuneet noudattamaan:
https://tech.ebu.ch/loudness

Äänekkyyden hallinta yleisradiolähetyksissä tarkoittaa sitä, että ohjelmavirran äänekkyys on vakio, jotta enää ei tarvitse haparoida kaukosäädintä käsiinsä mainosten alkaessa. Käsittääkseni ainakin osa Suomessa lähetettävistä tv-multiplekseistä käyttää jo automaattista äänekkyydenhallintaa. Osa ei. Asiasta tietää parhaiten Digita.

Studiovälineisiin on ilmestynyt viime vuosina äänekkyysmittareita, jotka auttavat äänekkyyden visualisoinnissa. VU- ja piikkimittarointi ei osoita äänekkyyttä.

Itse olen siirtynyt mölyntorjunnassa henkilökohtaiseen aseeseen. Kun tallennan itselleni kuuntelumusaa, niin ajan sen Terry Westin Relife-nimisen VST-plugarin läpi. Relife "palauttaa" äänitteen dynamiikkaa suuremmaksi. Vaikutuksen aaltomuotoon voitte vilkaista vaikka kotisivultani postauksesta, jonka tein 23. maaliskuuta:
http://tinyurl.com/mrohlps

Shareware Relife-plugari on ladattavissa täältä, jopa helpottaa:
http://www.terrywest.nl/utils.html

Sivun alkuun

IP kirjattu

PekkaM
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #65 - 02.06.2014 klo 20:54:33
Tulosta viesti  
Suuret kiitokset Eero Aro tuosta Relife -linkistä! Jotenkin on jäänyt tuo plugari havaitsematta, vaikka samaan ongelmaan olen kokeillut erilaisia ratkaisuja jo pidemmän aikaa.

Toivottavasti tuo EBU R 128 alkaa vähitellen vaikuttaa myös levyjen masterointikäytäntöihin.

Ketjussa aiemmin todetun mukaisesti vanhat Philipsin CD-pyörittimet toimivat minullakin luotettavasti. Uudempana laitteena Apple.

Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #66 - 02.06.2014 klo 21:20:26
Tulosta viesti  
Minulla on kirjahyllyssä Luova Studiotyö kirja, kirjasta on ollut minulle paljon hyötyä. Kun olen tehnyt videooihin äänityksiä.

Luova studiotyö on käytännönläheinen opas, joka antaa hyvät perustiedot nykyaikaisessa musiikkistudiossa toimimiseen, olipa lukija sitten muusikko, äänittäjä, tuottaja tai muuten vain alasta kiinnostunut.

Kirjan alkupuoliskossa käydään läpi tyypillisen musiikkistudion tekniset laitteet, joiden tunteminen on perusedellytys menestyksekkäälle toiminnalle. Jälkipuoliskossa käsitellään äänitetuotannon eri vaiheita mikrofonivalinnoista ja niiden sijoittelusta aina miksaukseen asti.
Äänessä ovat myös alalla paikkansa vakiinnuttaneet konkarit, jotka kertovat omista menetelmistään lukijalle. Teorian soveltaminen käytäntöön onkin helppoa, kun kirja antaa koetellut ja hyviksi havaitut lähtökohdat lukijan omien tutkimusten pohjaksi. Ei ihme, että Luova studiotyö on mm. ammattikorkeakouluissa ja erilaisilla äänityskursseilla suosittu perusopas, josta on myynnissä nyt jo kolmas painos.
Kirjan kirjoittaja, Musiikin maisteri Silja Suntola on opiskellut BM-tutkinnon Berklee School of Musicissa pääaineenaan Music Production and Engineering, ja työskennellyt äänittäjänä/tuottajana sekä kouluttajana ja koulutussuunnittelijana Suomessa.

