Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 5 6 7 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Cd-soittimien käyttöikä? (Luettu 45954 kertaa)
OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Sijainti: Hamina
Re: Cd-soittimien käyttöikä?
Vastaus #45 - 01.06.2014 klo 18:59:52
Tulosta viesti  
Vinyyli se on se ainoa oikea! Minä en enää viime vuosina juuri muuten musiikkia ole ostanutkaan kuin vinyylilevyinä. CD-soittimena on tosiaan ikivanha Kenwood DP-880SG ja toimii aina vaan.
Ääni sellaisenaan on jotenkin kova ja luonnoton, mutta putki-DAC tekee ihmeitä kun sellaisen kytkee CD-soittimen perään. Musiikki alkaa elämään melkein kuin täysanalogista kuuntelisi.  Virnistys

Lisättäköön vielä vinyylistä sen verran että uuden vinyylin myynti on jatkuvasti kasvamaan päin, joten tuo vanha hyvä analogiformaatti ei ole kuolemassa enää mihinkään. Myös ihan uutta musiikkia julkaistaan vinyylillä lisääntyvässä määrin.

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #46 - 01.06.2014 klo 19:24:46
Tulosta viesti  
Itekki oon näitten vinyylien kannalla vaikka muutama vasta niitä, ei kiirettä hankkia huonoja. Hieno formaatti kyllä on ja timantit ovat ikuisia Hymiö  (neulat ei)

Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #47 - 01.06.2014 klo 19:35:34
Tulosta viesti  
IlpoJaakko kirjoitti 01.06.2014 klo 17:45:19:
Uskoisin että tällaisen huippulaadun teko on tavallista työläämpää. Äänitysketju mikistä alkaen on oltava tehtävien tasalla. Vaarana onkin että syntyy liian steriiliä. Näinhän jo nykyisin CD:llä solistin ässävika ja nuotin korkeuskin korjataan. Hengitys poistetaan. Siksihän nuo Olavi Virran esitykset ovat todellisempia. Homma tehtiin yleensä kertaotolla livenä.
Olen kuullut, että moni vanha äänitys on tehty usein ilman kelanauhuria. Siten, että mikrofoni on yhdistetty äänipöydän jälkeen suoraan levykaivertimeen. Tätä ilmeisesti tarkoitit?

Sivun alkuun
IP kirjattu

HeikT
God Member
Poissa

SRHS 782

Sijainti: Lohja
Vastaus #48 - 01.06.2014 klo 19:51:30
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 01.06.2014 klo 19:35:34:
Olen kuullut, että moni vanha äänitys on tehty usein ilman kelanauhuria. Siten, että mikrofoni on yhdistetty äänipöydän jälkeen suoraan levykaivertimeen. Tätä ilmeisesti tarkoitit?

Magnetofoni-niminen vekotin on saksalaisen AEG :n patentti vuodelta 1935. Silloin käytettiin paperinauhaa, kemistit ei ollut vielä keksineet pvc :tä. Sodan jälkeen liittoutuneet julistivat sakemannien patentit mitättömiksi ja AEG :n magnetofoni päätyi sotasaaliina USAan jonka tuloksena Ampex niminen firma rakensi ensimmäisen laitteensa (copy/paste...) Itse olen nähnyt magnetofonin eka kerran kansakoulussa vuonna 1956..57, oli joku Grundig tyypiltään "TK-jotakin".

Kaikki vanhat Olavi Virrat ja muut on kaiverrettu lakkalevy-masterille... Ei ole mun tiedossani milloin Ylelle tuli ensimmäinen mankka, tietääkö Eero A ?

« Viimeksi muokattu: 01.06.2014 klo 20:12:37 Kirjoittaja HeikT »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #49 - 01.06.2014 klo 19:57:25
Tulosta viesti  
Olen kuullut joitakin uuden tuotannon vinyylejä. Ei ne kuulosta enää sellaiselta kuin ennen. Surullinen Nykyään tallennus/äänitys on pääsääntöisesti täysdigitaalista. Vanhaan hyvään aikaan koko äänitysketju oli analoginen; käytettiin kelanauhureita yms. Lisäksi hyödynnettiin ns. nauhakompressiota ja muita vanhan hyvän ajan kikkoja. Onneksi vanhan ajan studioita on yhä olemassa; muun muassa Kemissä Audiopaja
« Viimeksi muokattu: 01.06.2014 klo 22:44:23 Kirjoittaja Markus Hautaniemi »  
Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #50 - 01.06.2014 klo 20:09:55
Tulosta viesti  
HeikT kirjoitti 01.06.2014 klo 19:51:30:
Markus Hautaniemi kirjoitti 01.06.2014 klo 19:35:34:

Magnetofoni-niminen vekotin on saksalaisen AEG :n patentti vuodelta 1935. Silloin käytettiin paperinauhaa, kemistit ei ollut vielä keksineet pvc :tä. Sodan jälkeen liittoutuneet julistivat sakemannien patentit mitättömiksi ja AEG :n magnetofoni päätyi sotasaaliina USAan jonka tuloksena Ampex niminen firma rakensi ensimmäisen laitteensa (copy/paste...) Itse olen nähnyt magnetofonin eka kerran kansakoulussa vuonna 1956, oli joku Grundig tyypiltään "TK-jotakin"

