Palaan ketjun alkuperäiseen aiheeseen:
Hannu Nieminen kirjoitti aivan ketjun alussa:
"Vanhemmissa CD soittimissa voi olla mielenkiintoinen ja ehkä hankalasti hoksattava vika. Oireena on se, että soitin ei soita viimeisiä kappaleita levyltä. Syynä voi olla lukupään liuskajohtimen muovieristeen kovettuminen, aiheuttaen jousivoimaa."
Minulla on Sony Discman D50 Mark II vuodelta yksi ja kaksi. Tällainen:
http://www.radiomuseum.org/r/sony_discman_d_50mk_ii_mark_2.htmlSe toimii muuten hyvin, mutta loppupäätä lähestyttäessä soitto alkaa hyppelehtää. Voisiko hyppimisen syy tässä kannettavassa soittimessa olla tuo sama liuskajohtimen jäykistyminen?
Olin aina ajatellut, että lukupään moottori on väsynyt. Tuon Discmanin lukupäämoottori on liikuttavan pieni, pienempi kuin Duracell-pupussa.
Toisaalta - ei tuohon taida vetreää liuskajohdintakaan olla helppoa löytää.
Akun olen aikoinaan heittänyt elektroniikkajätteeseen, mutta alkuperäinen akku"kotelo" on tallessa, se kiinnittyy soittimen alle. Samoin alkuperäinen kantoreppu on tallessa.
Tämä oli ensimmäinen CD-soittimeni, ja soittelin sillä levyjä myös kotona. En osannut sen äänenlaatua pitää huonona, vaikka sen DA-muunnin onkin aika simppeli. Minulle oli tärkeintä, että ääni ei huoju eikä värise. Transienttitoistokin oli paljon parempi kuin vinyylisoittimellani.