Luova studiotyö (ISBN951-98245-1-0)

Kirjoittaja: Silja Suntola

ls_kansi_0.jpg ( 62 KB | 0 latausta )
ls_kansi_0.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #67 - 02.06.2014 klo 21:29:35
Tulosta viesti  
No tuli hankittua technics cd soitin 11€ liittimen kanssa, onneksi se tuli mukaan (din uros -> rca naaras) ja täältä taas löytyy jostakin tullut rca uros -> rca uros liitin. Säästetään sen kokeilu tuonnemmaksi, vinyyleitä nyt kuluttelen mieluummin.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #68 - 02.06.2014 klo 21:58:01
Tulosta viesti  
resonanssi kirjoitti 02.06.2014 klo 13:36:48:
Kertokaapa minkä valmistajan pyöritys koneistoja on yleensä SONYn CD soittimissa?
Tietääkseni Sony käyttää vain omia lukupäitä. Ja Sonyn tekemiä lukupäitä on käyttänyt muun muassa Accuphase.
Technics käytti muutamissa CD-Soittimissa Philipsin CD-mekanismeja. Nämä muistaakseni tunnisti SL-PG alkoisesta tyyppinumerosta; kuten malli SL-PG520A. Siinä oli Philips CDM-4/19 CD-mekanismi. SL-P oli taas Technics:in oma; kuten malli SL-P333. Siinä taasen oli SOAD-70A lukupää.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2014 klo 22:18:46 Kirjoittaja Markus Hautaniemi »  
Sivun alkuun
IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #69 - 02.06.2014 klo 23:00:40
Tulosta viesti  
Tuolla on vanha juttuni, Bob Katzin haastattelu. Mies puhuu volyymisodasta:
http://freeluettelo.fi/sites/default/files/Riffi_5-09_Bob_Katz.pdf

Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #70 - 02.06.2014 klo 23:40:18
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 02.06.2014 klo 21:58:01:
resonanssi kirjoitti 02.06.2014 klo 13:36:48:
Tietääkseni Sony käyttää vain omia lukupäitä. Ja Sonyn tekemiä lukupäitä on käyttänyt muun muassa Accuphase.

Technics käytti muutamissa CD-Soittimissa Philipsin CD-mekanismeja. Nämä muistaakseni tunnisti SL-PG alkoisesta tyyppinumerosta; kuten malli SL-PG520A. Siinä oli Philips CDM-4/19 CD-mekanismi. SL-P oli taas Technics:in oma; kuten malli SL-P333. Siinä taasen oli SOAD-70A lukupää.

Kiitos tiedosta

Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #71 - 02.06.2014 klo 23:46:31
Tulosta viesti  
Eero Aro kirjoitti 02.06.2014 klo 23:00:40:
Tuolla on vanha juttuni, Bob Katzin haastattelu. Mies puhuu volyymisodasta:
http://freeluettelo.fi/sites/default/files/Riffi_5-09_Bob_Katz.pdf

Kiitos artikkelista se on hyvin mielenkiintoinen

Harri

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sacoolio
Junior Member
**
Poissa

SRHS # 906

Vastaus #72 - 03.06.2014 klo 09:10:31
Tulosta viesti  
Mulla on Sony CDP-30, olisko vuodelta -85 tai -86, joka on tosin viimeiset 20 vuotta ollut tosi vähäisellä käytöllä. Siinä on ollut iät ja ajat sellainen vika, että lämmettyään se ei tahdo lähteä pyörittämään levyä. Pikkuisen kun heilauttelee soitinta alareunasta nostamalla niin lähtee levy pyörimään. Niin ja levykelkan kun avaa niin joskus se tahtoo mennä samantien sisään takaisin, siinä saa olla nopeana levyn vaihdossa!  Virnistys Mutta soitin toimii edelleen. Toki minulla tuon jälkeen on muitakin soittimia ollut...

OH5FED kirjoitti 02.06.2014 klo 15:18:41:
Minä toimin musiikkiostoksissa samoin kuten Raimokin tuossa mainitsi, eli en juurikaan osta 15 vuotta uudempia levyjä, en vinyyleitä enkä CD-levyjäkään.