Kaikki vanhat Olavi Virrat ja muut on kaiverrettu lakkalevy-masterille...
Nämä ovat ilmeisesti niitä, joita kutsutaan pikalevyiksi? Vuonna 2006 Suomen äänitearkistolla tehtiin hieno löytö, kun sieltä löydettiin aiemmin tuntematon Olavi Virran tango. Tässä lisätietoa: Linkki

Sivun alkuun
IP kirjattu

HeikT
God Member
Poissa

SRHS 782

Vastaus #51 - 01.06.2014 klo 20:18:48
Tulosta viesti  
Juu, olivat just näitä ns. pikalevyjä...

Kun tämmönen pikalevy metalloitiin galvaanisesti ja galvanisointikerros irroitettiin niin siitä saatiin "urospuolinen" matriisin pintakerros levyjen sarjavalmistusta varten...
« Viimeksi muokattu: 01.06.2014 klo 20:46:21 Kirjoittaja HeikT »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

HeikT
God Member
Poissa

SRHS 782

Vastaus #52 - 01.06.2014 klo 20:36:47
Tulosta viesti  
Tässä on Ylen elävästä arkistosta vanha pätkä jossa mm. sellakkalevyä kaiverretaan. Ei voitu editoida jos joku soitti tai ulvoi pieleen, "laaki ja vainaa".
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/miten_aanilevyja_valmistetaan_3451.html#me...
« Viimeksi muokattu: 01.06.2014 klo 21:27:53 Kirjoittaja HeikT »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #53 - 01.06.2014 klo 20:39:10
Tulosta viesti  
Oma pääasiallinen kuuntelu (ja katselu) systeemi on tuollainen

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/putket/P/PCL84/metal_boogie_serie/m...

parilla muutoksella. Äänikortti on mennyt tietokoneen sisälle ja vahvistimena on pienitehoinen ECC88 vastavaiheinen Shine vol 1. Pioneerin DVD-soittimella on jo reippaasti ikää. Tietokoneen DVD-asema on LG:n tekemä ja silläkin on ikää jo 10 vuotta. Käsitykseni mukaan tallenne pilataan nykyään jo masterointivaiheessa (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) Itse en hanki enää alle 15 vuotta nuorempia CD:tä muuta kuin aivan joissakin harvoissa tapauksissa.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin nykytallenteiden huono äänenlaatu johtuu kahdesta seikasta. Yleensä ostopäätös tehdään muutaman ensisekunnin aikana ja tähän tarvitaan kovaa ääntä. Tämä johtaa siihen, että levyn dynamiikka on olematon ja liikutaan koko ajan lähes maksimitasolla. Ylitykset hoidetaan limitterillä. Myös ammattitaito maksaa, pannaan kesätyöntekijä ruokatunnilla masteroimaan.

Mp3 ja muut häviölliset pakkausmenetelmät eivät ole hifiä. Niissä kysytäänkin onko tämä riittävän hyvä ei onko tämä hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

IlpoJaakko
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #54 - 01.06.2014 klo 21:14:59
Tulosta viesti  
Tuolla suuressa maailmassa madonnat ja muut superit käyttää studiotyöskentelyyn rahaa ja aikaa surutta. TV:ssä taisi olla juttu Abbasta, jossa kerrottiin kappaleiden hieromisesta pitkään ja hartaasti ennen julkaisemista. Kyllä tämä myös kuuluu tuloksessa.

Ei varmaan kotimaiset huiputkaan vastaavia summia käytä.

Sitten nuo paikallispopradiot  yrittää dynamiikan kompressiolla repiä kaiken irti lähetystehosta. Heillä kun on tehorajoitus ettei kuuluisi liian pitkälle. Tietenkin joku Remun getoon ei kompressiota tarvitse. Vetävät kokoajan täysillä.

Digitaalisuus sinänsä ei rajoita laatua. Se saadaan ihan kuinka hyväksi tahansa. Siinä tietysti on mahdollista myös tehdä huokealla vähemmän laadukas tulos.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #55 - 01.06.2014 klo 21:31:15
Tulosta viesti  
Pitää tarkistaa jostain, mutta Yle hankki ensimmäiset nauhurit olympialaisia varten, joiden piti olla Helsingissä 1940. Syistä, jotka tiedämme, olympialaisia ei silloin pidetty. Helsingin olympialaiset pidettiin 1952.

Nauhurihankinnan ansiosta Yleisradiolla oli nauhureita käytössä jo noin 1939 alkaen.

Pikalevy oli noin 3' kestoinen tallenne, joita myös soitettiin sellaisenaan. Pitkät radio-ohjelmat tallennettiin kahdella pikalevykaivertimella niin, että toisen tallennus käynnistettiin hyvissä ajoin ennen edellisen levyn loppua. Kun ohjelma ajettiin ulos, niin lähetystarkkailija (vai teknikko?) tahdisti seuraavan levyn vähän samalla tavalla kuin DJ:t nykyisin, kuunteli molempia ja nopeutti ja hidasti seuraavaa levyä niin, että sisällöt olivat synkassa. Kun synkka oli paikallaan, vaihdettiin toinen soitin toistamaan.

78 kierroksen shellakkaäänilevyjen kaiverruksen periaate oli sama, mutta itse kaiverrettua levyä ei soitettu, vaan siitä valmistettiin kopioita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #56 - 01.06.2014 klo 23:25:30
Tulosta viesti  
Vinyyleistä ja CD:istä puheenollen niin ei se "digitaalisuus" sitä ääntä todellakaan pilaa jos se jätetään masterointivaiheessa pilaamatta, minulla on muutama tosivanha AAD CD, siis analog/analog/digital, jossa on maltettu jättää ääni pilaamatta.
Voin vertailla samaa levyä vinyylin sointiin, eroja ei juuri ole.
Taasen uudet vinyylit ovat harvoin hyvä-äänisiä, suttuselta puurolta lähinnä kuullostaa, vaikka kovasti yrittävät näitä nykyään tehdä kieli keskellä suuta. Eikä useimmat edes tiedä miten  hyvät laitteet soivat, kun on vaan näitä 64 kbmpkolmosia  ja muuta soopaa.
Ei se niin mene että syötetään sama digi-huttu suoraan vinyylille. Ja kuuntelijat yrittävät "pehmittää" sointia joillain muuntimilla : ))

On myös huvittavaa kuunnella näitten "hifimiesten" jorinoita, liekö jotkut ihan täysijärkisiä kaapeleineen jossa äänen kulkusuunta merkitty hinta 1000e/metri ja näin edelleen...

Onneksi olin mukana hifipiireissä jo 70-luvulla

Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #57 - 01.06.2014 klo 23:54:12
Tulosta viesti  
Tässä olen samaa mieltä, kaapeleissa täytyy vain olla tarpeeksi poikkipintaa että häviöt on pieniä. 70-luvun alussa minäkin rupesin HI-FI harrastajaksi, (90-luvulla monelta kultakorvalta karkasi mopo käsistä kun kaapeleista ruvettiin maksamaan tuhansia markkoja.) Tosin kullatut liittimet ei hapetu, mutta ei niistä tarvitse maksaa mahdottomia, minullakin on kaikki LP-levyt vanhoja, ne soi ehdottomasti paremmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #58 - 02.06.2014 klo 10:11:03
Tulosta viesti  
Vielä näistä nykyvinyyleistä, joita julkaistaan CD:n rinnalla. Molemmat voidaan tehdä samasta "masternauhasta", mutta masterointi tulee tehdä molemmille formaateille eri tavoin. Tietänette mitä tarkoitan.
Olen itse tehnyt äänityksiä analogisesti YLE:llä ja digitaalisesti nykyaikaisin välinein.
Olen käyttänyt jonkin verran Avid Protools ohjelmaa ja tehnyt sillä äänityksiä paikallisella AKK:lla. Masterointia olen myös tehnyt samaa ohjelmaa käyttäen. Sen saloihin en ihan päässyt sisälle.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #59 - 02.06.2014 klo 13:10:51
Tulosta viesti  
Palaan ketjun alkuperäiseen aiheeseen:

Hannu Nieminen kirjoitti aivan ketjun alussa:
"Vanhemmissa CD soittimissa voi olla mielenkiintoinen ja ehkä hankalasti hoksattava vika. Oireena on se, että soitin ei soita viimeisiä kappaleita levyltä. Syynä voi olla lukupään liuskajohtimen muovieristeen kovettuminen, aiheuttaen jousivoimaa."

Minulla on Sony Discman D50 Mark II vuodelta yksi ja kaksi. Tällainen:
http://www.radiomuseum.org/r/sony_discman_d_50mk_ii_mark_2.html

Se toimii muuten hyvin, mutta loppupäätä lähestyttäessä soitto alkaa hyppelehtää. Voisiko hyppimisen syy tässä kannettavassa soittimessa olla tuo sama liuskajohtimen jäykistyminen?

Olin aina ajatellut, että lukupään moottori on väsynyt. Tuon Discmanin lukupäämoottori on liikuttavan pieni, pienempi kuin Duracell-pupussa.

Toisaalta - ei tuohon taida vetreää liuskajohdintakaan olla helppoa löytää.

Akun olen aikoinaan heittänyt elektroniikkajätteeseen, mutta alkuperäinen akku"kotelo" on tallessa, se kiinnittyy soittimen alle. Samoin alkuperäinen kantoreppu on tallessa.

Tämä oli ensimmäinen CD-soittimeni, ja soittelin sillä levyjä myös kotona. En osannut sen äänenlaatua pitää huonona, vaikka sen DA-muunnin onkin aika simppeli. Minulle oli tärkeintä, että ääni ei huoju eikä värise. Transienttitoistokin oli paljon parempi kuin vinyylisoittimellani.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 5 6 7
Lähetä aiheTulosta