Taltioitu musiikki on selvästi uusilla tallenteilla huonompaa kuin vanhoilla, eli musiikin remasteroinnissa dynamiikkaa ilmeisesti latistetaan nykyisen "normin" mukaisesti ja se kuuluu äänessä selvästi. Vertailuja olen tehnyt uudelleenjulkaistuilla CD-levyillä ja sitten alkuperäisillä vuosikymmeniä sitten julkaistuilla LP vinyyleillä.

Saman olen todennut ja kuuntelen musiikkia nykyään lähes pelkästään vinyyleiltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #73 - 03.06.2014 klo 14:05:10
Tulosta viesti  
Sacoolio kirjoitti 03.06.2014 klo 09:10:31:
Mulla on Sony CDP-30, olisko vuodelta -85 tai -86, joka on tosin viimeiset 20 vuotta ollut tosi vähäisellä käytöllä. Siinä on ollut iät ja ajat sellainen vika, että lämmettyään se ei tahdo lähteä pyörittämään levyä. Pikkuisen kun heilauttelee soitinta alareunasta nostamalla niin lähtee levy pyörimään. Niin ja levykelkan kun avaa niin joskus se tahtoo mennä samantien sisään takaisin, siinä saa olla nopeana levyn vaihdossa!  Virnistys Mutta soitin toimii edelleen. Toki minulla tuon jälkeen on muitakin soittimia ollut...

OH5FED kirjoitti 02.06.2014 klo 15:18:41:

Saman olen todennut ja kuuntelen musiikkia nykyään lähes pelkästään vinyyleiltä.

Tämä levykelkka vika on joidenkin vanhojen Sony:jen tyyppivika. Syytä tähän tiedä. Kokkolan Kaupungin Kirjastossa oli muistaakseni juuri tällainen Sony:n CD-Soitin. Siinä oli vanhemmiten sama mika. Muistan kuulleeni, että he ratkaisivat sen silleen, että sammuttivat laitteen välittömästi virtakytkimestä, kun levykelkka tuli ulos. Kun CD-levy oli sisällä; laitettiin virta taas päälle. Myöhemmin hankkivat kirjaston musiikkiosastolle uuden CD-soittimen. Vanha Sony meni ilmeisesti poistoon.
Mielestäni tämä Sony CD-Soittimesi kannattaisi huoltaa; vaihtamalla ainakin uudet ELKOt ja tarkistamalla kaikki juotokset. Voihan olla, että vika korjaantuisi sillä.

Sivun alkuun
IP kirjattu

balticsuper
God Member
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #74 - 03.06.2014 klo 15:51:37
Tulosta viesti  
Kaksi kohtaa kannattaa tarkistaa/korjata ennenkun alkaa
"järjestelmällisen vianetsinnän" eli elkojenvaihdon vasemmasta takakulmasta alkaen.

Jos open/close painike tekee vain hetkellisen kontaktin kun sitä painetaan
ja uudelleen kun se vapautetaan, prosessori tulkitsee nämä kahdeksi painallukseksi
ja nykäisee luukun samantien kiinni.
Oiretta ei ehkä ilmene jos painiketta napsauttaa hyvin lyhyesti,
kontaktivärähtelyjen poistotoiminto ehkäisee silloin kaksoiskomennon.

Toinen syy voi olla kytkimissä joilla kelkan asento "juorutaan" prosessorille,
kytkimiä voi olla (rakenteesta riippuen) 1-2 kpl.
Likaantuneet/oksidoituneet kontaktipinnat on puhdistettava ja kytkimien oikea
toiminta ja kontaktipaine on syytä varmistaa.

Minulla ei ole aavistustakaan ovatko nämä juuri Sonyn ongelman aiheuttajia
mutta saattavat olla tämäntapaisten oireiden syynä, muissa(kin) laitteissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 3 4 [5] 6 7 
Lähetä aiheTulosta